Annonce

Skal børn være syge hele tiden?

23 februar 2015

I er lige kommet oven på igen. Og du er vendt tilbage til arbejde efter dit barns første sygedag. Måske havde I også haft brug for bedsteforældrene til at passe lille Sofus, mens han hostede og snottede og var slap og utilpas. Nu er han så endelig vendt tilbage til vuggestuen, og hverdagen er igen ved at indfinde sig …

Men så… hører du igen et host fra mindste-manden.

Øv – kan det virkelig passe? At bare fordi de går i institution, skal små børn blive syge gang på gang? Og at pædagogerne og de andre forældre siger, det er helt normalt?

Hvis du har små børn, er du højst sandsynligt stødt på forklaringen om, at det er helt normalt, at børn har 11-taller under næserne hele vinteren, hvis de bliver passet i vuggestue eller børnehave. Og at det er helt normalt, at de med jævne mellemrum må holde et par sygedage.

Den medfølgende forklaring er, at børnene bliver passet så tæt sammen, så man slet ikke kan undgå, at de smitter hinanden og gang på gang bliver ramt af snot, feber, øreproblemer, influenza og hoste.

Men er det bare sådan en naturlov, som man er nødt til at indrette sig efter?

Skal børn konstant være syge?

Nej, det er man bestemt ikke nødt til at leve med. En enkelt sygdomsperiode eller to igennem vinteren er helt i orden. Det er jo med til at styrke barnets immunforsvar på sigt. Men gentagne sygeperioder og mere eller mindre konstant snot, hoste, behov for dræn i ørerne og lignende – det er ikke acceptabelt. Og det behøver ikke være sådan.

Faktisk findes der nogle rigtig gode muligheder for at komme godt gennem den kolde tid. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at det handler om at styrke børnenes immunforsvar, så de kan klare at blive udsat for diverse vira og bakterier, men uden at blive syge gang på gang.

For selvfølgelig er børn i institutioner udsatte. Bakterier og vira fra mange forskellige familier bliver samlet og spredt rundt til børnene, som jo ofte tilbringer dagene tæt sammen. Mens de leger med det samme legetøj og krammer og fjoller og løber rundt med hinanden.

Så det kræver et stærkt immunforsvar. Det er faktisk slet ikke umuligt at opnå.

Immunforsvaret starter i maven

Ca. 70 pct. af immunforsvaret sidder i fordøjelsen. Så når du optimerer fordøjelsen og især tarmens bakterieflora, så er du nået rigtigt langt.

Heldigvis har undersøgelser også vist, at det er muligt at rette op på skrantende fordøjelse og immunforsvar. En immunstyrkende pakke til dit barn består af: Sund og varieret mad, probiotika, en multivitamin, ekstra D-vitamin og fiskeolie. Tilsammen er det en meget effektiv kur til dit barns skrantende immunforsvar.

Probiotika

Styrker immunforsvaret og giver færre sygedage hos børnene.

Derfor: En god balance i tarmbakterierne giver et stærkt immunforsvar, som kan nedkæmpe de begyndende sygdomme, inden de rigtigt får fat. Bakteriefloraen bliver bygget op fra fødslen. Du arver så at sige din mors bakterieflora, på godt og ondt. Børn født ved kejsersnit er ekstra udfordret, fordi de ikke har mødt bakterierne fra den naturlige fødselskanal.

Udfordringer: Undersøgelser har vist, at europæiske børn generelt ikke har en god bakterieflora i tarmene. Det hænger nok sammen med, at de ”dårlige” bakterier bl.a. elsker hvidt mel, sukker osv.

Til børn: Findes i flere forskellige udgaver til børn. Både som pulver, tyggetabletter og dråber.

D-vitamin

For at optimere immunforsvaret, er det rigtig vigtigt, at kroppen får tilstrækkeligt med D-vitamin.

Derfor: Det amerikanske Vitamin D Council anbefaler 25 mcg D-vitamin til små børn dagligt. Hvilket er noget mere end den danske anbefaling på 10 mcg. Så overvej, om dit barn får de optimale mængder af D-vitamin.

