Madens fordøjelsestid har stor betydning for din sundhed

Af: Pia Smith Baun / Foto: Colourbox

Det er ikke kun antallet af bakterier i din tarmflora, der er vigtig. Nu viser et nyt studie fra DTU Fødevareinstituttet, at madens transittid også er vigtigt for et sundt fordøjelsessystem  

Der er i dag kommet stor fokus på tarmfloraen og vigtigheden i at have en rig bakteriesammensætning. Men fokus bør ikke udelukkende ligge her. Tiden, som maden tager om at køre igennem vores fordøjelsessystem, er også vigtig, for at vi kan holde os sunde og raske og ikke nedbryder næringsstofferne for meget. Det viser en undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet.

 

Sund tarmvæg

På et voksent menneske skal maden igennem et otte meter langt tarmsystem, før det kommer ud igen. Undervejs sørger tarmbakterierne for at nedbryde kulhydraterne fra maden. Hvis transittiden for maden tager længere tid, vil tarmbakterierne fortsætte med at nedbryde de næringsrige proteiner. Det kan f.eks. ske ved forstoppelse. Når proteinerne nedbrydes har tidligere studier vist, at der produceres andre stoffer, som kan udvikle forskellige sygdomme såsom tarmkræft, autisme og kronisk nyresygdom.

– Vi tror, at en rig bakteriesammensætning i tarmen ikke nødvendigvis er ensbetydende med et sundt fordøjelsessystem, hvis den er et udtryk for, at maden er længe undervejs i tarmen, siger professor ved DTU Fødevareinstituttet Tine Rask Licht, som sammen med den ph.d-studerende Henrik Munch Roager har kigget på betydningen af madens transittid.

– Vores studie viser, at jo længere tid maden er undervejs i tarmen, jo flere skadelige proteinnedbrydningsprodukter bliver der produceret. Omvendt er der ved en kort transittid flere af de stoffer til stede, som dannes, når tarmen fornyer sin slimhinde, hvilket kan være et tegn på en sundere tarmvæg, siger Tine Rask Licht.

 

Hjælp maden gennem systemet

Studiet viser vigtigheden i at modvirke forstoppelse, som op mod 20 procent af befolkningen i perioder lider af. Forstoppelse kan over tid lede til sundhedsskadelige konsekvenser, og det er derfor en god idé at have øje for dette. Der er nemlig flere ting, man selv kan gøre. Her er kost og motion nøgleordene.

– Ved at spise fiberrigt og drikke rigeligt med vand kan man hjælpe madens passage gennem tarmen. Men måske skal man prøve at begrænse indtaget af for eksempel store røde bøffer, som dels er med til at sænke gennemløbsprocessen, og desuden giver tarmbakterierne masser af proteiner at fordøje. Fysisk aktivitet kan også ofte nedsætte tiden for madens rejse gennem tarmen, siger Tine Rask Licht.

2 kommentarer

  • SIGNE THORHAUGE siger:

    Har levet sundt og fiberrigt og næsten ikke spist kød, men døjer virkelig med forstoppelse. Har fået at vide, at min tarm er ekstra lang og drejer meget. Må ikke drikke så meget, som jeg gerne vil, da min natrium er for lav. sÅ HVAD GØR JEG!

  • Lise Ingwersen siger:

    En kærlig og hjertelig hilsen til panelet hos Naturlig! Fortsat god vind!

    I lys og kærlighed. Lise.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *