Fordøjelsen er nøglen til sundhed

Biomediciner Else Jørgensen er efter 20.000 klienter ikke i tvivl om, at en sund fordøjelse er helt afgørende for vores helbred.

Eksem, allergi, oppustet mave, smerter i leddene, hovedpine, migræne, svimmelhed, infektioner, depression og træthed er bare nogle af de mange symptomer, som biomediciner Else Jørgensen ser hos sine klienter.

Og i langt de fleste tilfælde kan problemet spores tilbage til fordøjelsen, er hendes erfaring.

– Fordøjelsen spiller en kæmpestor rolle i vores velbefindende. Når den ikke fungerer optimalt, reagerer kroppen med ubalancer, sygdom og i værste fald død, siger hun.

Igennem de seneste 25 år har Else Jørgensen behandlet godt 20.000 klienter i sin klinik i Skive. Faget som biomediciner har hun lært af sin far Oscar Christensen, der var dansk pioner inden for naturmedicin, og den berømte schweiziske naturlæge dr. Vogel, der lærte hende en masse om urter og naturmedicin. Godt 70 procent af hendes klienter har symptomer, der stammer fra deres fordøjelse, vurderer hun.

Biomediciner
I Danmark er det ikke tilladt at kalde sig naturlæge. Derfor kalder de personer, der arbejder med genopretning af kroppens ubalancer via afgiftning, genopbygning og styrkelse af kroppen ved brug af naturmedicin og sund kost, sig biomedicinere.

De er typisk uddannet hos private udbydere og skal ikke forveksles med de biomedicinere, som uddannes på nogle af landets universiteter.

Fordøjelsen kan ikke bydes alt

– De har typisk for lidt eller for meget mavesyre og danner for lidt galde og enzymer. Derfor rådner maden i deres tyktarm. Og da blodet suger indhold op fra tarmen 24 timer i døgnet, så sætter det gang i en stor selvforgiftning. Når det sker, kommer leveren også på voldsomt overarbejde, fordi den er første station, når det forgiftede blod skal renses. Det ser jeg ofte, fortæller Else Jørgensen.

Til gengæld ser hun aldrig de mennesker, der kan fordøje hvad som helst, fordi de danner galde og maveenzymer i de nødvendige mængder.

– Nogle kan spise, lige hvad de har lyst til uden at få problemer, imens andre knap nok kan tåle at spise en rå gulerod. Det er helt afhængigt af, hvor godt fordøjelsen fungerer.

Tarmen er skabt til fibre

Immunforsvaret bliver også ramt, hvis fordøjelsen halter, fordi 70 procent af vores forsvar mod sygdomme og infektioner arbejder i tarmen.

Og kroppens ufatteligt mange celler risikerer at tage skade af dårlig fordøjelse, fordi madens næringsstoffer ikke bliver leveret og optaget godt nok.

– For mange betyder det, at de bliver overfølsomme i deres slimhinder. Det kalder vi så allergi over for kattehår, græs og andet, men det er ikke ægte allergi – det stammer fra fordøjelsen. Det ser jeg tit. Når vi så retter op på fordøjelsen, forsvinder deres allergisymptomer.

Noget af det værste, vi kan byde vores fordøjelse, er sukker og fintmalet hvidt mel, lyder advarslen.

– Alle de fintmalede produkter bliver til slim i tarmsystemet. Det gør, at andre næringsstoffer bliver vanskelige at optage igennem det klistrede slimlag. På den måde går mange næringsstoffer tabt, siger Else Jørgensen.

Hun råder derfor folk til at droppe sukker, hvidt brød, hvid pasta og hvide ris og i stedet spise de ubehandlede korn- og rissorter, som giver maven noget at arbejde med.

Ikke en revolutionerende nyhed, men et råd, det er værd at gentage, eftersom vores tarmsystem er skabt til fibre, som giver det noget at arbejde med.

Pas også på med at nyde for mange velhængte bøffer, da de tager flere døgn for kroppen at fordøje med risiko for forrådnelse og selvforgiftning. Til gengæld anbefaler Else Jørgensen, at vi drikker et enkelt glas rødvin til aftensmaden, fordi vinen indeholder enzymer, der nedbryder maden.

Sund og varieret kost er vigtig for fordøjelsen

Her får du biomedicinerens simple kostråd:

•Undgå hvidt brød, hvid pasta, hvide ris og sukker.
•Spis kartofler. De har masser af fibre, vitaminer og mineraler.
•Spis rugbrød og grahamsbrød, som har mange fibre og mætter godt.
•Spis fisk to gange om ugen.
•Spis fjerkræ tre gange om ugen. Modsat rødt kød kræver lyst kød ikke så mange enzymer i nedbrydelsen.
•Spis rå grøntsager, hvis du kan tåle det.
•Spis frugt.
•Hvis du ikke kan spise 600 gram frugt og grønt om dagen, så nap to gulerødder om formiddagen og et par frugter om eftermiddagen.
•Hvis du kan tåle mælkeprodukter, så spis gerne surmælksprodukter, der gavner tyktarmens flora.
•Spis gerne havre- eller klidgrød om morgenen.

