Har du talt med din skjoldbruskkirtel for nylig?

Mange går rundt med en dårligt fungerende skjoldbruskkirtel uden at vide det. Selvom kirtlen er meget lille, har den stor betydning for helbredet.

Skjoldbruskkirtelens funktion består bl.a. i at holde stofskiftet i balance. Den sørger også for at regulere calciumkoncentrationen i blodet. Menneskets skjoldbruskkirtel (thyroidea) sidder på halsens forside i tæt kontakt med struben. Normalt vejer en skjoldbruskkirtel 20 – 25 g, men den kan variere i størrelse fra individ til individ.

For lavt eller for højt stofskifte

De færreste tænker over dens funktion, fordi både en overaktiv skjoldbruskkirtel (hyperthyreose) og det modsatte (hypothyreose), ikke nødvendigvis registreres, før det er meget udtalt. De to lidelser vil hver især forårsage henholdsvis for højt og for lavt stofskifte, og du kan sagtens have både for højt og for lavt stofskifte med en række af de medfølgende lidelser, uden at du nødvendigvis opfatter det som en sygdom, der kan behandles.

Din skjoldbruskkirtel skal bruge selen

Typiske lidelser i forbindelse med for højt stofskifte er f.eks. træthed, nervøsitet, indre uro, hjertebanken, uregelmæssig menstruation og uforklarlig vægttab, mens typiske lidelser ved for lavt stofskifte kan være vægtøgning, forstoppelse, lav puls, nedsat appetit og dårlig hukommelse. Alle sammen lidelser, du til en vis grad kan vælge at ignorere eller opfatte som naturlige for din alder.
Din skjoldbruskkirtel har brug for selen for at fungere, så selenmangel kan være rumme årsagen til både for lavt og for højt stofskifte.

Selenfattige fødevarer i Danmark

Vi får selen igennem vores fødevarer, men fødevarerne i Skandinavien er faktisk fattigere på selen end i f.eks. USA. Det skyldes, at den amerikanske jord i det fleste tilfælde er rigere på grundstoffet end landbrugsjorden i Skandinavien.

De mest selenrige fødevarer er lever og nyre, men du finder også selen i bl.a. fuldkorn, æg, mælk, fisk og skaldyr.

Kosttilskud med selen

Derfor kan et kosttilskud med selen være et godt bud, hvis du har mistanke om at få for lidt af mineralet. Det anbefales, at voksne mænd får 50 mikrogram om dagen, mens kvinder får 40 mikrogram. Men disse anbefalinger er sat meget lavt. Der er næppe nogen, der kan tage skade af eksempelvis 100 mikrogram selen om dagen. Faktisk viste et amerikansk studie, at 200 mikrogram selen dagligt kunne halvere kræftdødeligheden på grund af væsentlig færre tilfælde af lunge-, tyktarms- og blærehalskræft.

Kilder: Netdoktor.dk, voksnekvinder.dk

1 kommentar

  • Mona Mønster siger:

    Jeg har taget “Folkepillen” i over 10 år, så jeg skulle være dækket ind med både Zink og Selen.
    Jeg glæder mig altid til at læse jeres artikler fra “NATURLI”.
    Vh Mona Mønster

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *