Hvordan undgå slidgigt som hypermobil?

Jeg er forvirret. Jeg er hybermobil og har vist altid været det.

Nu har jeg læst, at det vil føre til slidgigt i min alderdom. Hvad gør jeg ved det? Er der nogle kosttilskud, der vil være gavnlige? Lige nu er jeg 42 år og har ingen problemer.


Hilsen

Mona


 

Du er da i forhøjet risiko for at få slidgigt, fordi dine led kan bevæge sig ud over det normale og det sunde. Men det er jo ingen naturlov, at du får slidgigt. Du bør ikke dyrke de former for yoga, hvor man bruger mest tid på at ligge passivt i udspændingsstillinger. Hvis du er glad for yoga, bør du vælge en form, hvor man træner styrke f.eks. iyengar yoga.

Det vil være godt, hvis du holder dine muskler stærke, for der er kun dem til at holde sammen på dine led og styre dem.

B- og D-vitaminer samt fiskeolie af god kvalitet vil være gavnligt.


Bedste hilsner

Catrine Marcussen

 

2 kommentarer

  • Kasper Hansen siger:

    Hvad er årsagen til at der specifikt anbefales fiskeolie – når der også findes vegetabilske kilder til de langkædede fedtsyrer DHA og EPA? Et vegetabilsk produceret “fiskeolie”-alternativ kan fx købes hos DKPharma: http://dkpharma.dk/andre-kosttilskud/vegetabilsk-omega-3.html

    Verdenshavenes fiskebestande kollapser på stribe pga. overfiskning – og ifølge flere vil det betyde at der i 2050 reelt ikke er flere fisk tilbage.

    Det giver altid videnskabelig mening at henvise til indholdsstoffer, og enten ikke henvise til deciderede produkter (som det meget problematiske “fiskeolie”) eller i det mindste henvise til både en animalsk og en vegetabilsk udgave så folk selv har mulighed for at vælge hvor meget skade på miljøet de har lyst til at være ansvarlige for.

    Kilder:
    https://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2014/06/03/the-end-of-fish/
    http://www.stanforddaily.com/2015/04/22/no-more-fish-in-the-sea/

  • Allison Evah Mariell Nielsen siger:

    Jeg vil helt klart anbefale hampfrø eller pulver. Det har et meget højt indehold af omega 3 fedt og masser af mineraler. Eller hørfrø. Men husk det skal være øko. Og så smager det godt. Jeg bager paleo brød med det. Og strøer det ovenpå salater, eller til panering. Der er lidt mere info og opskrifter på fb: Food Component System

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *