Fem måder til hjernemotion

Motion er vigtigt for et godt helbred, og selvom de fleste forbinder motion med fysisk aktivitet, er hjernemotion mindst ligeså vigtig.

Hvis du ikke bruger din krop, taber du muskelmasse, og dine sener og led bliver stive. På samme måde fungerer hjernen. Hvis den ikke udsættes for udfordringer og hårdt arbejde, bliver den doven og langsom.

Det er særlig et problem for gamle mennesker, der ikke møder så mange mennesker og ikke har så meget at huske på eller tage stilling til i dagligdagen. Vigtigheden i at træne hjernen bliver mere udtalt med alderen, men mennesker i alle aldre kan med fordel træne hukommelse og kognitive evner.

1: Lær et instrument

Musik er godt for mange ting, men hvis du kaster dig over noder og becifringer, har det også en positiv effekt på din hjernes sundhedstilstand. Hjernen har godt af alle typer indlæring, men det særlige ved musikundervisning er kombinationen af den simple matematik i nodeaflæsning, motorikken på strengene eller tangenterne og opfattelsen og tolkningen af de lyde og den rytmik, det frembringer. Du har ganske enkelt gang i flere hjernedele på én gang, end hvis du f.eks. lærte et fremmedsprog.

Forskning har vist, at netop evnen til at spille et instrument giver varige ændringer i hjernestrukturerne, fordi der – populært sagt – dannes informationsmotorveje mellem de forskellige hjernedele, der er i brug ved skabelsen af musik.

2: Spis hjernesundt

Kosten kan også sløve din hjerne. For mange proteiner og fed kost vil sætte din harddisc ned i omdrejninger. Det gælder især ved for mange af de usunde mættede fedtsyrer i kosten.

Men en masse omega-3-fedtsyrer har den modsatte virkning. Børn, der får en kost med masser af omega 3, udvikler ifølge flere studier et gennemsnitligt højere IQ end børn, der er vokset op med en usundere kost. På samme måde er omega 3 et sundt brændstof til den voksne hjerne.

3: Undgå multitasking

Det er normalt at have en masse distraktioner i nærmiljøet hele tiden. En smartphone, der bipper, når der kommer en sms eller en mail. En computer, der har en masse kommunikationsværktøjer åbne, mens du eksempelvis forsøger at skrive i tekstbehandlingen.

Du forstyrres hele tiden, og det går ud over fordybelsen og kreativiteten. Hver gang en mail bipper ind, eller du kan se, at en bekendt har logget på Skype, bevæger din tankevirksomhed sig fra de dybeste lag tilbage til overfladen. Det ødelægger din hjernes mulighed for at udfolde sig.

4: Læs en bog

Det siges, at man kan blive dum af at se tv, og det er måske ikke helt løgn. I hvert fald har den østrigske psykolog Markus Appel lavet et studie, hvor testpersoners kognitive evner blev testet før og efter, de havde set reality-tv. Studiet viste, at testpersonerne faktisk blev dummere af at se den overvejende dumme underholdning.

Tv kan naturligvis også være både oplysende og udfordrende, men det er samtidig en meget passiv måde at modtage viden på. Din hjerne vil med sikkerhed blive mere trænet, hvis du læser en bog.

5: Sov dig klogere

Der er ingen tvivl om, at søvn er vigtigt for dit helbred – både fysisk og mentalt. Kroppen restituerer, når du sover, og flere studier har vist betydningen af søvn i forhold til stress og depressioner. Men hukommelsen tager også skade af for lidt søvn, og de fleste har brug for mellem syv og otte timers god søvn hver nat.

Kilde: beliefnet.com

1 kommentar

  • Birgit Nielsen siger:

    Hjernemotion eller måske Hjernegymnastik. Hos Danske Kinesiologer kan man købe to små hæfter med titlen Hjernegymnastik. Her er der øvelser, som styrker energien, som får de to hjernehalvdele til at arbejde sammen, og som får forhjernen og baghjernen til at arbejde sammen. Sjove og lette øvelser, som kan bruges af alle, også i skolen, når der skal være bevægelse i undervisningen.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *