Annonce

20 år med øje for hudens behov

05 maj 2017

I år har Green People 20 års jubilæum – og sikke år! Det startede med et ønske om at hjælpe datterens hud og endte med nye standarder for økologisk hudpleje. Ambitionerne om at hæve niveauet har sat sine spor vidt og bredt – og vil forhåbentligt fortsætte de næste mange år.

Det handler om helheder – og det har mange grønne pionerer tilfælles. Når man fremstiller produkter, der tager hensyn til sundheden og miljøet, bør også det sociale og økonomiske hænge sammen. Derfor har mange af de bedste brands både fairtrade, økologiske og bæredygtige certificeringer.

På samme måde handler smuk og sund hud ikke kun om, hvad der smøres på, men ligeså meget om, hvad du spiser, og om du får frisk luft, søvn og motion. Det er ikke ligegyldigt, hvad du kommer på din hud, og hvis du modarbejder med alt andet, du gør, bliver resultatet mindre imponerende.

Derfor er det også spændende at snakke med pionerer indenfor sund hudpleje om, hvad der driver dem. For penge og succes, som ofte følger med et godt produkt, er sjældent målet med deres visioner. Men penge og succes kan godt gå hånd i hånd med bæredygtighed. En af de helt store pionerer, som har gjort en kæmpe forskel for økologiske og rene hudplejeprodukter generelt, er Charlotte Vøhtz, som i år har 20 års jubilæum med brandet Green People.

 

Historien bag Green People

Charlotte Vøhtz interesserede sig allerede for sundhed og ernæring, da hun for godt 20 år siden ville hjælpe sin dengang 2-årige datter Sandra med en hårdfør eksem. Charlotte opdagede, at de hudplejeprodukter, der kaldte sig naturlige og økologiske, kunne indeholde helt ned til 0,1 pct. naturlige og økologiske ingredienser. Og så alligevel kalde sig naturlige.

Udover at ville lave en creme til datterens hud, der var meget bedre, besluttede Charlotte sig for at lave cremer med ordentlige og økologiske ingredienser og opsøgte i første omgang en engelsk dygtig herbalist og begyndte så at eksperimentere.

– Jeg vidste, hvad jeg ville, men tilbage i 1994-95 var det begrænset, hvad man kunne skaffe af økologiske råvarer til kosmetisk brug. Det sværeste var at få cremer og lotions til at hænge sammen og se indbydende ud. Det er vel som at lære at kokkerere – hvis man har en smule interesse og flair, bliver man bedre med tiden, siger Charlotte Vøhtz, der udover at være uddannet sygeplejerske også har læst biomedicin og er merkonom i bl.a. ledelse og markedsføring.

På det tidspunkt var Charlotte og familien flyttet til England.

– Indenfor fødevarer er Danmark langt foran England, men på det tidspunkt havde landene det tilfælles, at der ingen standarder var indenfor økologisk hudpleje og kosmetik, siger Charlotte Vøhtz.

 

Satte standarder på hudpleje

Mens cremeproduktionen blev sat i gang i England, kontaktede hun den engelske Soil Association, der er den mest anerkendte økologiske certificering i England, for at få at vide, hvorfor der ikke var standarder for økologisk hudpleje. Og hvordan man kunne få lov at kalde sit produkt for naturligt, når det naturlige indhold var helt nede på 1 pct.

På det tidspunkt var der ingen certificerede økologiske hudplejemærker i verden.

– Jeg prøvede allerede i 1994 at tale med de danske myndigheder om økologi og hudpleje. Da der ingen interesse var i Danmark på det tidspunkt, henvendte jeg mig til Soil Association i England, og der var mange opringninger og et par møder. En februardag i 1999 fik jeg pludselig et brev med en invitation til at være med i Health & Beauty-komitéen. De første standarder for økologisk kosmetik blev lanceret i 2002.

En opgave, som hendes samarbejdspartner Ian Taylor senere overtog som videnskabelig ekspert.

