Tager jeg for mange kosttilskud?

Jeg har længe haft den tanke, om jeg tager for meget naturmedicin. Ud over fire forskellige receptmedicin for astma/ KOL, Prolia X 2 årligt for knogleskørhed, Movocol for peristaltikken (har en sakralnerve-stimulation) og svag smertestillende for gigt mm. tager jeg Longo Vital hele året for forkølelsessår, fiskeolie mod gigt, Unikalk for knogleskørhed, Silica for hår og negle (riller/knækker) ingefær og aronia-drik for immunforsvar.

Ved sengetid tager jeg Magnesium+300 mod kramper i benene. Er der noget, jeg kan undlade og/eller slå sammen?

Jeg er på holdtræning to gange ugentligt, har mine daglige gåture med hundene og passer ellers hus og have.

Jeg er 66 år.

Med venlig hilsen

Susanne

 


 

Kosttilskud er netop tilskud – til en god, vital og solid basis af mad – gerne fyldt med grøntsager, fisk, olie, æg, nødder, kød, gode supper (bone broth). Gerne med et skarpt blik på at minimere brødet og sukkeret i forhold til, hvor meget det fylder i vores danske kost.

Mange tager kosttilskud for at have en lille buffer i perioder, hvor det måske kniber med overskuddet, appetitten eller andet. Du tager fine og brede tilskud – og med min vinkel på, hvordan man kan arbejde aktivt med at styrke immunitet, vævsopbygning mm, så må jeg sige, at jeg let kunne finde på flere ting, og jeg synes ikke, du tager for meget ud fra din grundstatus.

Der er en vis fornuft i at skifte lidt mellem de fabrikater med mellemrum, så kroppen får vitalstofferne tilført på lidt forskellig vis, og ikke tilbydes det samme år ud og år ind. Skift gerne mellem de forskellige former for koncentrerede power-tilskud. Drik eller spis f.eks. aronia, hyben, havtorn, gurkemeje, ingefær, hvidløg, acerola, spirulina og hyldebær i skiftende perioder.

Du kunne overveje at finde et bredere præparat til dine knogler, med både calcium, magnesium foruden D3 + K2-vitamin evt. mere. Så får du flere knogleaktive ting samlet i ét. Afprøv gerne forskellige multivitamin-typer. C-vitamin er også centralt for immunforsvar, for opbygningen af knogle- og alle slags bindevæv samt meget andet, så den ville heller ikke være skæv – og lige så vigtig, som den kisel, du tager.

I det hele taget er vores væv afhængige af mange forskellige stoffer i deres opbygning – ofte husker vi kun calcium, når snakken går på knogler, men det er kun én brik af mange. Til kramper i benene kunne du overveje magnesiumolie til at smøre direkte på læggene, eller skifte til et andet mærke, da magnesium optages ret forskelligt og med varierende effekt. Med hensyn til fiskeolier, tag det som tilskud, især de dage du ikke får fed fisk.

Bliv endelig ved med træning og gåture. Det er allerbedste vej til stærke knogler og styrke på alle planer. En tilrettet og individuel plan, der tager højde for præcis dine behov, vil jeg anbefale, du får hos en ernæringsuddannet terapeut.

Mange venlige hilsner

Anna Iben Hollensberg, læge og heilpraktiker

1 kommentar

  • Henning Rolapp siger:

    Lad mig foreslå et simpelt forsøg.

    Prøv at bade i havvand så meget og længe du orker. I havvand findes alle mineraler og et antal af dem vil sive ind i din krop og måske rette op på nogen mangler, bl. a. magnesium.
    Kurbade under en eller anden form anvendes over hele kloden. Så hvorfor ikke badning i havvand.

    Så lange havbade og sol på kroppen kan sagtens tænke sig at forbedre dit sygdomsbillede.
    Og skal det være rigtig lækkert, så prøv at rejse til de varme lande og prøv metoden der.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *