Annonce

Aminosyrer: Til træning – mod sygdom

24 maj 2016

De er nødvendige for at kroppen kan producere andre gavnlige stoffer, de er vigtig til at besejre sygdom, og så hjælper de med at opbygge muskelmasse. Aminosyrer har mange gavnlige effekter. Vi kigger på nogle af dem.

Kroppens proteiner består af 20 forskellige aminosyrer, der har hver deres gavnlige effekter. De ni af dem kan kroppen ikke selv producere, og det er derfor nødvendigt at spise sig til dem. De kaldes de essentielle aminosyrer.

Et af dem er L-Lysin, der er et af de vigtigste aminosyrer. Den hjælper med at opretholde muskelmasse i perioder med meget stress og udmattelse samt med at opbygge nyt muskelprotein.

En anden af de stærkeste af aminosyrer er L-Leucin, der regulerer kroppens energiniveau og sørger for at reparere vævet i hud, knogler og skeletmuskulaturen. Derudover modvirker de, at musklerne bliver nedbrudt og hjælper med at hele små udvendige sår.

 

Hjælper immunforsvaret

Mange af de essentielle aminosyrer er nødvendige for at kroppen kan producere antistoffer, hormoner, enzymer og collagen. Og generelt er en positiv proteinbalance vigtig, når kroppen skal opbygge ekstra væv.

Hvis du ikke indtager nok proteiner, bliver proteinmassen i din krop mindre, og det fører til svækkede muskler og kan også svække immunforsvaret.

Derfor er en positiv proteinbalance nødvendig, hvis du bliver ramt af sygdom, hvor kroppen skal genopbygge beskadig væv og booste immunforsvaret for at overvinde sygdommen. Kroppens behov for proteiner stiger derfor, når du er syg.

 

Muskelopbygning

De fleste danskere indtager den anbefalede mængde på ca. 0,83 gram protein pr. kilo kropsvægt, og der er derfor sjældent grund til bekymring. Men hvis du dyrker meget sport eller styrketræning, kan det være en fordel at supplere med kosttilskud, der indeholder aminosyrer umiddelbart inden og efter træningen.

Aminosyrerne er nemlig med til at øge opbygningen af protein i musklerne og giver en større effekt ved en træningssession. Derudover medvirker de, at musklerne hurtigere restituerer og bliver klar til en ny træningssession.

Der findes også flere planteproteinpulvere, så også veganere kan booste muskelopbygningen. Her er hampeprotein rigtig godt, da det er fyldt med en masse gode aminosyrer.

Husk at vælge danskproducerede produkter, der udvikles under kontrollerede forhold, hvis du vil være sikker på ikke at indtage forbudte stoffer gennem kosttilskuddene.

 

Kilder: Sundhed.dk

 

 

Annonce

Annonce

1 kommentar

Hvilket kosttilskud anbefales, således man er sikker på at få dækket behovet for aminosyrer ved hård træning (3-4 gange ugentligt)?

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*