Træk vejret rigtigt

Det er vigtigt at trække vejret rigtigt. Det har indflydelse på dit helbred og velbefindende.

Vi trækker vejret mere end for 100 år siden

Faktisk trækker vi gennemsnitligt vejret mere i dag, end vores forfædre gjorde for 100 år siden. Det kan lyde tosset, for havde de ikke det samme iltbehov som os? Svaret er ”jo”, men forskellen var, at de ikke lod så megen ilt gå til spilde i vejrtrækningen. Vi har derimod en uvane med at trække for megen luft ind, fordi vi ikke trækker vejret dybt og roligt, som vi bør. Det er stress, der er hovedårsagen, og de langsigtede konsekvenser er mange.

 

For megen luft giver iltmangel

Man regner med, at du gennemsnitligt skal bruge seks liter luft i minuttet fordelt på 12 vejrtrækninger, når du hviler dig. Hvis du bruger mere, er der en øget risiko for dit helbred. Du kan føle dig mere træt, du kan være mere modtagelig for infektioner, og dine tæer og fingre kan oftere føles kolde. Når man indånder for megen luft, resulterer det pudsigt nok i øget iltmangel i kroppens celler. Det skyldes, at kroppen kun kan optage en given mængde ilt, og samtidig vil du trække mere kuldioxid ind. For luften indeholder både ilt og kuldioxid, og eftersom kroppen ikke kan optage mere ilt end den har brug for, er der kun kuldioxiden tilbage. Resultatet er iltmangel i cellerne – også i hjernen.

 

Mild hyperventilation

 

Når du trækker vejret for meget, er du ude i en slags mild hyperventilation. For der findes ikke kun normal vejrtrækning og hyperventilation – der er mange nuancer derimellem.

 

 

Konsekvenserne ved mild hyperventilation er mange. Fedme er en af dem. Når der opstår iltmangel i cellerne forringes cellernes evne til at forbrænde fedt. Den dårligere forbrænding resulterer også i mindre energiproduktion, når kroppen begynder at bruge den såkaldt anaerobe energi. Den anaerobe energi er den energi, der skabes uden ilt. Det er en en energiproduktion, der er meget hurtig (seks gange hurtigere end den iltkrævende ditto), men den er af natur forbeholdt hurtige energiudladninger som ved et 100 meter løb eller lignende. Stress kan bevirke, at du bruger mere anaerob energi – og det vil øge dit behov for hurtige kulhydrater og mindske din fedtforbrænding.  

 

Brug næsen til vejrtrækning

 

Hvis du vil trække vejret rigtigt, skal du bruge næsen. Dels er det svært at trække for megen luft ind gennem næsens snævre passage, og dels bliver luften varmet op på sin vej igennem næsen, før den kommer ned i lungerne. Derudover kommer luften lettere dybt ned i lungerne (maven), når du bruger næsen, hvor den oftere bliver i lungetoppen (brystet), når du trækker vejret igennem munden. Det øger iltoptagelsen.

 

Kilde: Halsa.se

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*