Detektiv i fordøjelsen

Som biomediciner diagnosticerer hun sine klienter ved hjælp af otte forskellige analyser. Først tjekker hun morgenurinen for at se, om der er udslip af sukker, blod, protein, nitrit med videre. Dernæst måler hun blodtryk, puls og blodprocent. Blodets kvalitet og immunforsvaret tester hun i et såkaldt mørkefeltsmikroskop, som er et af hendes vigtigste redskaber. Her sladrer blodet om kroppens tilstand, da de fleste stoffer skal ud i blodet for at blive transporteret rundt i kroppen.

Mange har tyktflydende blod, som indikerer, at der er affaldsstoffer i blodet på grund af en forstoppet tarm, dårlig spaltning af maden, en doven lever eller dovne nyrer, forklarer hun. I mikroskopet kan Else Jørgensen også se, om der er udslip fra tyktarmens mikromiljø af sporer fra gærsvampen candida albicans. Et problem, som mange slås med. Ikke kun på grund af for mange søde sager, gær og hvidt brød som først antaget, men også på grund af stress og maveinfektioner, viser nyere forskning.

Hun slutter af med en analyse af øjets iris. Aftegningerne i iris er et personligt kort over hele kroppens biokemiske struktur og tilstand. Derfor kan en analyse afsløre svagheder i de indre organer, og hvilke sygdomme man er disponeret for at få ved usund levevis.

– Jeg ser mig selv som en detektiv, der skal få en masse brikker til at danne en helhed.

Inspiration til kure for fordøjelsen
Du kan blive klogere i Naturli-pjecen ”Optimal fordøjelse”, hvor Oscar Christensen kommer med gode råd om kure, midler og opskrifter.

Sund kost og urter til fordøjelsen

Når brikkerne er faldet på plads og diagnosen tydelig, sammensætter hun en kur til patienten, som både kan bestå af sund kost, samt piller, dråber og te baseret på urter.

Filosofien i behandlingen er enkel. Først skal kroppen afgiftes, derefter skal den genopbygges og immunforsvaret skal styrkes.

Til afgiftningen bruger Else Jørgensen urtete og mineraler. Urtete, fordi det er mest effektivt til at afgifte. Især padderokke, løvetand og brændenælder. Og mineraler, fordi de binder giftstoffer og øger afgiftningen via nyrer og lever.

Genopbygningen sker ved at fylde kroppens udsultede depoter op igen. Det er ofte vitaminer og aminosyrer, som kroppen har brug for. I genopbygningen indgår også sund og varieret kost. Else Jørgensen ser altid på, hvad der er realistisk for den enkelte patient.

– Det er ikke alle, der eksempelvis kan spise 600 gram frugt og grønt om dagen. Derfor vil jeg hellere sige to gulerødder om formiddagen og to stykker frugt efter eget valg om eftermiddagen.

Immunforsvaret styrker hun især med urter som rød solhat, ipe roxo, som er brasiliansk træbark, frisk hvidløg, peberrod, chili og ingefær.

Oftest varer en kur tre til fire måneder med et par besøg hos biomedicineren undervejs for at følge udviklingen. Klinikkens klienter er i alderen fra 9 måneder til 90 år med en klar overvægt af kvinder.

– Selvfølgelig, for det er kvinderne, der tager sig af sundheden i familien, siger Else Jørgensen.

Om Else Jørgensen Født i Skive i 1949. Datter af naturlæge Oscar Christensen. Uddannet hos sin far og hos schweiziske dr. Vogel. Uddannet sygeplejerske. Arbejdet som biomediciner i 25 år. Driver Vitalklinikken i Skive.

Se mere på www.vitalklinikken.dk

Læs mere om Vogel og hans principper i artiklen “Vogel: Du må selv gå turen”.

4 kommentarer

  • Jesper Oddershede siger:

    Ja, gode rustikke råvarer og så mere fugl end okse. Men en lammebryst må der da også være plads i ny og næ.

  • Connie siger:

    Det er fint nok, at i anbefaler fuldkornsbrød, p.g.a. fibrene, men i glemmer fytinsyren.
    Jeg har brugt ca. 4 år på, at finde årsagen til mine mere eller mindre diffuse helbreds-gener. Bl.a. gik min fordøjelse totalt i stå for 1,5 år siden, så jeg har været nødt til, at bruge min. 2 slags afføringsmiddel samtidig.
    Efter at jeg i en uge udelukkende spiste brød bagt af rug og med surdej var jeg ikke længere i tvivl om årsagen. Når jeg holder mig til rugbrød og rug-knækbrød bagt med surdej, så kan jeg helt undvære afføringsmidler, men spiser jeg 2 skiver fuldkornsbrød fra et bake-off, så venter der 4 dage med hovedpine, forstoppelse og evt. et migræneanfald.

  • Grethe Jensen siger:

    Jeg spiser ikke meget kød

  • Lilian Trudslev siger:

    Cøliaki Og tilbagevendende tarmslyng gør Det noget svært at finde rundt i madpyramiden.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *