Annonce

infektioner

Infektioner: Optankning af immunforsvaret

18 oktober 2016

Efteråret er over os igen, og immunforsvaret skulle gerne være tanket op og klar til at give bakterier og virus kamp til stregen. Men hvordan sikrer vi os, at immunforsvaret fungerer bedst muligt, og hvad kan vi gøre, hvis vi alligevel bliver ramt?

Immunsystemet spiller en vigtig rolle, hvis vi skal gøre os håb om at bekæmpe efterårets infektioner. Immunsystemet er et meget indviklet system, der har til formål at forsvare kroppen mod blandt andet udefra kommende fjender, som f.eks. bakterier og virus, mod celler i kroppen, som ikke længere opfører sig normalt, og mod dele af fremmede stoffer, der er kommet ind i kroppen, blandt andet gennem tarmen.

Immunsystemet består især af hvide blodlegemer af forskellig slags, hvoraf nogen aktiverer resten af immunforsvaret, og nogen danner antistoffer, der sammen med resten af immunsystemet kan binde og uskadeliggøre farlige stoffer.

Immunsystemet kan huske – i nogle tilfælde hele livet. Det er baggrunden for, at man oftest ikke får den samme børnesygdom to gange, heller ikke selvom man er blevet gammel. Denne hukommelse er baggrund for vaccinationer.

Desværre er der nogle vira, der kan ændre deres opbygning og derved snyde denne hukommelse. Derfor er det f.eks. nødvendigt at ændre influenzavaccinen år for år.

Hvad svækker immunforsvaret?

Ved svækkelser i immunsystemet nedsættes modstandskraften mod både bakterier, virus, svampe og parasitter af forskellig art.

At antibiotika kan give hæmning af immunsystemet skyldes, at en række godartede bakterier er nødvendige for, at kroppen hele tiden danner en tilstrækkelig mængde antistoffer, der øger modstandskraften generelt. Og når vi slår bakterierne ihjel med antibiotika, går det selvsagt også ud over de bakterier, der hjælper med at beskytte os.

Også dårlig kost, mangel på motion og mange former for medicin, andre kemiske stoffer og forurening svækker immunforsvaret, f.eks. tobaksrøg. Det samme gælder overdrevent alkoholforbrug. Stress er også immunhæmmende.

Ved at leve sundt og gennemgå en række angreb fra f.eks. bakterier og virussygdomme bliver vi stærkere. Mange kan blive angrebet uden at blive syge. Bliver vi skånet, pakket ind i vat, bliver vi svækkede og lettere syge.

Hvordan styrker vi vores immunforsvar?

Den bedste måde at styrke immunforsvaret på er at leve sundt i videste forstand. Først og fremmest er en sund og varieret kost nødvendig, da kroppen er nødt til at få alle livsvigtige vitaminer og mineraler, livsvigtige fede syrer og aminosyrer (byggestenene til æggehvidestofferne) for at kunne opretholde et effektivt fungerende immunsystem.

Mangel på bare et enkelt af stofferne, f.eks. zink, vil give problemer for næsten 100 forskellige enzymprocesser.

Jernmangel er hos børn og unge i puberteten en hyppig grund til svækkelse af immunforsvaret. Men det nytter ikke at tage for meget, da overskud af et mineral eller vitamin kan hæmme andre. For meget jern kan være meget skadeligt. Der skal være balance i kosten.

Tarmbakteriefloraen er meget vigtig for opretholdelse af et godt immunforsvar. Man kan stimulere en normal tarmbakterieflora ved at spise sundt og især undgå sukker, hvidt mel og anden raffineret kost. Desuden ved at tage tilskud af probiotika, som f.eks. mælkesyrebakterier, der findes i yoghurt, i kapsler og pulvere med milliarder af sunde bakterier, eller som fermenterede drikke som Vita Biosa.

Fermenteret kost, der er mælkesyregæret, f.eks. surkål, indeholder også masser af gode bakterier, der vedligeholder en sund tarm, så du får optagelse af alle næringsstoffer og styrke til immunforsvaret.

Vitaminer til immunforsvaret

D3-vitamin, der er det naturlige D-vitamin, har en vigtig indflydelse på immunsystemets normale funktion. Det er også vist, at D3-vitamin er vigtig for lungefunktionen og mange andre organers funktion, blandt andre hjertet. D-vitamin er ikke kun et vitamin, men et hormon. Får vi sol på kroppen om sommeren, danner vi nok D3-vitamin, mens det er nødvendigt at tage tilskud resten af året.

Det bliver mere og mere klart, at indholdet af antioxidanter i kosten er meget vigtigt. Vitamin C, især i naturlig tilstand (med bioflavonoider fra f.eks. hyben og citron), samt vitaminerne E og A og mineralerne selen, zink og kobber er særlig vigtige for immunsystemet, men kan ikke stå alene.

Farvestofferne, pigmenterne, i frugt og grønt er kraftige, naturlige antioxidanter, og nogen forskere mener f.eks., at det er disse pigmenter i frugt og grønt, der sammen med olivenolie er hovedårsagen til, at man i lande, hvor man spiser Middelhavskost, er mere sygdomsfrie end i Danmark. Krydderurter har endnu stærkere antioxidant-virkning.