Udfordringer: Netop i de kolde måneder er det en ekstra udfordring, da D-vitamin jo først og fremmest kommer gennem solens stråler på huden. Når solen ikke skinner særligt meget samtidig med, at børnene skal pakkes ind i flyverdragter og vanter, så er der i mange tilfælde brug for at give et tilskud af D-vitamin.

Til børn: Fås som dråber. Eller man kan tage en lille kapsel med D-vitamin i og prikke hul og presse indholdet ud.

Multivitamin

I det hele taget er vitaminer og mineraler vigtige for immunforsvaret. Og det er de færreste børn, der spiser en optimal kost og dermed bliver tanket godt op med vitaminer og mineraler.

Derfor: En god basis multivitamin/mineral er en rigtig god idé, hvis du vil booste dit barns immunforsvar. Sørg for at vælge et produkt med letoptagelige vitaminer og mineraler. Ellers ryger det meste bare gennem systemet og ud igen.

Udfordringer: Selvom barnet spiser nogenlunde varieret, så er det svært at få tilstrækkeligt med næringsstoffer, fordi vores fødevarer i dag ikke indeholder de samme mængder vitaminer og mineraler som tidligere.

Til børn: Gå gerne en tur i din helsekostbutik og spørg efter nogle smagsprøver på nogle gode og letoptagelige vitamin-/mineralpiller til børn.

Fiskeolie

Immunforsvaret er afhængig af nogle gode byggesten i form af omega 3-fedtsyrerne DHA og EPA. De findes i fisk, skaldyr og alger.

Derfor: I mange familier vil det være en god idé at tage en god fiskeolie hver dag. Nogle familier har endda oplevet at slippe for syge børn bare ved at begynde at tage fiskeolie.

Udfordringer: Det kan være svært at spise tilstrækkeligt med fisk uden samtidig at få for mange tungmetaller. Hvis man spiser opdrættede fisk, skal man være opmærksom på, at de kun indeholder EPA og DHA, hvis det har været i deres foder.

Til børn: En god fiskeolie smager fint og frisk og kan sagtens tages flydende – evt. i et lille snapseglas med lidt kold æblejuice blandet i. Vælg en god kvalitetsolie uden tungmetaller med mindst 500 mg DHA og EPA tilsammen og som kan fremvise et totoxtal under 10, der siger noget om, at olien ikke er harsk.

Kan der være andet galt?

Hvis en immunstyrkende pakke af gode tilskud ikke skulle få immunforsvaret i topform efter 6-8 uger, så er det værd at se på, om der kunne være nogle fødevare-intolerancer, der forstyrrer fordøjelsen og dermed immunforsvaret. En IgG antistof blodprøvetest for f.eks. 90 forskellige fødevarer kan være en god hjælp til at spotte, hvad der evt. kan være problematiske madvarer. Sådan en test kan tages som en fingerprik-test og sendes til et laboratorium i Tyskland.

Du kan også hjælpe dit barns immunforsvar endnu mere på vej. Der findes en lang række gode naturlige midler og også homøopatiske produkter, som styrker børns immunforsvar.

Gå gerne en tur i din helsekost og se lidt nærmere på hylderne.

Se også på…

Husk, at søvn er utrolig vigtigt for immunforsvaret. Dit lille barn skal sove et sted mellem 10 og 12 timer hver nat, for at kroppen kan restituere – afhængig af alder og evt. middagslur.

Hold dit barns krop varm hver dag. Brug gerne tøj af uld, der jo fås i mange lækre kvaliteter, som ikke kradser, men som kan bæres tæt på huden.

Så slut med at acceptere, at børn skal være skrantende, have 11-taller under næsen og uendelige sygedage om vinteren med manglende søvn og overskud i hele familien til følge.

Test fødevarerne

Test din barn for fødevareintolerencer med en IgG blodprøve test
Se mere på www.hankomedico.dk

 

Gode basisprodukter til at styrke dit barns immunforsvar:

    • Probiotika
        • F.eks. Udo’s Probiotics Infant Blend
    • En letoptagelig vitamin/mineral pille
        • F.eks. Omnimini eller Spektro Kids
    • En god, ren og frisk fiskeolie
        • F.eks. Nordic Naturals eller Eskimo 3
    • Ekstra D-vitamin – op til ca 25 mcg dagligt i alt.
        • F.eks. D-pearls fra Pharma Nord

Annonce

Annonce