Annonce

Av – den sved!

15 november 2012

Vi har alle ømme punkter, og de er sjældent sjove at få pillet ved! Måske netop derfor er det vigtigt at kende dem godt, så du har en ærlig chance for at forebygge og måske en dag blive så ‘hårdhudet’, at det ømme ikke længere er så ømt.

Du kender det sikkert godt …

Du er til firmafest, har købt nyt tøj og er klar til at more dig – dog hele tiden med tanke på at gøre et godt indtryk, fordi du inderst inde er bange for den næste fyringsrunde eller sladderen på arbejdspladsen.

Du møder punktligt på jobbet og gør dit yderste for at passe dit arbejde bedst muligt – selvom du ind imellem er ved at få et flip over et par af dine kollegaer, som lader til at tage anderledes let på tingene.

Din nabo indkalder til vejmøde angående spredning af dræbersnegle og ukrudt i kvarteret – du er allerede på forhånd godt gal i skralden, for hvordan kan din nabo tillade sig at blande sig i, hvordan du holder have?

Nogle ting gør dig mere nervøs, gal i skralden eller ked af det end andet.

Indstil kikkerten på de ømme punkter

Stort set alle har områder, hvor vi har ‘ømme punkter’, dvs. er sårbare i det skjulte. Vi skilter netop ikke med vores ømme punkter, men de er lette at genkende – du skal bare indstille kikkerten rigtigt: Det kan være situationer, hvor du tager både direkte og indirekte kritik meget tungt og instinktivt går i selvforsvar – uanset om det handler om dit udseende, dine præstationer, dine vaner, din smag, din familie osv.

Det kan også dukke op, hvis du føler dig utryg eller usikker – så vil du have en tendens til at gøre ‘lige lidt ekstra’ for at sikre dig, at alt er o.k., trygt, perfekt, og at alle er tilfredse. Det kan også ske, at du har en tendens til hele tiden at ville have andre til at gøre ‘lige lidt ekstra’ – kort sagt er på nakken af dem, fordi alt skal være o.k., trygt, perfekt … Mest oversete er de situationer, hvor du handler i trods mod dine følelser og LADER, som om du er ligeglad – alt imens dine tanker kværner løs, fordi du inderst inde føler dig trådt over tæerne, manipuleret med eller simpelthen tilsidesat og overset.

Se følelsen bag de ømme punkter

Hvad stiller man så op, når man gang på gang reagerer uhensigtsmæssigt på disse ømme punkter? Et godt sted at starte er at forsøge at definere:

1) hvilke situationer det især drejer sig om, og dernæst:

2) hvad en alternativ reaktion kunne være.

Når du begynder at se mønstret i dine reaktioner, bliver det lettere at gøre noget ved det, der ligger bag. For ja, der ligger altid noget bag, f.eks. generthed, manglende selvtillid, præstationsangst, overdreven bekymring, angst for at miste kontrollen eller overblikket osv. Du vil ofte opdage, at disse følelsesmønstre er noget generelt i dit liv, og hvis de er meget invaliderende for dig, kan du på et givet tidspunkt vælge at få dem bearbejdet f.eks. hos en coach eller terapeut.

Du kan dog sagtens gøre noget selv! Der er umiddelbart to muligheder: ‘omvendt selvterapi’ og ‘læg kortene på bordet’. Du kan frit vælge den ene, skifte eller bruge begge parallelt.

Omvendt selvterapi

Umiddelbart kan du håndtere din ‘ømtålelighed’ på egen hånd ved simpelthen at øve dig i at gøre noget andet. Det vil i første omgang være en form for skuespil, men når du begynder at få fat i, hvad det er, andre gør, vil du automatisk se tingene klarere. Det kan forveksles med at fornægte følelsen af at være såret eller vred, men forskellen er, at du er bevidst om dit skuespil og din imitation af en anden persons ‘gode’ reaktioner – f.eks. en du beundrer for sin styrke, ærlighed, afslappethed eller rummelighed.

Du vil hurtigt få øje på fordelene ved at reagere anderledes, og ofte – det har jeg set gang på gang – forvandler skuespillet sig til realiteter. Du snyder simpelthen dit mønster til at afmontere sig selv. Du imiterer, men i virkeligheden erstatter du mønstret bid for bid, hver gang du øver dig.

Det er en form for ‘omvendt selvterapi’: I stedet for at bore i årsager og forhistorie, arbejder du målrettet med symptomet (dvs. den uønskede reaktion), og i kraft af det etablerer du en NY historie. Med tiden forandrer denne nye historie og det nye reaktionsmønster dig – og du har opnået en reel forandring.

Læg kortene på bordet

En anden omlægningsmetode består i at se bæstet i øjnene. For nogle er det simpelthen for svært eller mærkeligt BARE at ‘lade som om’ og begynde at gøre noget andet – hvis det var så let, så havde du nok gjort det for længst!

Et godt sted at starte er i så fald at begynde at sige højt, at du godt ved, at du reagerer lidt for voldsomt, for lidt, for sent osv. i bestemte situationer. Hvis det hele f.eks. er gået i hårdknude, kan det at give en undskyldning være en stor lettelse for dig.

Her mener jeg ikke den slags undskyldninger, hvor du lægger dig ned og lader dig gennemtrampe (på alle dine ømme punkter), men en hurtig ‘undskyldning’, hvor du viser, at du er bevidst om din egen reaktion: ‘Jeg ved godt, at jeg lød lidt …’, ‘Jeg beklager, at jeg ikke sagde noget den gang …’.

Når du reelt føler dig uretfærdigt behandlet eller har noget på hjerte, er det lettere at få sagt, når du fra start har erkendt din egen skæve reaktion. Så er du allerede godt i gang med snakken om, hvad det handler om for dig.

Den gode gamle ‘anerkendelse og respekt’

Egentlig var der ingen grund til at lave om på vores ømme punkter, hvis ikke det var fordi, vi har oplevet, at de ømme punkter har bragt os længere fra de resultater, vi gerne ville opnå: dvs. overordnet at blive lyttet til, blive behandlet ordentligt, få indflydelse og blive respekteret. For så vidt er der intet nyt under solen!

I bund og grund er erkendelsen af vores ønske – om at blive lyttet til, anerkendt og respekteret – vejen til en reel ‘rodbehandling’ af de ømme punkter:

– Når du står ved, at du vil have, at andre lytter til dig og respekterer dig, så svinder sårbarheden. Når du står ved dine ømme punkter og dit behov for anerkendelse og respekt, går du FORAN! På den måde anerkender og respekterer du nemlig dig selv for den, du er (inklusive ømme punkter) – og så er det langt lettere for andre at se og høre dig og følge dit eksempel.

 

PS. Til dig, der ikke (altid) har ømme punkter:

Hvis du er en af dem, der ikke oplever, at du har nogen egentlige ømme punkter og generelt tager let på tingene, så er du en af de få … Men læs artiklen alligevel, for du møder garanteret nogen, der har ømme punkter – og uindviet, som du er (læs: elefant i glasbutik), kan du let risikere at træde andre over tæerne. Når du får en kold skulder, bliver overfuset el.lign. skyldes det ofte, at du har haft træskostøvlerne for langt fremme.

GENERELT RÅD: Husk at lytte til og anerkende dine medmennesker – foruden dig selv.

 

Annonce

Annonce

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*