Annonce

Hjælp til selvhjælp: Mod infektioner

04 november 2013

Dagene bliver kortere, koldere og mere regnfulde. Energien daler og lige pludselig nyser kollegaen overfor, og ungerne kommer hjem og klager over ondt i halsen. Velkommen til sæsonen for snot og snue.

Der er flere årsager til, at efterår og vinter er højsæson for infektioner: Det er fugtigt uden for, vores immunforsvar dykker i takt med, at vores kost bliver mindre næringsrig hen over vinteren, vi får ikke lys og luft nok, vi klumper os sammen inden døre og kommer i tættere kontakt med andre mennesker. Så bakterier og virus kan boltre sig både inde og ude og imellem os.

Med mindre man er en af de få mennesker, der ALDRIG bliver syg, må man nok affinde sig med at ryge ind i en infektion eller to i løbet af en vinter. Men der er forskel på at tage et par enkelte sygedage og så måtte ned på langs, hver gang man har rejst sig, eller slide al næsehud af for fjerde gang på et par måneder. Selvom du har børn, kan det lade sig gøre at slippe nogenlunde igennem vintersæsonen – men det er nu, arbejdet for en smertefri hals og en luftfuld næse starter.

Styrk immunforsvaret

Først og fremmest handler det om at styrke dit immunforsvar. Når kroppen fungerer optimalt, skal der meget mere til for at vælte læsset og lade bakterier og virus tage magten i kroppen.

Når det gælder immunforsvaret er sund kost et must – motion og frisk luft samt en ordentlig nattesøvn følger i samme kategori. Hvis din hverdag er præget af travlhed og stressede perioder, kan det være svært nok i sig selv at overholde disse fundamentale bud, men selvom det måske lyder kedeligt, er planlægning et nøgleord her. Få for vane at gå i seng på samme tidspunkt og stå op på samme tidspunkt. Få for vane at lave en sund og mættende morgenmad, få for vane at medbringe sund og nærende frokost og/eller mellemmåltider, så fristelserne ikke bliver så store for søde (og drænende) sukkerfristelser.

Det er rigtig svært at være kreativ på madfronten, når man handler fem minutter i spisetid, så igen: planlæg. En ugentlig madplan er guld værd, hvis du vil lave sund og varieret kost uden stress og jag.

Midler til immunforsvaret

Og så tilbage til virkeligheden: De fleste familier har perioder, hvor planerne vælter, indkøbene bliver en anelse mere underlødige, motionen halter og overarbejdet kalder.

En multivitamin- og mineralpille er altid fornuftigt at supplere med, så du ved, at du er dækket ind på denne front. Vælg gerne nogle, der er let optagelige og evt. med urter, der kan lette optagelsen og supplere med antioxidanter. Du kan også tage ekstra antioxidanter i en periode i form af urter og krydderier som tilskud, f.eks. Life Spice Vital (31 urter, krydderurter og rodfrugter) eller 6 Sunde Urter, der også giver ekstra energi.

Probiotika eller mælkesyrebakterier er det nye sort indenfor styrkelse af immunforsvar. Når din tarmflora får hjælp af et bredt udvalg af mælkesyrebakterier til at bevare balancen mellem gode og dårlige bakterier, får din krop også meget lettere ved at bekæmpe udefrakommende farer. 70-80 pct. af immunforsvaret sidder i tarmfloraen, og derfor kan en antibiotika-kur, der slår alle bakterier ned – også de gode – komme til at koste rigtig mange ekstra sygdomsperioder, hvis du ikke gør noget aktivt for at genoprette din tarmflora efterfølgende.

Et tysk studie har fornylig vist, at beta-glukaner fra gær kan øge kroppens evne til at bekæmpe forkølelse med 25 pct., og styrke kroppens modstandskraft ved f.eks. stress. Beta-glukaner kan f.eks. fås i tilskud som Immiflex.

Vitaminer og mineraler mod infektioner

D-vitamin er en af de vitaminer, vi ofte mangler, når mørket falder over os, da vores største bidragyder til vitaminet er solen. Samtidig har D-vitamin vist sig at være centralt for et velfungerende immunforsvar og som forebyggelse af flere livsstilssygdomme.

