Annonce

Mineralerne, der styrer dit helbred

18 februar 2015

Uanset om du har problemer med stofskiftet eller hyppige infektioner, så er der to spormineraler, du især bør stifte bekendtskab med. De er essentielle (livsvigtige) og har rigtig stor indflydelse på vores stofskifte og immunforsvar – til gengæld mangler de i vores kost: nemlig selen og zink.

Både vores stofskifte og immunforsvar er nogle svært håndterbare størrelser for de fleste af os. Det er vigtige funktioner i vores krop, men de er ikke en decideret legemsdel eller et helt konkret område af kroppen. Vores skjoldbruskkirtel og vores tarme spiller store roller for stofskiftet og immunforsvaret, men det er ikke ene og alene her, de hører hjemme, eller hvor vi finder symptomer på, at noget er galt med dem.

Samtidig er det nogle af de områder, der de senere år har givet rigtig mange mennesker problemer med velværet og sundheden. Stofskiftesygdomme, autoimmune sygdomme og ganske almindelige infektioner plager livet af danskerne – måske tager de ikke direkte livet af os, men de påvirker i høj grad livskvaliteten og kan føre til en del følgesygdomme, der faktisk kan blive livstruende.

Nogle kosttilskud indeholder forskellige stoffer, vi har glæde af, men som kan erstattes af andre tilsvarende midler. Andre kosttilskud – som vitamin- og mineraltilskud – indeholder lige præcis de essentielle stoffer, vores krop bare skal have for, at vi kan leve – og helst længst muligt.

De senere år er det blevet stadigt mere tydeligt, at mineralerne er lige så vigtige som vitaminerne. Det er også kommet i fokus, at mange af os er i underskud – også af de vigtige spormineraler, selvom det er meget små mængder, vi har behov for. To spormineraler, der har betydning for både stofskifte og immunforsvar, er selen og zink, som vi hele tiden bliver klogere på vigtigheden af. Ikke mindst i forhold til livsstilssygdomme kan det betale sig at se på, om vi burde tage et fast tilskud af selen og zink, som f.eks. kan findes sammen i et letoptageligt kvalitetsprodukt som Bio-Selen+Zink.

Zink har flest sundhedsanprisninger

Zink er vigtig, når vores hud og sår skal hele, og når vi rammes af infektioner osv. Nogle ynder at kalde det vores vigtigste spormineral, bl.a. fordi EU’s organ for fødevaresikkerhed, EFSA, har godkendt hele 18 sundhedsanprisninger for zink, hvilket er flere end nogen andre næringsstoffer.

Zink indgår som en nødvendig del af omkring 300 forskellige enzymfunktioner i kroppen. Den såkaldte genekspression, som er den proces, hvor oplysninger fra et gen bruges til at danne forskellige proteiner, er også afhængig af spormineralet. Zink er desuden en vigtig antioxidant, som modvirker oxidativt stress og er med til at vedligeholde vores immunforsvar.

Det skønnes, at cirka en fjerdedel af verdens befolkning har zinkmangel. Det kan der være flere årsager til: zinkfattig kost, genetiske forhold samt en række tarm- og leversygdomme, herunder tarmbetændelse og glutenallergi, som kan medføre nedsat zinkoptagelse fra tarmen og øget udskillelse fra nyrerne.

Diabetes øger desuden kroppens zinkudskillelse ligesom nogle typer af vanddrivende medicin og antibiotika.

Selen får stadigt mere betydning

En dansk undersøgelse afslørede for nylig, at et lavt indhold af selen i kroppen kan give os færre år at leve i, og at især kræftpatienter har sværere ved at overleve, hvis der ikke er nok selen tilstede. En anden dansk undersøgelse har fundet ud af, hvorfor selen bl.a. virker mod kræft. Spormineralet kan modvirke den funktion, der gør nogle kræftceller i stand til at snyde immunforsvaret til at lade dem være i fred, hvilket gør det lettere for immunforsvaret at sætte ind mod celleforandringerne.

Men selen har ikke kun betydning for vores immunforsvar. Skjoldbruskkirtlen, der spiller en stor rolle for et velfungerende stofskifte, er faktisk det sted i kroppen, der bruger mest selen. Som du kan læse i foregående artikel om ‘Det syge stofskifte’ kan stofstiftesygdomme være både svære at opdage og behandle, men måske vi kan blive bedre til at forebygge dem med mere fokus på, hvilke næringsstoffer vores krop har behov for, når alle funktioner skal tilgodeses?

I hvert fald er mineralerne zink, selen og jern nødvendige for, at stofskiftehormonerne kan omdannes fra det uvirksomme T4 til det virksomme T3. Du bør dog kun tage tilskud af jern, hvis du mangler det, da for meget jern oxiderer vores celler og fedt.

