Smør de gigtramte led indefra

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Adobe Stock

Det er vigtigt at forsøge at finde årsagerne til gigt, så de kan behandles – og der findes heldigvis god naturmedicin til gigtramte, der ikke har de samme kraftige bivirkninger, som lægemidler kan have.Gigtlidelser er blandt de hyppigste lidelser overhovedet, og mere en hver 8. dansker har gigt. Det fylder samfundsmæssigt meget, da sygdommen giver anledning til sygefravær, indlæggelser og store udgifter til medicin. Heldigvis findes der sundere alternativer til den ofte bivirkningsrige lægeordinerede medicin.

Naturens smertestillere til gigtramte

Ingefær er f.eks. et godt middel, da det griber ind i de stofomsætninger i kroppen, der ligger bag smerterne. Curcumin og Boswellia serrata er andre meget smertestillende og gode alternativer til lægemidler.

Ved de svære gigtlidelser bruges der ofte biologiske lægemidler med mange bivirkninger. Mange kan ikke tåle biologiske lægemidler, da de nedsætter modstandskraften mod infektioner og ikke virker ret længe.

Du kan i stedet forsøge med naturlige TNF-hæmmere såsom Boswellia ekstrakt, aloe vera (f.eks. som drikkegel), lakridsekstrakt, CLA, D3-vitamin, curcumin, colostrum, omega 3-fedtsyrer, grøn te-ekstrakt, probiotika, bromelain og nældeekstrakt.

Den grønlæbede muslings virkning

Ekstrakt af den grønlæbede musling fra New Zealand har også en god virkning på gigtramte led, på grund af dens indhold af en speciel blanding af omega 3-fedtsyrer, der dæmper gigtaktiviteten. Det oplevede Jan Nilsson, der led af kraftige smerter på grund af slidgigt i begge knæ.

Efter en lang karriere som lastbilchauffør var smerten til sidst så hæmmende, at han måtte prøve noget andet end den medicin, lægen havde udskrevet til ham. I et desperat forsøg på at dæmpe smerterne prøvede han GLYC Original, som indeholder hele den grønlæbede musling.

– Ordet genfødsel kan lyde overdrevet, men jeg fik virkelig mit liv tilbage, siger Jan.

Udover den grønlæbede musling er Glyc Original forstærket med collagen, C-vitamin og zink. C-vitamin bidrager til normal dannelse af collagen, der er vigtigt for brusk og skelettets normale funktion og reducerer træthed og udmattelse.

Du kommer ikke udenom træning

Selv om træning er det sidste, man tænker på, når leddene er gigtramte, stive og smertefulde, så er netop træning det, som skal til. Træning lindrer smerter og stivhed og bevarer bevægelighed i leddene – og så styrker det også musklerne og forbedrer bøjeevnen, balancen og det generelle velbefindende.

Sidst men ikke mindst, kan du holde vægten nede, hvis du træner. Og det er vigtigt. For overvægt er nemlig stærkt knyttet til slidgigt.

Idræt med store ledbelastninger under bevægelse frarådes. F.eks. fodbold, håndbold eller badminton.

 

Kilder:
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/knogler-muskler-og-led/sygdomme/diverse/slidgigt-traening/

http://www.naturli.dk/artikel/gigt-kommer-indefra/

 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*