Tilskud hjælper dig til at komme i mål med vægttab

Af: Freja Fredsted Dumont

Det kræver energi at lave livsstilsændringer og tabe de overflødige kilo. Tilskuddet Q10 kan medvirke til at give dig ekstra energi, så drømme om vægttab og en sundere livsstil kan blive lettere at realisere.

De fleste har sikkert prøvet at udskyde træningen på grund af mangel på energi – men det er der faktisk råd for og hjælp at hente med det vitaminrige hjælpestof co-enzym Q10. Det er vigtigt for den proces, som omsætter mad til energi ved hjælp af den ilt, som vi indånder.

Kosttilskud under slankekur

I forbindelse med vægttab er det uhyre vigtigt at have energi og overskud til de livsændringer, det kræves for at nå i mål. Energien kan du bl.a. få i form af tilskud af vitaminer og mineraler, for at være sikker på at kroppens forbrændingsprocesser foregår bedst muligt – og et af de nødvendige næringsstoffer er blandt  andet Q10, som herhjemme måske bedst kendes fra Bio-Quinone Q10, der igennem flere årtier har været et af de mest udbredte brands.

Inde i kroppens celler (mitokondrierne) forbedres forbrændingen ved hjælp af Q10. Motion går ind og gør mitokondrierne større og øger deres antal – med det resultat, at du får mere energi. Det gør du, fordi Q10 er med til at danne ATP, som er cellernes energidepot.

Q10 er også en antioxidant, som er med til at beskytte cellerne mod skader. Kroppen danner selv Q10, men det er godt med et tilskud, især hvis man er oppe i alderen, ryger, er syg/stresset eller tager kolesterolsænkende medicin.

Fedtforbrænding – uden hård træning?!

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men Q10 kan faktisk bidrage til at skubbe gang i fedtforbrændingen ved lav moderat fysisk træning.

Grunden til dette er, at mitokondrierne i musklerne både kan forbrænde kulhydrater og fedtstoffer under energiomsætning. Undersøgelser viser, at det med Q10 er muligt at aktivere enzymet UCP3, der bidrager til fedtforbrændingen ved lav moderat fysisk træning. Den aerobe forbrænding er altså mest effektiv og foregår, når vi ikke presser os selv rent fysisk. Under forbrændingen af kulhydrater og fedtsyrer bruger cellerne ilt og Q10.

Det vil sige, at mange kan komme de ekstra kilo til livs ved blot at spise blodsukkerstabiliserende kost, tage Q10 og dyrke moderat fysisk aktivitet, såsom at gå en tur, tage trappen, gøre rent eller andre aktiviteter, der booster din UCP3-aktivitet i musklerne.

Målet må gerne være 5-10.000 skridt om dagen. Og husk, at det er ugens samlede skridt, der tæller i længden, derfor er det også en god idé med en skridttæller.

 

 

1 kommentar

  • Mona Mønster siger:

    Ja, nu skal det være, undskyldningen har været nogle bøjede ribben, men nu er jeg klar igen.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *