Annonce

Mælk øgede dødelighed og gav knoglebrud

04 november 2014

De danske kostråd har i mange år udråbt mælk til at være en helt nødvendig kilde til styrkelse af knoglerne. Det sætter en ny svensk undersøgelse et ret stort spørgsmålstegn ved.

Knoglerne behøver calcium (kalk), og der er et højt indhold af calcium i mælk. Derfor er det nærliggende at slutte, at et eller flere glas mælk om dagen kan mindske risikoen for knoglebrud eller knogleskørhed blandt ældre. Men en ny undersøgelse tyder på den stik modsatte effekt.

En gruppe svenske forskere fulgte i 20 år 61.000 kvinder og 45.000 mænd. Testgruppen bestod af midaldrende og ældre mennesker, der skulle svare på spørgsmål om kost og livsstil. De skulle blandt andet svare på, hvor ofte de drak mælk.

Et glas mælk dagligt øgede dødelighed med 15 pct.

Efter 20 år var en fjerdedel af kvinderne døde, og 17.252 af dem havde også haft et knoglebrud i den mellemliggende tid. Hos mændene var en femtedel døde og 5.066 havde haft et knoglebrud.

For hvert glas mælk, kvinderne drak om dagen, blev deres dødelighed øget med 15 pct. For mændene var tallet kun 3 pct. Det viste sig også, at kvinder, der drak mere end tre glas mælk om dagen, havde 16 pct. større risiko for knoglebrud og hele 60 pct. større risiko for at brække hoften end dem der ikke drak mælk.

Hos mændene var der ingen sammenhæng mellem knoglebrud og mælkeindtag.

Ifølge forskerne skal forklaringen findes i mælkesukkeret, der forøger risikoen for hjertekarsygdomme. For hovedparten af dødsfaldene blandt deltagerne skyldtes hjertekarsygdomme.

Voksne har ikke brug for mælk

Det er måske også lidt af en myte, at voksne mennesker har brug for mælk. For børn kan det være en udmærket kilde til calcium, fordi indholdet er så højt, men voksne bør måske i højere grad være fokuseret på magnesium og D-vitamin. Magnesium er en anden vigtig bestanddel af knoglerne, og D-vitamin er forudsætningen for at kroppen kan optage calcium optimalt.

Derfor kan ældre mennesker bedre sikre deres knogler med grove grøntsager, fed fisk og eventuelt et kosttilskud med magnesium, calcium og D-vitamin. Det er stort set umuligt at få tilstrækkeligt med D-vitamin fra solen alene i hele efteråret og vinteren.

Konklusioner skal ikke ændre på kostrådene

Men der er dog ingen grund til at undgå mælk, hvis du får det i moderate mængder. Det kan være en udmærket kilde til calcium og magnesium – også for voksne. Det er bare ikke den eneste mulighed. Forskerne fra Uppsala mener da heller ikke, at undersøgelsens resultater skal resultere i nye kostråd hinsidan.

– Vores resultater sætter et stort spørgsmålstegn ved, om det er sundt at drikke mælk i en voksen alder. Men vi har brug for flere undersøgelser, der giver lignende resultater, før de kan danne grundlag for nye kostråd, siger professor Karl Michaelsson fra Uppsala Universitet.

Kilde: MX.dk, netdoktor.dk

Annonce

Annonce

1 kommentar

Denne artikel syntes jeg er meget interessent, har aldrig været den store mælkedrikker, hverken som barn ell. voksen.
I år 2009 havde jeg et cykelstyrt, hvor jeg landede på albuen, og fik en revne i korsbenet, jeg er helt overbevist om, at havde jeg ikke taget Calcium, Magnesium, og D vitamin som kosttilskud, havde situationen sikkert været betydelig værre, så jeg fortsætter med mine indtag.
Vh Mona Mønster

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*