Forebyg infektioner via kredsløbet

Brug af kroppen i form af muskelarbejde eller motion styrker immunforsvaret betydeligt. Men overdriver man, f.eks. ved elitesportspræstationer, kan immunforsvaret blive svækket.

Regelmæssig kropsbrug og motion er derfor nødvendig. F.eks. er en halv times rask gåtur dagligt et fornuftigt minimum.

Kolde afvaskninger og bade har især i tidligere tider været brugt til at stimulere modstandskraften med, og det er i hvert fald et faktum, at vinterbadere sjældent er syge.

Tanker og immunforsvar

Sindet står i intim forbindelse med immunforsvaret. Der kan f.eks. påvises nerveender i alle lymfekirtlerne, og også ved hjælp af signal- eller budbringermolekyler står hjernen i forbindelse med immunsystemet og resten af kroppen. Sindet påvirker hver eneste celle i kroppen.

Det er vist, at man alene ved tankens kraft og sindets forestillinger (visualisering) kan stimulere immunforsvaret. Information fra lægen om, hvad det er, man skal stimulere, f.eks. de naturlige dræberceller, har derfor stor betydning for immunforsvaret.

Stress og afmagt svækker derimod.

Sind-krop-teknikker som meditation, yoga, afspænding, Qi Gong m.fl. kan styrke modstandskraften meget ved at give balance i sind og krop.

Naturlige immunboostere

Hvis du først er begyndt at skrante, kan det betale sig at kigge på hylden med naturlige immunstimulerende midler. Det kan både nedsætte sygdomsperioden, lindre symptomer og forebygge, at du render ind i den ene infektion efter den anden.

Et udtræk af mikroalger ved navn Immolina – nu under navnet Immuforte – har ved et klinisk studie i Danmark vist sig at styrke immunsystemet hos sunde unge og gamle. Studiet bekræfter tidligere studier i laboratorie- og dyreforsøg på University of Mississippi og Johns Hopkins University.

Der blev i det danske forsøg givet 400 mg Immolina dagligt i 8 uger, og man kunne konstatere klare bedringer af immunsystemet. Man har beregnet, at Immolina har en immunstyrkende aktivitet, der er ca. 40 gange højere end Echinacea. Det er blot en af mange muligheder for at styrke immunforsvaret.

Echinacea er et andet middel, der de senere år har vist stor effekt ved f.eks. influenza og forkølelsesvirus, fordi det netop balancerer immunsystemet – det vil sige, at der heller ikke er fare for at overaktive et immunforsvar.

Tal med din helsekost, der har masser af gode forslag til immunforsvars-boostere.


10 gode råd til at styrke immunforsvaret og undgå infektioner

  1. Spis sundt med 600 gram økologisk grønt og frugt dagligt.
  2. Undgå tobaksrøg, hvidt sukker, margarine og ikke økologiske mælkeprodukter.
  3. Hold fødderne varme og vask hænderne ofte.
  4. Sørg for en god nattesøvn.
  5. Få daglig motion udendørs, når det er lyst.
  6. Slut det varme brusebad af med et koldt (eller bliv vinterbader).
  7. Tag ekstra tilskud af C-, E-, D3-vitaminer samt organisk selen og zink.
  8. Børn og kvinder kan mangle jern og have behov for tilskud.
  9. Tag tilskud af f.eks. LongoVital, Spektro, Vitamun eller Immuforte
  10. Vær mere opmærksom på det gode og glade i dit liv.

Er du ved at blive forkølet eller få influenza:

  1. Tag C-vitamin. Mindst 1-2 gram tre gange dagligt, eventuelt mere, og tag en overdosis af D3-vitamin.
  2. Drik saft af sorte bær (hyldebær, aronia, blåbær etc.). Evt Sambucol hyldebærekstrakt.
  3. Tag urtetilskuddet Kan Jang. Dråber med Echinacea eller lign.
  4. Drik kyllingesuppe.
  5. Tag hvidløg, evt. som tabletter eller kapsler, hvis du vil undgå lugt.
  6. Lad være med at smitte andre. Vask hænder og host og nys i ærmet.

Bøger om immunforsvar

Jeg kan anbefale at læse bøgerne ”Immunforsvarets nye ABC” og/eller ”Styrk immunforsvaret – og tjen flere penge”.

Begge bøger er skrevet af naturopath og biopat Pernille Lund og er udkommet på forlaget Hovedland.

 

Annonce

Annonce

2 kommentarer

super-god information

Ja rigtig godt, for når lægerne træder frem offentlig i tv og radio, bliver der altid sagt, at det ingen virkning har, derfor også mærkeligt at meget af vores mad i dag bliver tilsat vitaminer, som jo netop er fordi vores mad ikke mere er tilstrækkeligt sundt nok. Industrimad + kemikalier (tilsætningsstoffer) + opbevaring + samt lang holdbarhed.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*