Et godt program for overarmene?

Tak for et spændende blad! Jeg har et spørgsmål til jeres træningsekspert:

Hvordan træner man mest effektivt sine overarmsmuskler i hjemmet?

Jeg finder meget modstridende informationer på nettet og er helt forvirret. Det er sådan, at jeg har opdaget, at jeg ikke er stærk i mine arme. Faktisk kan jeg ikke tage en eneste armbøjning og heller ikke løfte mig op i en ribbe (har ikke en ribbe selv, men forsøgte det hos nogle venner), selvom jeg egentlig nok synes, jeg nemt kan bære tunge ting.

Derfor er jeg begyndt at træne 20 min. fire dage om ugen med 4 kgs håndvægte, hvor jeg “danser” i forholdsvist hurtigt tempo med dem og laver alle de forskellige løft, jeg overhovedet kan finde på, hoppende, liggende, stående, på et ben og foroverbøjet osv.

Inden disse for mig ret intense 20 minutter, står jeg i planke tre gange 30 sekunder og holder arme i hårdt stræk med en træningselastik i 2 min i træk (så jeg er helt mør bagefter).

Herudover har jeg en loftsbjælke ude i min garage, som jeg hænger i to gange om dagen, så længe jeg kan, hvilket ikke er ret længe, og jeg kan som sagt ikke løfte mig længere op end blot så meget, at fødderne ikke rører gulvet.

Er “alt” dette en måde, hvorpå jeg i løbet af nogle måneder kan blive i stand til at lave armbøjninger, eller er der en mere effektiv måde?

Jeg er 30 år og et meget aktivt menneske (cykler 30 km hver dag) og er aldrig træt, bortset fra en smule i mine overarme efter træningen, og jeg vil så gerne have stærke arme, hvis det kan lade sig gøre at optræne her i hjemmet (det vil være tidsmæssigt og praktisk vanskeligt for mig i øjeblikket at gå i fitnesscenter) Håber, I har tid til at svare.

Bedste hilsner 

Signe 

 


Tak for dit spørgsmål. Det virker som et helt fint program, du har lavet.

Muskler kan arbejde på to forskellige måder, statisk og dynamisk. Statisk armtræning er f.eks. planken, at du hæver dig op i ribben og bliver der. Der er hele tiden spænding på musklerne.

Dynamisk er, hvor du bøjer og strækker skiftevis f.eks. med elastik, armstrækninger, håndvægte.

Man bliver kun god til det, man træner – og på dit hjemmeprogram ser jeg, at du har begge dele med.

Så jeg synes bare, du skal fortsætte det gode, du er begyndt på.

Med venlig hilsen

Catrine Marcussen, akupunktør og bevægelsespædagog

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*