Mangler dit barn mineraler og vitaminer?

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Adobe Stock

Det kan for nogle forældre være lidt af en udfordring at få børnene til at spise sundt og varieret – ikke desto mindre skal de små have dækket deres daglige behov for vitaminer og mineraler.

Kender du det? Du har lavet et lækkert, sundt og nærende aftensmåltid, og det eneste du får igen, er en rynket næse og et nej tak.

Nogle gang er det svært at gøre sig klog på sine børns spiselyster, og det kan være lettere sagt end gjort at få dem til at spise sundt og varieret. Den ene dag er gulerodsstænger og gule majs et hit – mens det næste dag kun er pasta og ketchup, der dur!

Begræns de søde sager

Men det er vigtigt, at børn får vitaminer og mineraler for at kunne fungere optimalt. Vitaminerne er kemiske forbindelser, som kroppen ikke selv kan danne, og mineraler er grundstoffer, som kroppen også skal have tilført med maden– derfor er vi som forældre nødt til at sørge for, at vores børn er fyldt med vitaminer og mineraler, så de kan opretholde et stærkt immunforsvar.

Alle fødevaregrupper har både styrker og svagheder, som bidrager til vigtige næringsstoffer. Vi skal altså helst hele kostpyramiden igennem, for der findes noget i alle fødevaregrupper, der er nødvendigt for os. Eneste undtagelse er gruppen med søde sager, som, bortset fra tilsat sukker og fedt, kun bidrager meget beskedent til indtaget af næringsstoffer, og derfor lever op til betegnelsen ’tomme kalorier’.

Den perfekte sammensætning af vitaminer

Vi kan som forældre ikke bare kaste håndklædet i ringen, hvis junior for femte dag i streg skriger over manglen på pasta og ketchup. Grøntsager og sund, varieret kost er uundværlig – men som et supplement kan du faktisk også ”lokke” vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer i dine yngste arvinger – et af de nyere børneprodukter er OmniMINI børne-multivitamin, der indeholder 22 forskellige næringsstoffer.

Den lille vitaminpille med jordbærsmag indeholder blandt andet calcium, D-vitamin, jod og jern, som alle er vigtige for børns udvikling. Børn har også brug for gode næringsstoffer til knoglerne i perioder, hvor de vokser meget. Ved at vælge optimerede former af næringsstoffer, der er gavnlige for knoglerne, sikres et effektivt supplement til kosten. I den nye OmniMINI anvendes K2-vitamin, plantebaseret calcium samt magnesiumcitrat.

OmniMINI kan anvendes af alle børn inklusiv de, som lever vegansk, da kilden til D-vitamin kommer fra vildtvoksende lav, som er en kombineret svamp og alge.

Vigtige vitaminer og mineraler

Og så til den vigtige varierede kost – her finder du en kort liste over, hvor du finder nogle af de vitaminer og mineraler, vi gerne skulle have:

A-vitamin: Lever, smør, gulerødder, æg, majs, mangofrugt.

D-vitamin: Fede fisk, kød, ved solpåvirkning af huden (uden solcreme).

E-vitamin: Madolier, nødder, frø, fisk, torskerogn, grønkål, æggeblommer, hvedekimolie.

B1-vitamin: Svinekød, fuldkorn.

B2-vitamin: Mælk, kød, kornprodukter.

B6-vitamin: Kød, fjerkræ, brød, kornprodukter, mælk.

B12-vitamin: Kød, indmad, fisk, æg, mælk.

C-vitamin: Frugt, grønt.

Folsyre: Lever, bælgfrugter, brød og kornprodukter, frugt, mælk.

Jern: Kød, indmad, broccoli, spinat, kornprodukter.

Zink: Kød, mælk, ost, fuldkornsprodukter.

Jod: Fisk og skaldyr, mælk, jodberiget salt.

Calcium: Mælk og ost, broccoli, spinat, bønner, kål.

 

Kilde: http://bornogfritid.dk/faar-dit-barn-nok-vitaminer-og-mineraler/

 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*