Annonce

Meningsfuldt liv lykke naturli

5 skridt mod et meningsfuldt liv

Af: Thomas la Cour

23 maj 2017

Stop den evige jagt på lykke; gør hellere dit liv meningsfuldt. Det anbefaler psykologen Maria Farm. Hun kommer med fem konkrete tips, der kan hjælpe dig mod et meningsfuldt liv.

Alle liv er fyldt med modgang, sorg og tab, men forhåbentlig også medgang, glæde og kærlighed. Hvis du hele tiden jagter lykken, kan dit liv virke værdiløst, når du er i bunden af en bølgedal. Men dit liv kan sagtens virke meningsfuldt, selvom du er plaget af modgang.

Den svenske psykolog Maria Farm giver de fem vigtigste bud på et meningsfuldt liv.

1: Prioritér dine relationer

Venner, veninder, kammerater, familie – gør nu noget ved det. En kort telefonsamtale i ny og næ, en kop kaffe sammen. Det behøver ikke være så opstyltet, for det er tit det, der lægger forhindringer i en travl hverdag.

Relationer til andre mennesker er utrolig vigtige for et godt liv. Det handler om at give og få kærlighed. Det behøver ikke være kærlighedsrelationer, for kærligheden findes også i nære relationer til gode venner og familie.

– For de fleste mennesker er det ødelæggende, når det ikke fungerer: Hvis du bliver mobbet, krænket, udelukket eller måske ikke har nogen at dele tingene med. Og de fleste mennesker i krise føler sig mere trygge, når de kan dele deres følelser med andre, siger Maria Farm.

2: Vis medfølelse

Hvis nogen i din nærhed er ked af det, skal du spørge til, hvad der er galt. I en større sammenhæng kan du med fordel arbejde med velgørenhed.

Forskellen på medfølelse og empati er, at empatiske mennesker kan se og forstå andres lidelse, mens medfølelse medfører, at man kan se og forstå, men også vil gøre noget ved det.

– Darwin mente, at det for artens overlevelse kræves, at vi støtter hinanden i et kollektivt fællesskab, fordi vi har brug for hinanden for at klare os. Der er altså biologisk grundlag for at kitte gruppen sammen: Vi mindsker ikke kun den andens angst, vi mindsker samtidig vores egen, siger Maria Farm.

3: Vær taknemlig

Inden du går i seng, kan du skrive på et stykke papir, hvad der har glædet dig i dag. Små som store ting. Senere kan du kigge på sedlen og vække hukommelsen.

– Det handler meget om en mental indstilling at blive ved med at stoppe op og være opmærksom på alt det, der er godt i livet. Jeg bruger det selv om aftenen, når jeg skal falde til ro: At visualisere tre positive oplevelser fra dagen – om det så bare var en hyggelig snak med naboen, siger Maria Farm og fortsætter:

– Hjernen er lavet til at løse problemer, så af og til må vi hjælpe den til at finde glæderne frem. Det, der føles godt. Men der er også god grund til at være opmærksom på de gode stunder, lige når de hænder: ”Her sidder vi udenfor, og det er endelig blevet varmt. Hvor er jeg glad og taknemlig for dette øjeblik.”

4: Hav noget at stræbe efter

Kunne du godt tænke dig at kunne spille klaver? Så øv dig. Vil du gerne læse flere bøger? Så kom i gang. Det er vigtigt at sætte sig nogle mål – små som store.

– Det er meningsfuldt for de fleste at have noget at efterstræbe, noget som vi endnu ikke har opnået. Man kan være velhavende, have opfyldt alle drømmene – og alligevel have det dårligt. Det er ikke godt for et menneske at føle sig ”færdigt” – at føle sig økonomisk uafhængig og have rejst over hele verden. Det kan resultere i livslede og depression, siger Maria Farm.

Hun pointerer, at det er godt for os at have noget at længes efter. Og det behøver ikke være noget, der koster penge eller påvirker karrieren. Det kan være hvad som helst: Det kan være længsel efter at hive en dag ud af kalenderen i ny og næ, så man kan få gjort mere ved akvarelmalingen. Det kan være målet at bruge et par aftener om ugen på at lære italiensk. Men det er vigtigt at stræbe efter noget.

5: Bevæg dig

Tilpas motionen din alder – men bevæg dig. Tag trappen, gå en tur i middagspausen, cykl på arbejde.

– Du får det bedre af at bevæge dig. Så enkelt er det. Der findes ikke noget bedre naturlægemiddel mod stress, uro og depression, siger Maria Farm.

Det betyder ikke, at depressive kan lægge medicinen på hylden og løbe en tur i stedet. Og det betyder heller ikke, at stressede skal rende i motionscenter fem gange om ugen og blive endnu mere stressede. Men, hvor motionen virker naturlig og føles godt, gør den godt.

Kilde: Expressen.se

Annonce

Annonce

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*