Behov for stadig tilførsel

I modsætning til f.eks. D-vitamin, som vi kan spare op i kroppen, hvis vi får mere, end vi har behov for, og derefter hente frem til senere brug, er vores lagre af zink og selen ikke særligt store. Det betyder, at vi skal have tilført spormineralerne jævnligt gennem vores kost.

Desværre er vores kost langt fra altid optimal, når det kommer til indhold af selen og zink. Vores landbrugsjord i Danmark og Europa er fattig på selen, og hvis du er vegetar kan det være rigtig svært at få nok af både selen og zink, da de største forekomster findes i kød og fisk.

Hvis du sveder meget, er gravid eller ammende bør du være endnu mere opmærksom på at få zink nok.

Bio-Selen+Zink er et velegnet tilskud til alle, der gerne vil sikre en ordentlig tilførsel af de to spormineraler. Tilskuddet er lavet på det patenterede selen-gær, SelenoPrecise, der flere gange har vist sin enestående evne til at blive optaget i kroppen. I tilskuddet får du også C- og E-vitamin, der er kendt for at fremme optagelsen af selen og beskytte cellerne mod oxidativt stress.

Hvis dit stofskifte eller immunforsvar halter, kan det altså godt betale sig at skæve efter tilskud med spormineraler. Nogle multivitaminer indeholder små mængder af spormineralerne, men en gennemsnitlig kost og livsstil kræver faktisk større mængder, for at stofskiftet og immunforsvaret får behovet dækket. Hvis vores behov af de essentielle spormineraler ikke dækkes, vil det gøre os syge, og i værste fald kan vi dø af manglen.

I stedet for influenza-vaccine?

Selen og zink fylder måske ikke meget i vores kroppe, men en daglig tilførsel kan have stor effekt. Hvis du hvert år rammes af virus-infektioner som f.eks. influenza og derfor overvejer vaccine, bør du måske i stedet overveje et tilskud:

1. Selen og zink styrker kroppens indbyggede influenza-forsvar
Influenza-vaccine er baseret på allerede kendte influenza-typer og er fremstillet netop til at bekæmpe disse (typisk omkring tre varianter). Men influenza (og andre former for virus) kan mutere i kroppen, og når det sker, er vaccinen værdiløs.

Selen og zink styrker kroppens immunforsvar mod virus og infektioner og forebygger samtidig mutationer, herunder DNA- og virus-mutationer, i kroppen. Hvis du mangler selen, er kroppen ikke i stand til at forsvare sig effektivt mod influenza og andre virusformer.

2. Zink og selen gavner kroppen på flere måder
Selen og zink et livsvigtige næringsstoffer, som vi behøver for at sikre en normalt fungerende skjoldbruskkirtel, normal forplantningsevne, et godt immunforsvar og en række andre vigtige funktioner. En vaccine er kun fremstillet til at forhindre en enkelt sygdom.

3. Selen beskytter mod forskellige kræftformer
Man ved, at selen kan forebygge en række kræftformer, herunder prostatakræft, lungekræft og tyk- og endetarmskræft. Nordisk Råd har øget anbefalingerne for dagligt selenindtag hos mænd og kvinder i de nordiske næringsstof-anbefalinger, mens flere undersøgelser nu forklarer, hvordan selen beskytter mod kræft og kan forlænge livet hos både kræftramte og generelt.

4. Bivirkninger ved vacciner
Influenza-vacciner indeholder ofte kviksølv (thimerosal) og formaldehyd, to giftige stoffer, som kroppen på ingen måde har gavn af. Thimerosal bliver brugt i vacciner til konservering af indholdet, mens formaldehyds opgave er at inaktivere influenza-virus i vaccinen, så den ikke forårsager sygdom i kroppen.

Influenza-vaccine kan også indeholde aluminium, antibiotika m.m., der kan give allergiske reaktioner. Risikoen er ikke specielt høj, men den er der.

Du skal til gengæld tage ukritisk høje doser af selen eller zink for at opleve bivirkninger – doser, som svarer til ca. 20-30 gange mere end ADT – anbefalet dagligt indtag.

5. Mange mangler selen og zink
Især ældre bliver rådet til at få en influenza-vaccine, når sæsonen starter. Men vi ved også, at ældre er endnu mere udsatte for at mangle selen og zink.

Forsøg udført på ældre viser, at tilskud af selen kan forbedre deres almene immunforsvar og sænke risikoen for en række infektioner. Disse problemer har influenza-vaccine ingen virkning på.

Andre, der er i risikozonen for at mangle selen eller zink, er: alkoholikere, diabetikere, sportsfolk, vegetarer m.v.

Annonce

Annonce