Klar til vinterens angreb?

Af: Malene Tonnung

De færreste kan sige sig fri for at måtte snuppe en sygedag eller to i løbet af vinteren. Mens nogle kan nøjes med det, må andre ned i sygesengen igen og igen. Vores immunforsvar fungerer bedst i balance, men hvordan finder man den?


Du ved det helt sikkert allerede: En sund kost med masser af forskellige næringsstoffer og uden for mange belastende giftstoffer, giver din krop og dit immunforsvar rigtig gode betingelser. Men vidste du også, at for lidt søvn, for meget stress og rygning har en umiddelbar effekt på dit immunforsvar, så du bliver langt mere modtagelig over for infektioner som f.eks. forkølelser og influenza?

Et liv i balance giver også et immunforsvar, der balancerer bedre. Men antallet af sygedage hos både børn og voksne, livsstilsygdomme og autoimmune sygdomme (hvor immunforsvaret vender sig mod kroppen selv) taler sit tydelige sprog: Vi lever langt fra så balanceret, som vi burde.

Og når først ubalancen er flyttet ind, kan det være rigtig svært at få tippet vægtskålen til den anden side.

Forskning i rød solhat

Da svineinfluenzaen brød ud i 2009 førte det flere ting med sig – først og fremmest en panik, der solgte masser af lægemidler, en vaccine, hvis effekt til stadighed diskuteres, men også spændende forskning i naturmidlet rød solhat, echinacea, fandt sted i kølvandet på influenzaen.

Forskningen viste bl.a. at midlet Echinaforce havde en overbevisende effekt mod influenza, og modsat lægemidlet Tamiflu fandt der ingen resistens-udvikling sted i virus, der blev behandlet med Echinaforce.

Forskningen var så interessant og overbevisende, at man siden er dykket endnu mere ned i fordelene ved ekstrakter fra den smukke blomst, som indianerne var de første til at drage nytte af. Senest skete det i et stort anlagt placebo-kontrolleret forsøg med 755 deltagere ved Common Cold Centre ved Cardiff Universitet, der fik Echinaforce forebyggende i fire måneder.

Det er ikke småting, man har fundet ud af igennem de seneste års forskning. Echinacea virker primært ved at regulere immunforsvaret og ikke som mange andre midler ved at slå ned på selve bakterierne eller virus. Det vil sige, at hvis du er specielt modtagelig over for infektioner, så kan du rent faktisk booste dit immunforsvar med midlet – og har de første tegn på sygdom vist sig, kan du støtte immunforsvaret til at få bekæmpet sygdommen hurtigere.

For meget gang i immunforsvaret?

Denne effekt på immunforsvaret har skabt spekulationer om, hvorvidt midlet er sikkert ved autoimmune sygdomme. Netop fordi immunforsvaret overreagerer og er alt for aktivt ved disse sygdomme, vil man jo ikke risikere at puste endnu mere til ilden. Men den nyeste viden modbeviser disse teorier. Echinaforce balancerer immunforsvaret, så når der er behov for mere aktivitet, booster det, men er immunforsvaret oppe i omdrejninger, bliver det ikke yderligere skubbet til. Det er højst sandsynligt også årsagen til, at midlet kan bruges forebyggende over længere tid uden tegn på bivirkninger.

Den store undersøgelse i Cardiff viste, at placebogruppen havde ca. 24 pct. flere forkølelser og sygedage end gruppen, der fik Echinaforce. Behovet for smertestillende medicin under infektionerne var 52 pct. større i placebo-gruppen, ligesom risikoen for at få endnu en infektion steg med næsten 60 pct. hos de deltagere, der ikke fik det aktive middel. Resultaterne var endnu bedre, når forskerne kiggede på virustyper som influenza. Her blev risikoen for at blive ramt nærmest halveret i Echinaforce-gruppen.

Stor effekt ved dårligt immunforsvar

Især blandt de deltagere, der havde angivet, at de var særlig modtagelige over for infektioner, var stressede, sov dårligt eller var rygere, blev forskellen mellem placebo- og Echinaforce-gruppen markant. Echinaforce havde altså en ekstra stor effekt hos de deltagere, hvor immunforsvaret af en eller anden grund var under forskellige belastninger.

I placebogruppen havde de særligt modtagelige således 31 pct. større risiko for at få en forkølelse, de stressede havde en 66 pct. større risiko – og endnu større var risikoen for de dårligt sovende og rygerne, deltagerantallet var dog begrænset blandt rygerne (43 deltagere) i forhold til statistisk sikkerhed.

Meget tyder altså på, at man rent faktisk kan balancere sit immunforsvar på forhånd og måske slippe for en influenza, en forkølelse eller to.

 

Sådan bruger du rød solhat

  Du tilsætter 30 dråber til et glas vand og indtager 3-5 gange om dagen. Du kan bruge det forebyggende, hvis du ved, at dit immunforsvar er under særlig belastning:

– Hvis du har mere end tre infektioner om året.

– Hvis du sover dårligt, ryger eller er i en stresset periode.

Ved akut brug – tegn på begyndende infektion – tager du 30 dråber fem gange dagligt og evt. ti dage frem.

 

Forskning på Echinaforce

 Echinaforce er lavet på ekstrakt fra friske planter, hvor alle plantedele er brugt – ud fra Alfred Vogels teorier om, at der er en mening med hele plantens indhold. Studier har vist, at medicin lavet af friske planter generelt indeholder tre gange så mange stoffer, som medicin fremstillet af tørrede planter.

Den forskning, som artiklen omhandler, er udført på friskplanteudtrækket Echinaforce.

 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*