At Charlotte Vøhtz har været med til at påvirke udviklingen af økologiske hudplejestandarder, er vi mange, der er taknemmelige for i dag. Kravene til kvalitet og renhed blev sat højt og der er skabt et langt mere transparent marked i dag med mulighed for at vælge ren og økologisk hudpleje.

 

Og det bliver vildere endnu

I mellemtiden kom ovenstående kollega Ian Taylor til, som med-udvikler af cremerne.

Fra starten ville Green People sikre at kunne udelukke skrappe, syntetiske og hudirriterende ingredienser som SLS – Sodium Lauryl Sulphate, parabener, phtalater, petrokemikaler, ethanol/ethyl alcohol (alkohol) og syntetiske parfumer og farvestoffer. Mange kan i dag genkende flere af ord og ved, hvorfor man ikke er pjattet med at få det i sin creme og på sin hud. Men for 20 år siden var dette nyt for de fleste.

– Hvis vi kunne, så skulle produkterne være 100 pct. økologiske. Desværre er det kun salver, balms og olier, der kan opnå 100 pct. økologi. En creme/lotion består jo af en olie og en vandbase, og de to baser skal bindes sammen af en emulgator for at blive til en creme. Derudover skal produkter, der indeholder vand, altid konserveres. Der er kun en smutvej mht. konservering, og det er at tilsætte 10-15 pct. alkohol (ethanol/ethyl-alkohol). Det ønsker vi ikke, da det stripper huden for det beskyttende fedtlag, og derfor ikke er egnet til folk med eksemplaget, sensitiv hud – hud, der er ude af balance.

 

Troværdighed i forretningen

Forretnings-tankegangen var også forud for sin tid: Effektivitet og etik blev aldrig nedprioriteret til fordel for større indtjening. En naiv tilgang, vil nogle mene, men her 20 år efter har modellen vist sig langtidsholdbar med de bedste samarbejder med leverandører og en kvalitet og troværdighed hos kunderne.

Så Green People var frontløber på mange punkter! I dag regnes firmaet for en af pionererne inden for certificeret økologisk hudpleje. De udvikler selv deres produkter og producerer i Europa, primært i Danmark og England. Over 100 certificerede økologiske produkter i sortimentet, der inkluderer hud, hår, sol og tandpleje – til baby, børn, teenagere, mænd og kvinder i alle aldre. Økologisk certificerede af Soil Association, Organic Food Federation og Ecocert.

Du kan til og med møde Green People allevegne på de sociale medier – især i fora, hvor folk interesserer sig for hudpleje og økologi, er Green People med i dialogen. Deres egen hjemmeside med blog giver også mulighed for at stille spørgsmål til hud og hududfordringer.

 

Personen bag

Charlotte Vøhtz bor fortsat i England, hvor tingene har ændret sig en del de sidste 20 år.

– Jeg køber økologisk, hvor jeg kan og har en forkærlighed for at beskytte vores miljø. England var håbløst bagud, da vi flyttede hertil i 1994. Du skulle være heldig, hvis du kunne finde en økologisk gulerod! Det er meget bedre nu og der er et stort udvalg – dog er Danmark langt foran.

Ligesom i mange andre dele af verden vinder den veganske livsstil frem i England, hvilket der også bliver taget hensyn til i Green Peoples produkter.

– Vegansk er noget, rigtig mange vælger – over 95 pct. af vores produkter er veganske. Det er kun i et par produkter, at vi vælger at anvende bivoks og propolis pga. disse ingrediensers uovertrufne virkning – disse produkter er stadig vegetabilske.

Til sidst skal det lige siges, at når man ser på både Charlotte og datteren Sandra, så er deres sunde udstråling med flot hud slående. Jeg tror skisme, they walk the talk om sund livsstil og gode, rene hudplejeprodukter.

 


Flere favoritter

Skribenten her er selv ret begejstret for den nye Green People hårserie med Artiskok og Quinoa og med Beauty Boost Skin Restore, men hvad er egentligt Charlotte Vøhtz egne favoritter?

