Plantebaseret kost kan redde dig fra livsstilssygdomme

Af: Freja F. Dumont / Foto: Fra bogen “Den plantebaserede kost”

At spise færre forarbejdede fødevarer og flere fra planteriget har været rådet fra sundhedsmyndighederne i flere år. Alligevel drukner vi i en jungle af kostmyter. Det gør klinisk diætist Maria Felding og læge Tobias Schmidt Hansen nu op med i deres bog ’Den plantebaserede kost’.

Hvad er sund kost egentlig? Det spørgsmål bliver diætist og kandidat i klinisk ernæring Maria Felding samt medskribent og læge med daglig gang på en kræftafdeling Tobias Schmidt stillet af deres patienter dagligt. På grund af forvirring og efterspørgsel efter håndgribelige svar vedrørende sund kost opstod idéen til bogen ’Den plantebaserede kost’.

Svaret på, hvad sund kost er, er faktisk simpelt. Plantebaseret kost er videnskabeligt bevist den mest sundhedsfremmende, når det kommet til at forebygge de store livstilssygdomme og påvirker kroppen positivt på alle parametre. Bogen sammenfatter forskningen om sundhedsfordele, og komplicerede data præsenteres på en letforståelig og underholdende måde.

Derudover skal bogen være med til at give folk et mere kritisk blik på kosttrends. Der kommer konstant nye overskrifter om ’vidunderkure’, som hviler på en løs fortolkning af en ’ekspertudtalelse’ eller én enkelt undersøgelse. Det kan derfor være utrolig svært at vide, hvad der er sandt og falskt. Her kan bogen hjælpe med at give en grundforståelse for, hvad der er bedst for kroppen og helbredet, hvilket hjælper en til at gennemskue alle de påstande, der florerer i ernæringsjunglen.

 

Kosten er uhyre vigtig

Kosten er så meget vigtigere, end vi tror. Analyser viser, at den største grund til, at folk dør tidligt, er på grund af forkert kost. Mange mennesker er også af den overbevisning, at motion er vigtigere end at spise sundt, men Tobias Schmidt forklarer, at det ikke er sådan, det hænger sammen:

– Kosten er langt vigtigst, og det ser faktisk også ud til, at det på verdensplan koster flere liv, end rygning gør. Jeg tror, at folk generelt undervurderer kosten, og derfor vil vi gerne have frem, hvor uhyre vigtigt det er at have fokus på sund ernæring.

Derfor er bogens hovedsagelige formål også at informere læseren om, hvad en optimal kost er. Her kan to ting dog slås fast med sikkerhed: En optimal og god kost skal være så lidt forarbejdet som muligt, og så skal den komme primært fra planteriget. Hvis man følger de råd, så har man fundamentet for en rigtig sund kost.

 

Må jeg så aldrig spise kød igen?

Plantebaseret kost består primært af ikke-forarbejdede hele planter. Det vil sige, at alt, der har haft noget med dyr at gøre, såsom kød, fisk, æg og mælkeprodukter, kun bliver en meget lille del af kosten.  Det er ikke nødvendigvis et spørgsmål om, at man skal lukke alt animalsk ude af sin kost, men det centrale skal være, at man begynder at bygge sit måltid op omkring hele plantefødevarer, mener Tobias Schmidt.

– I stedet for at tænke: Skal jeg bygge mit måltid op omkring kylling eller svin i dag? Så prøv at tænke i, om man skal bygge sit måltid op omkring kikærter eller en sød kartoffel. Forsøg at tage de hele, uforarbejdede planter ind i centrum af tallerkenen. Om der så er en lille smule af det andet for at give lidt smag, er ikke nødvendigvis med til at ødelægge et sundt måltid.

Diætist Maria Felding forklarer også, at det meget handler om ens tilgangsvinkel til at leve efter en ny kost. Man skal se det som et tilvalg af en ny, spændende og sundhedsforstærkende kost i stedet for et fravalg af kød og animalske produkter.

– Det handler bare om at få de her planter ind, når som helst det er muligt. Tænk: Jo mere, jo bedre. I stedet for at sige, at hvis man ikke gør det 100 procent, så kan det være lige meget, for det er det bestemt ikke! Siger Maria Felding.

 

Kampen mod epidemien af hjertekarsygdomme

Chefredaktøren for det anerkendte tidsskrift ‘American Journal of Cardiology’ Dr. William C. Roberts har udtalt, at der er to veje ud af den epidemi af hjertekarsygdomme, som vi ser i dag: Den ene er, at alle sættes på kolesterolsænkende statin-behandling, og den anden er, at alle bliver vegetarer.

Et udsagn, som sætter problematikken med hjertekarsygdomme lidt på en spids, men som der alligevel findes en pointe i.

– Kolesterolet er en af de vigtigste risikofaktorer for hjertekarsygdomme, og det påvirkes rigtig meget af vores kost. Det er med andre ord vores kost, der primært bestemmer, hvordan vores kolesterol ser ud. Og der er det meget tydeligt se, at jo mere animalsk vi spiser, desto højere kolesterol får vi. Primært fordi de animalske produkter indeholder meget mættet fedt og ingen kostfibre, og det er blandt andet det, der gør, at man driver kolesterolet op, siger Tobias Schmidt.

Om man skal vælge at skære kød fra og få et naturligt lavt kolesterol gennem sin kost, eller om man skal gå på medicin, er ifølge Tobias Schmidt ikke et svært valg.

