Kål er mere end tilbehør

Af: Kristine Buske Nielsen / Foto: Chris Tonnesen

Juletid er kåltid, men hvis dine erfaringer med kål begrænser sig til denne årstid, så er det på tide at opdatere din kål-viden. Kål er fyldt med vitaminer og masser af gode fibre, der giver maven noget at arbejde med. Derfor har madredaktør Mette Mølbak lavet endnu en bog om kål, der viser, hvordan man hurtigt kan trylle et kedeligt kålhoved om til et lækkert måltid.

Fra 50’erne til 90’erne halverede vi vores forbrug af kål. Det var en tarvelig grønsag, som de fleste havde traumer over fra barndommen, da de fik den i form af en prutlugtende udkogt masse, der føltes grynet i munden.

Kålen er heldigvis begyndt at holde sit indtog igen. Der dukker flere forskellige sorter op i supermarkedsdiskene, og i sommer havde Irma for eksempel kålmarked i deres tilbudskatalog. Madredaktør på Politikken Mette Mølbak har med bogen ”Kål”, der udkom sidste år, gjort sit for at få den ellers upopulære grønsag i rampelyset igen. Nu følger hun op med bogen ”Kålsalater og juice”.

– Modsætningen mellem, at kål har været udskældt, og at det er den sundeste grønsag vi har, fascinerer mig meget. Jeg ville vise, at man faktisk kan få kål til at smage rigtig lækkert, siger Mette Mølbak.

 

Forkæl din mave med kålfibre

Grønkål indeholder langt flere vitaminer, end mange andre grøntsager. For eksempel indeholder grønkål 169 mg C-vitamin pr. 100 g, mens samme mængde appelsin kun indeholder 61 mg C-vitamin.

Derudover er kål en meget grov grønsag, hvilket betyder masser af kostfibre. Eksempelvis indeholder grønkål 6,2 gram kostfibre pr. 100 gram. Kostfibrene stabiliserer dit blodsukkerniveau og fylder godt i maven. Du får meget mere næring med kål, så det er den ideelle kost til at smide et par kilo.

Fibrene har også mange andre sundhedsgavnlige effekter. Ved for eksempel at øge dit kostfiberindtag fra 15 gram dagligt til 30 gram, kan du sænke risikoen for at udvikle tarmkræft med 40 pct.

– Kål indeholder desuden bitterstofferne glucosinolater, der er et værn mod visse kræftsygdomme, hjertekarsygdomme og andre livsstilssygdomme. En god tommelfingerregel er, at jo mere bitter kålen smager, jo sundere er den. Derfor er særligt rosenkål og grønkål, der i øjeblikket er i sæson, rigtig gode sundhedsboostere, siger Mette Mølbak.

 

Fra kålhoved til lækkert måltid

De fleste har nok prøvet at stå og vende og dreje et kålhoved uden at vide, hvordan de skal gribe det an. Det er stort, det er tungt, og det virker umuligt at forestille sig, hvordan det skal blive til et lækkert måltid.

Derfor skal du have det rigtige værktøj, så du kan snitte kålen fint. Det kan gøres med et mandolinjern, i en foodprocessor eller med en kålskræller, der er specialdesignet til formålet.

Men hvordan slipper man af med den bitre smag? Her er det først og fremmest vigtigt at give kålen modspil.

– Tilføj noget sødt fra frugt, noget cremet fra ost og knas fra nogle nødder. Så får kålen en hel anden indpakning og smag, som gør det lækkert. Kålen er den sunde base, som skal suppleres med nogle gode råvarer, der sammen giver en god helhedsoplevelse, siger Mette Mølbak.

Når du til sidst står med et udefinerbart stykke i hånden, der ikke er til at skære mere af, uden det bliver på bekostning af et par fingre, kan du nemt trylle den om til en farverig juice. Så kan du få bugt med en broccolistok eller de seje rester af kål, der ikke er til at spise. I Mette Mølbaks nye bog om kål, er der nemlig smagfulde juiceopskrifter.

– Når du juicer din kål, forsvinder nogle af fibrene, så det meste af dit kålindtag skal helst spises hel. Men juice er en god måde at bruge rester, og så synes børnene også, det er sjovere at spise kål. Mine egne børn elsker de fine farver, juicen får, siger hun.

Udover at kål er sundt, er det også en billig og dansk råvare, som vi ikke behøver at brænde en masse CO2 af på at importere fra udlandet. Kål er en nem og miljøvenlig måde at trylle et sundt måltid frem.

Naturli har fået lov at bringe et par smagsprøver fra bogen – god fornøjelse med kålen!

____________

Varier efter sæson

Det er meget forskelligt, hvor mange og hvilke vitaminer, de forskellige kåltyper indeholder. Det gode ved kål er, at der er kål til hver sæson. Spidskål og blomkål er spiseklar i løbet af sommeren, mens du lige nu skal give dig i kast med rosenkål og grønkål.

Hvis du vil gå efter så mange vitaminer som muligt, skal du altså vælge de kåltyper, der er i sæson. Dermed kan du også variere din kål i løbet af året, så du ikke skal spise det samme hele tiden.

__________

Her får du udvalgte opskrifter fra bogen ‘Kålsalater og juice’ af Mette Mølbak.