Hvad kan jeg spise for at tage på?

Jeg er en kvinde på 20 år, som gerne vil tage på. Jeg har, siden jeg var en lille pige, været tynd og har altid haft svært ved at tage på. Jeg spiser normalt (har et sundt forhold til mad) og spiser alt (er slet ikke kræsen).

Mængderne jeg spiser er også helt normale. Men alligevel, så er jeg undervægtig. Jeg lider ikke af sygdom eller tager medicin. Min far har samme problem. Tænker, det er noget, jeg har arvet fra ham?

Mit ønske har i rigtig lang tid været at tage på, helt enkelt, fordi jeg ikke synes, det er særlig flot at være undervægtig eller sundt for den sags skyld.
Jeg håber, I kan hjælpe mig med mit problem og komme med gode råd til, hvad jeg kan gøre.

Mvh

G

 


 

Det er aldrig rart, når vægten ikke ligger det sted, man gerne vil, uanset om den viser for meget eller for lidt. Det er naturligvis ikke sundt at være hverken under- eller overvægtig, men det er også relevant at se på, om det er naturligt for din kropsbygning at være meget slank. Det betyder ikke, at du ikke skal tage på, men vi er alle forskellige og skal ikke have ens og “perfekte” kroppe.

Når det er sagt, er der flere ting, du kan arbejde med både med kost og livsstil.

Kostmæssigt kan du tænke på, at der skal indgå kulhydrat, protein og sunde fedtstoffer i alle dine måltider. Spis generelt gerne nødder/kerner/mandler, nøddesmør, avokado, oliven og brug de sunde olier i din mad (økologisk oliven-, hørfrø,- hampefrø og kokosolie mm).

Spiser du f.eks. grød om morgenen, kan du komme lidt kerner/nødder/mandler oven på grøden og en smule sundt fedtstof f.eks. økologisk smør eller vegetabilsk olie som hørfrø- kokos- eller hampefrøolie.

På brød kan du bruge pesto, lidt smør eller lidt god økologisk mayonnaise under pålægget.

En lækker salat kan vendes i en god dressing af olivenolie og citron/eddike. Grøntsagsstænger kan dyppes i pesto, humus eller oliventapanade. Smoothies kan tilsættes lidt af de sunde olier eller kværnede hørfrø.

Det er i hvert fald et par måder at få lidt flere sunde fedtstoffer ind i måltiderne.

Du skal heller ikke være bange for kulhydrater, men du skal vælge de sunde af dem som fuldkornsprodukter, bælgfrugter, frugt, bær og grøntsager.

Du siger, at du spiser normalt og normale mængder, men det er meget individuelt, hvad vi hver især opfatter som normalt. Du kan derfor prøve i et par dage at skrive dit madindtag ind i f.eks. programmet “Madlog”. På den måde kan du se, om din kost er dækkende. Det er ikke noget, du skal gøre hver dag, bare til du får en fornemmelse af, hvordan din kost er sammensat.

Desuden kan du øge vægten ved at styrketræne, så du får flere muskler og øger vægten den vej. Det er nemlig vigtigt at have en god muskelmasse og ikke bare fedt på sidebenene.

Jeg håber, det kan hjælpe dig videre.

Mange hilsner fra

Trine Vesteraa, ernæringsterapeut

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*