Sådan fjerner du naturligt kortisol fra kroppen

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Adobe Stock

Nyd din ferie og begrav stress-følelsen med seks helt naturlige råd, som sænker dit kortisolniveau og gør, at du kommer igennem ferien med fornyet og frisk energi.

Sommerferien er over de fleste af os, og du kan for en stund glemme alt om deadlines, afleveringer og oplæg. Du har endelig tid til at få læst den bog du fik i julegave, eller få prøvet dine nye løbesko – med andre ord kan du reducere dit kortisol-niveau ved at få slappet af og afstresset.

Men først lige lidt om kortisol…

Kortisol bliver ofte beskyldt for at være en ballademager. Som noget du ikke må have for meget af. Og det er da også rigtigt, at dine binyrer frigiver steroidhormonet kortisol, som er kroppens primære stresshormon, når du er stresset – men!

Problemet er faktisk slet ikke, at din krop (binyrer) udskiller kortisol, for det er en livsnødvendig funktion. Problemet opstår, når du har et for højt kortisol i for lang tid. Det slider nemlig på din krop, og giver ubehagelige stress-symptomer.

Kroppen er afhængig af effektiv kommunikation mellem binyrerne, hypofysen og hypothalamus for at frigive den korrekte mængde kortisol. De tre komponenter stimulerer produktionen af kortisol, så kroppen får den mængde, den skal bruge. Både for meget og for lidt er nemlig skidt for os.

Naturlige måder at sænke kortisol

Hvis kommunikationen mellem hjernen og adrenalin-kirtlen ikke er i orden, er kroppen ikke i stand til at øge og reducere kortisol-produktionen som nødvendigt.

Mænds niveau af kortisol kan ofte forblive højt efter ​​en stressende situation, og dette kan have en negativ effekt på sundheden. De følgende simple tips kan hjælpe til at få et moderat kortisolniveau:

  1. Spis en god kost

Hvis du gerne vil nedsætte dit kortisolniveau, bør du spise en sund, afbalanceret diæt og være opmærksom på dit sukkerindtag. Nogle fødevarer kan hjælpe til at stabilisere niveauet såsom: Mørk chokolade, bananer og pærer, sort eller grøn te, probiotika i fødevarer såsom yoghurt samt rigeligt med vand for at undgå dehydrering.

  1. Sov godt

En dårlig nats søvn eller mere langvarig søvnmangel kan føre til øget niveau af kortisol i blodbanen. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på kvaliteten og mængden af din søvn.

  1. Afslapningsteknikker

Hvis du oplever stress, kan det være en idé at eksperimentere med afslapningsteknikker.

Meditation, mindfulness og åndedrætsøvelser kan hjælpe dig med at håndtere stress mere effektivt. Forskning har også vist, at afslappende musik både kan reducere kortisolniveauet og dermed sænke stressniveauet.

  1. Få dig en hobby

En hobby kan være en givende og tilfredsstillende måde at få et mere indholdsrigt liv på, og det kan føre til øget velbefindende. Et studie har for eksempel vist, at havearbejde kan føre til nedsat niveau af kortisol.

  1. Motion

Fysisk aktivitet er som bekendt gavnligt for både sundhed og humør. Intens motion kan sænke dit kortisolniveau, da det er kroppens måde at reagere på den belastning kroppen udsættes for, når du motionerer.

Den passende mængde træning afhænger af forskellige faktorer, herunder din personlige fysik –  og disse faktorer spiller også en rolle i, hvor meget kortisol kroppen frigører under aktiviteten.

Kilde: https://www.medicalnewstoday.com/articles/322335.php

 

 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*