– Vita Min Fix – en af de første produkter – vil altid være en favorit. Når det er sagt, så bruger jeg gerne vores serum og olie sammen som en slags primer inden makeup. Den noget nyere Beauty Boost creme er blevet et ’must have’, når huden trænger til lidt ekstra.

 

Hvilket produkt er Charlotte så mest stolt af?

– Egentlig vores Selftan Lotion. Igen var vi de første på markedet med en økologisk selftan, der tilmed ikke lugter grimt og ikke giver dig orange striber!

 

Hvilke produkter er mest populære hos kunderne?

– Day Solution SPF15, Vita Min Fix og vores tilsvarende neutral 24 Hour Cream, der er uden æterisk olie. Så er der selvfølgelig vores sol-serie til både børn og voksne, som er utrolig populær fra april til helt ind i september.

 

Hvordan har Charlotte det med duft og æteriske olier?

– Æteriske olier er der ikke noget i vejen med, med mindre du er allergisk overfor en olie. Bortset fra vores neutral-serie og babyserie uden duft, anvender vi æteriske olier for deres unikke terapeutiske effekt. De er i de rette mængder ikke kun gode for huden, men kan virke såvel opløftende eller beroligende.


6 GRØNNE

– til Charlotte Vøhtz fra Green People

1. Hvad gør dig glad?

– Mine børnebørn og min hund Saffie.

2. Hvad giver dig energi?

– En god grinetur med en go’ veninde.

3. Hvem og hvad er du inspireret af?

– Mennesker, der lyser af uselvisk kærlighed, og så er jeg en fan af Meryl Streep.

4. Hvornår føler du dig allermest sund?

– Når jeg sipper min hjemmelavede morgenjuice med alt, hvad den kan trække af økologi og sundhed.

5. Hvad er skønhed for dig?

– Skønhed og indre varme kan læses i folks øjne – er du i balance med dig selv, fornemmer du hurtigt, om et menneske er ægte eller ej.

6. Hvad er dejligst ved at blive ældre ?

– At du ikke mere føler dig usikker på alting og begår knap så mange fejl.


Charlottes hudtips:

Aknehud skal have en fast rutine – vi har specielt udviklet en serie til ung hud ‘Organic Young’, hvor der findes renseskum, serum og en creme, der alle tre indeholde aktivstoffer beregnet til urenheder og til at bringe huden tilbage i balance.

Voksenakne er også et stort problem – her tilbyder vi en Day Solution med præbiotika, Foaming Face Wash med Troldhassel og Salvie og en Zap & Clear-Serum med sort Pilebark, der aktivt fjerner urenheder.

Til rosacea eller dermatitis ville jeg bestemt vælge vores neutral-serie – mildere kan det ikke blive.

Til ældre hud er Age Defy+ vores absolut topserie. Vi anvender plante-stamcelle-teknologi, og der foreligger adskillige kliniske studier på de ingredienser, vi anvender.

Er man til en lidt billigere ’all-round’ creme, så er det Beauty Boost, man bør vælge. Den indeholder bl.a evighedsblomst, der er rig på flavonoider (Quercetin, Kaempferol) der straks reducerer oxidativt stress og lindrer hudinflammation, grønne marine makroalger, der sikrer intens hydrering af hudens dybere lag og Tara Bush, rig på fugtbindende polysakkarider, den glatter huden og reducerer rynker.


Velgørenhed og fairness

Green People er bygget op omkring stærke holdninger og værdier og har et stort ønske om at give noget tilbage og hjælpe andre.

Hvert år siden starten har Green People doneret 10 pct. af deres overskud til velgørende formål. Særligt i samarbejde med organisationer, der både gør noget for natur og sundhed.

Senest har sommerfuglene fået Green People’s opmærksomhed – de er nemlig truet af udryddelse.

Danmark er Europas hårdest dyrkede land og hele 43 af 77 danske dagsommerfugle-arter (56 procent) er nu på den danske rødliste over uddøde eller truede arter. Sommerfuglenes tilstand anses for en indikator for, hvordan naturen i øvrigt har det.

Hold øje med Green People’s kommende gaveæsker og deres facebookside.

 

Annonce

Annonce

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*