C-vitaminer har altid været kendt for være midlet mod en forkølelse, men forskere har i flere omgange forsøgt at skyde den tese ned. Det kan dog meget vel handle om de mængder, man har undersøgt, som i de fleste undersøgelser har været meget små doser. Hvis du skranter, kan du roligt tage C-vitamin i store mængder – helt op til 3 gram fordelt over dagen. Sørg for at den er syreneutral, og hvis du får tynd mave, så skru lidt ned for indtaget.

Zink er også et kendt mineral, der er vigtigt at have i husapoteket, når virus og betændelser hersker. Mindre kendt er måske spormineralet selen i denne henseende, men det er lige så vigtigt som zink, når det kommer til et velfungerende immunforsvar. Selen og zink skal tages i organisk form, og der findes tilskud, hvor de to mineraler optræder sammen.

Atju – når skaden er sket

Som tidligere nævnt er det de færreste af os, der slipper helt igennem en dansk vinter uden at ramle ind i en virus eller lign., der får bugt med os. Men i stedet for at lægge dig ned og vente på at få det værre, kan du trappe op på forsvaret. Både med ekstra C-vitamin og urter – og så er der flere gode tilskud på markedet, der kan hjælpe dig i en målrettet indsats:

Hvidløg – du kender garanteret flere husråd mod forkølelse og influenza, der involverer hvidløg. Og det er absolut et genialt middel mod uvelkomne gæster. Hvis du til gengæld ikke er vild med at spise store mængder rå hvidløg, kan du få det både i kapsler, dråber og spray. Kyolic er f.eks. kvalitets-hvidløg på dråber, der er lette at indtage med et glas vand, og Garcin Rescue Spray er allicin – det aktive stof fra hvidløg – som du sprayer direkte på en halsbetændelse. Den kan også bruges mod svamp og andre bakterielle infektioner.

Rød solhat er et andet af de mest dokumenterede midler mod virus og bakterieangreb. Planten går faktisk ind og skruer på immunforsvaret, så det virker efter behov. Echinacea fra A. Vogel er et af de mest undersøgte rød solhat-produkt. Her bruges hele planten, og produktionen er certificeret til at indeholde mest muligt virkemiddel i alle flasker. Du kan både finde den som dråber og som spray, der kan pustes direkte ind på den ømme hals.

Til børn med ondt i halsen er Echinacea Hotdrink fra A. Vogel og Klar Hals fra Natur Drogeriet gode, lindrende og milde produkter.

Med styrkende tilskud, masser af hvile og ro samt fornuftig kost kan du få hurtigere bugt med infektionerne og i sidste ende spare mange sygedage. Er du derimod typen, der tager et par panodiler og drøner på arbejde uden hensyn til kroppens opråb, skal du forberede dig på ekstra sygedage i den anden ende, viser undersøgelser. Så hellere en personlig omsorgsdag, end syv til 14 dage begravet under dyner og snotklude.

 

Mod infektioner: Du skal vaske dine hænder…

Hygiejne og indeklima er værd at nævne, når det kommer til smittespredning. At vaske sine hænder efter toiletbesøg, samt før og efter maden kan gøre en stor forskel – både for dig selv og andre.

Husk også, selvom det er koldt, at få luftet godt ud hver dag. Et fugtigt indeklima – især med mange mennesker – er eventyrland for bakterier og virus. Lys og frisk luft er modgiften, ligesom det er godt at udsætte sig selv for kuren på daglig basis. Så læg en gå- eller cykeltur ind i dit dagsprogram, når som helst det kan lade sig gøre.

 

Dit bedste råd?

Vidste du, at et løg skåret i ca. otte stykker ved siden af sengen ved hovedenden kan virke mod både hoste, snue og stoppet næse?

Har du også et godt råd, der virker for dig, når du mærker næsen stoppe til eller halsen ømme sig? Så kom ind på Naturlis facebookside, hvor vi deles om gode råd, diskutterer naturlig sundhed og kommenterer på tidens debat – Facebook.com/naturli.dk

Annonce

Annonce

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*