– Vi kan se, at optimal plantebaseret kost gør mere end bare at sænke kolesterolet. Det kan også være med til at sænke blodtrykket, hvilket er en anden vigtig faktor til at nedsætte risikoen for hjertekarsygdomme. Så jeg tror, det er vigtigt, at man har en mere bred tilgang til hjertekarsygdomme og sygdomme generelt.

 

Tab dig uden at spise færre kalorier

Udover de sundhedsmæssige fordele, der er ved at spise en plantebaseret kost, kan man også tabe de genstridige kilo. En plantebaseret kost er den eneste kost, hvor man kan følge den, og tabe sig helt uden at det involverer kalorietælling og bevidst begrænsning af maden. Der er mange kostfibre samt væske i kosten, hvilket gør, at det fylder meget på tallerkenen.

– Der er ikke alle de her stimulanser i såsom sukker, olie og salt, som får dig til at spise lidt mere, også selvom du er mæt. De gør, at vi snyder os selv og vores mæthedsfornemmelse til at spise lidt mere. Med en plantebaseret kost spiser du automatisk mindre mængder, fordi det mætter så meget, siger Maria Felding.

Men hvad så, når sukkertrangen melder sig op ad eftermiddagen? Det spørgsmål har Maria Felding ofte fået af sine patienter. Og løsningen er egentlig bare at komme på en naturlig plantebaseret kost. Helt automatisk vil den søde tand forsvinde, fordi du får rigeligt med frugt og masser af kulhydrat, så du er mæt hele dagen. Det, at man ikke forsøger at spise mindre, men bare giver kroppen, hvad den har brug for, betyder meget i forhold til at undgå sukkertrangen om eftermiddagen og sen aften.

– Faktisk er min erfaring, at de der ’cravings’ går væk efter max en uges tid, og så behøver man ikke at finde en eller anden ”sund” müslibar eller spise sunde daddelkugler – altså prøve at lappeløse trangen til det søde lidt.

Det er en kæmpe lettelse for mange, især fordi der ikke er fokus på kalorier og protein. Der er bare et fokus på naturlig mad, og så bliver det meget lettere for folk at forholde sig til det.

 

Lær at navigere i ernæringsjunglen

Et andet budskab, som bogen også beskæftiger sig med, er at give folk en grundforståelse og et kritisk blik overfor nye sundhedsmæssige overskrifter, som florerer overalt.

Man skal som forbruger have i baghovedet, at de mest magtfulde fødevareindustrier – nemlig æg-, mejeri-, kød- og sukkerindustrien – selvfølgelig vælger at sponsorere netop de studier, hvor de ved, at forskningsresultaterne vil falde ud til deres fordel, selvom der inden for forskningen er klare retningslinjer om, at penge ikke må kunne købe indflydelse.

Studier sponsoreret af fødevareindustrien har mellem fire-otte gange større sandsynlighed for at falde ud til deres fordel, og det leder naturligvis til en masse misvisende overskrifter.

– Vi har ikke lyst til blot at sige til folk, hvad de skal gøre, men vi vil gerne forklare folk, hvordan det hænger sammen, og hvordan fødevarer påvirker kolesterol, blodtryk, insulinresistens, inflammation og tarmfloraen etc. Så når du kommer til en overskrift, der for eksempel siger, at ’skyr er det nye sort’, så har du en grundforståelse for sundhed og kan stille dig selv rationelle spørgsmål til påstanden, siger Maria Felding.

Sundhedsbudskabet er i virkeligheden meget simpelt ifølge forfatterne bag ’Den plantebaserede kost’. Hvis du ved, hvad uforarbejdet og plantebaseret kost gør for din krop og dit helbred, så er det ikke ligeså nemt at lade sig forvirre og vildlede af misvisende påstande i medierne.

 


Bogen giver en grundlæggende forståelse for sundhed

Skridt for skridt leder bogen ‘Den plantebaserede kost’ dig igennem forskning og afliver en masse myter om kost.

Du får syv grundsten for optimal sundhed samt tips til, hvordan man spiser en plantebaseret kost.

Bogen giver dig også 18 spændende opskrifter, så du let kan komme i gang med at leve sundt!

Er udkommet i 3. oplag, Muusmann Forlag, 312 sider, Vejl. pris kr. 269,95.

 


Grøn smoothie bowl

 

Mangosalat m. sødkartoffelchips

 

Supernemme sennepsbøffer

 


 

OM FORFATTERNE

Maria Felding

Maria Felding er uddannet klinisk diætist og er kandidat i klinisk ernæring fra Københavns Universitet. Hun har certifikat i plantebaseret ernæring fra T. Colin Campbell Center for Nutrition Studies and eCornell. Hun er dernæst certificeret i Low Fodmap-diæten til behandling af irritabel tyktarm.

Maria er privatpraktiserende diætist og har klinik i Rungsted og København Ø. Dernæst foredragsholder og skribent for flere magasiner, heriblandt Lægemagasinet.

Tobias Schmidt Hansen

Tobias Schmidt Hansen er uddannet læge og arbejder til dagligt på en kræftafdeling. Han er derudover patientrådgiver i Scleroseforeningen samt skribent og foredragsholder.

Tobias har igennem mange år indgående beskæftiget sig med kost og naturmedicin og har bl.a taget kurser ved USA’s førende naturlæge, Dr. Andrew Weil.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*