Mælk – for eller imod?

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Adobe Stock

Er mælk sundt? Spørgsmålet deler vandene og leder til debat – for har vi mennesker virkelig brug for mælk, eller gør det os syge på længere sigt?

De seneste mange år har der hersket en ophedet debat om mælk. Er det sundt eller ej?

Modstanderne mener, at mælk er allergi- og kræftfremkaldende og forårsager betændelsestilstande og bumser – og ligefrem øger dødeligheden. Mens Fødevarestyrelsen mener, at mælk med måde er sundt for kroppen og gør knoglerne stærkere.

Du får stærke knogler af mælk …

 … eller hvad? Ifølge en større svensk undersøgelse er det lige stik modsat – her er det nemlig bevist, at vores knogler faktisk lider, hvis du indtager store mængder mælk. Forskerne har nemlig kunnet se, at de, der drikker mere end tre glas mælk om dagen i løbet af 20 år, har brækket flere knogler end dem, der drikker mindre mælk.

Undersøgelsen sætter altså spørgsmålstegn ved mælken. Mange års anbefalinger af mælk manes i studiet til jorden på baggrund af 20 års undersøgelser, der tilsammen konkluderer, at tre glas mælk om dagen kan forbindes med knogleskørhed og øge dødeligheden betydeligt.

Fødevarestyrelsen understreger dog samtidigt, at det ikke betyder, at vi danskere skal være bekymrede, hvis vi drikker mere end tre glas mælk om dagen.

– Der er ikke grund til at være bekymret. Mælk kan fint indgå i en sund kost, og mælkeprodukter er den vigtigste kilde til danskernes indtag af kalk, sagde Else Molander fra Fødevarestyrelsen i forbindelse med undersøgelsen til Berlingske.

Næringsstoffer påvirker hinanden

En rapport fra fødevareforskere fra DTU har gennemgået eksisterende videnskabelig litteratur og undersøgelser for at afklare, om mælk er sundt eller usundt for den almindelige forbruger.

DTU’s forskere nåede til en anden konklusion end studiet fra Sverige: Mælk er sundt, hvis man bruger magre mælkeprodukter. Et højt indtag af mejeriprodukter giver en nedsat risiko for at udvikle type 2 diabetes, slagtilfælde samt tyk- og endetarmskræft.

– For langt de fleste sygdomme ser vi, at det er gavnligt, hvis man indtager en moderat mængde mælk eller andre mælkeprodukter, sagde forsker Camilla Hoppe fra DTU’s Fødevareinstitut til Politiken.

Ernæringschef i L&F Merete Myrup Christensen er heller ikke i tvivl om, at mælk er godt for sundheden. Ifølge hende ligger hemmeligheden bag mælkens sundhedseffekt i den måde, næringsstofferne spiller sammen.

Eksempelvis kan mælkens effekt på knoglesundheden skyldes en positiv interaktion mellem calcium, protein og fosfor – og disses interaktion med laktose og bioaktive peptider i stedet for blot at være en ’calciumeffekt’, som det ofte forenkles til. Og derfor kan man ikke blot erstatte mælken med en kalktablet.

Men det er dog ikke kun positive resultater, der viste sig i DTU’s undersøgelse. På minussiden så forskerne nemlig tegn på, at der er en øget risiko for prostatakræft ved et højt mælkeindtag.

Knogler ikke afhængige af mælk

Vælger du at droppe mælken, er det heller ikke ensbetydende med, at du så er dømt til knogleskørhed. Selvom calcium spiller en rolle for dine knogler, er det nemlig ligeså vigtigt at få andre gode næringsstoffer – bl.a. D- og K-vitamin og magnesium. De indgår i et større samspil for at få kalken optaget i knoglerne. Calcium finder du desuden også i mange frø, kerner, nødder, grønne grøntsager og vand.

Fra mange af disse kilder får du samtidigt nogle af de andre gode næringsstoffer, der skal til for sunde knogler.

Kilde: https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art5450009/Forskere-slår-fast-at-mælk-er-sundt

http://foodculture.dk/foedevarer/sundhed/2015/to-eksperter-for-og-imod-maelk#.Wr9l963ceRs

 

 

 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*