Annonce

Søvn naturli

Søvn vigtig for sunde valg

Af: Thomas la Cour

16 juni 2015

Vil du gerne kvitte smøgerne eller spise sundere? Så skal du måske bare begynde med at få en god nats søvn – hver nat.

Søvnen har stor betydning for flere livsstilsfaktorer. Hvis du sover for lidt, øger du risikoen for at vælge løsninger, der slider på dit helbred. Lidt for meget kaffe, lidt for mange søde sager, lidt for mange cigaretter. Forkert mad på forkerte tidspunkter.

Søvn vigtig ved rygestop

Forskere fra Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet har kigget på søvnens indvirkning på livsstil, kost og motion.

Forskerne fandt, at en god nattesøvn gjorde det lettere at opretholde en sund livsstil. Det viste sig at være mere sandsynligt, at rygere, som opretholdt et søvnmønster med en normal og uforstyrret nattesøvn, var stoppet med at ryge efter fire år, når man sammenlignede dem med de deltagere, som enten forkortede deres nattesøvn eller oplevede tiltagende søvnforstyrrelser.

– Denne undersøgelse viser, at søvn påvirker vores evner til at opretholde en sund livsstil, og når søvnen forringes, så bliver det mere sandsynligt, at vi tager usunde livstilsvalg, siger Postdoc Alice Jessie Clark fra instituttet.

Øget risiko for overvægt

På et overordnet plan observerede man lignende mønstre i relation til andre ugunstige livsstilsændringer. Begyndende søvnforstyrrelser bevirkede blandt andet en større risiko for et forhøjet alkoholindtag (blandt forbrugere uden for risikogruppen), for fysisk inaktivitet (blandt de i udgangspunktet fysisk aktive) samt for udviklingen af overvægt i større eller mindre grad.

Internationalt samarbejde

Forskningsprojektet blev gennemført i form af et internationalt samarbejde mellem etablerede søvnforskere og epidemiologer fra Danmark og Finland og var baseret på flere end 35.000 voksne finner, som deltog i minimum tre på hinanden følgene delelementer af dette store, langstrakte gruppestudie.

– Forbedret viden om betydningen af søvn, og ikke blot i forhold til den biologiske restitution men også i forhold til sunde livsstilsvalg, kan måske hjælpe folk med at tage en mere velovervejet beslutning, om hvordan natten tilbringes – skal man tjekke arbejdsmails, surfe på de sociale medier eller gå i seng og få en god nats søvn, spørger Alice Jessie Clark.

Kilde: dr.dk

Annonce

Annonce

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*