Få styr på din tissetrang

Mindst en halv million danskere lider af inkontinens – og det er foruden andre vandladningsforstyrrelser som f.eks. overaktiv blære, der giver øget tissetrang. Lidelsen er for mange tabuiseret, og noget man ignorerer så vidt som muligt – men sådan behøver det ikke være.

 

Oplever du pludselig og kraftig tissetrang? Tisser du hyppigere, end du plejer, og kan du ikke altid holde dig? Så lider du muligvis, ligesom 500.000 andre danskere, af inkontinens eller overaktiv blære. Men der findes heldigvis ting, du kan gøre for at kontrollere din vandladning – blandt andet igennem dine livsstilsvaner.

Tissetrang er resultat af nervesignaler

Blæren er et hulorgan, som opsamler urin dannet i nyrerne. Der er den ydre muskel, som vi selv kan kontrollere, mens den indre muskel er ukontrollerbar. Når trykket i blæren begynder at stige, dvs. når den indeholder 2,5-5 dl urin, vil nerver i blæremusklen sende signaler til hjernen om, at det er tid til tømning, hvilket vi oplever som tissetrang.

Her vil man normalt kunne holde trangen tilbage, indtil man har fundet et toilet, hvorefter man tillader blæretømning ved at kontrahere blæremusklen og ved at få den ydre muskel i urinrøret til at slappe af. Herefter lukkes urinrøret igen. Bindevæv og bækkenbundsmuskler holder blæren på sin plads, og denne støtte er vigtig for at undgå inkontinens. Det er derfor vigtigt at træne sin bækkenbund.

3 gode råd til at få styr på vandet

1. Gå kun på toilettet, når du skal tisse

Mange mennesker tisser af, inden de skal ud af døren, eller hvis de er ude og kommer forbi et toilet – det er en vane, som mange af os lærer fra barns ben og fører med videre i voksenlivet, men i virkeligheden anbefales det, at man ikke går på toilettet, før trangen virkelig er der. Det kan nemlig føre til, at man med tiden vil føle tissetrang ved lavere fyldningsgrad i blæren.

 2. Kosten er vigtig

Kosten spiller en rolle i næsten alting – og en overaktiv blære er ingen undtagelse. Drikkevarer som juice, kaffe og alkohol kan vænne blæren til at skulle tømmes oftere. Derudover anbefales det at spise mindre kolesterolrige-, sukker- og fedtholdige fødevarer, da det bidrager til at holde blæren ustabil.

Det er også vigtigt, at man holder sig sund og slank, da eksempelvis rygning, der ofte medfører øget hostetendens og overvægt, øger trykket på blæren og derved påvirker din tissetrang.

3. Stresset hverdag påvirker blæren

Føler man sig stresset og urolig, kan blæren også blive det. Vandladningstrangen stiger, når man oplever angst, bekymringer og stress. Ved at blive god til at bevare roen selv i stressede situationer, vil ens blære også blive bedre til at forholde sig i ro.

Det er enkelt at afhjælpe vandladningsproblemer

– Borgerne selv går med problemerne i år til årtier, før de henvender sig med problemerne, så vi som fagfolk skal være mere opmærksomme på at spørge ind til disse problemer, normalisere det at tale om det og hjælpe disse borgere. Man kunne ønske sig, at området generelt fik en meget større bevågenhed fra beslutningstagernes side, siger Gunnvor Nicolajsen, uroterapeut og fysioterapeut.

Hun finder det besynderligt, at man fra beslutningstageres side ikke har et større fokus på urininkontinens og andre vandladningsforstyrrelser.

Det er en meget omkostningstung post for det offentlige alene med tanke på de store beløb, der bruges til inkontinens-hjælpemidler. Dertil kommer medicinudgifter til borgere med gentagne blærebetændelser og udgifter i forbindelse med benbrud efter faldulykker, som tit opstår, når der er tale om unormalt mange natlige vandladninger.

Kilde:

https://www.sundhedspanel.dk/sundhedsnyheder/livsstilsvaner-som-giver-dig-kontrol-over-din-vandladning/

 

2 kommentarer

  • Jette Öring siger:

    Tak for en rigtig god rtikel om öget vandldning og inkontinens! Men, ih, hvor jeg dog savner oplysning om hvad man evt.selv kan göre for at undgå tisse-trangen om natten!! Jeg vågner ca. 3 gange hver nat med omkring 2 timers mellemrum, og jeg tisser ret meget hvergang. Der er ikke tale om sjat-tisseri, men reele mängder urin.Det skal tilföjes at jeg undgår at drikke inden sengetid, bortset fra 1/2 glas vand ved medicin-indtag ca.kl 21;30.

  • MARIANNE BOSTEEN siger:

    Det virker meget nemt at påstå, at man selv kan gøre meget til at undgå inkontinens. Jeg har gennem mange år prøvet diverse øvelser for bækkenbunden, uden den stor succes. Tissetrangen kommer ofte pludselig, og i nogle tilfælde tror jeg det er psykologisk betinget, da trangen ofte kommer, idet jeg træder ind ad vores dør, uden nogen forvarsel. Om natten er jeg oppe 3 – 5 gange. Af og til tisser jeg meget, og andre gange ikke. Jeg drikker sjældent noget efter kl. 20, og går i seng ved 22.30 – tiden.
    Jeg er 72 år, vejer 53 kg og spiser meget sundt og varieret. Jeg har ikke andre helbredsproblemer – heldigvis. Men jeg gruer for at blive gammel, og måske immobil, så jeg ikke kan komme til toilettet, inden det går helt galt.
    Tak for, at emnet bliver taget op.
    Med venlig hilsen,
    Marianne

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *