Vælg tema frem for forsæt

Har du droppet nytårsforsættet i år, fordi du ved, det alligevel aldrig bliver til noget? Måske skulle du i stedet tænke i temaer.

Hvis du har røget igennem mange år, er det måske ikke videre realisérbart at vælge al røg og nikotin fra den 1. januar og livet ud. Hvis du aldrig har set et motionscenter indefra, er det måske naivt at tro, at du fra den første uge af januar vil være fast gæst i et af dem tre gange om ugen de næste mange år frem.

Her kan det være bedre at tænke i temaer. I stedet for at rette dit nytårsforsæt mod noget meget konkret, du vil ændre, skal du hellere fokusere på noget overordnet, du mangler i dit liv. I stedet for at definere en særlig handlemåde, såsom at kvitte smøgerne eller rende i motionscenter tre gange om ugen, bør du hellere have dit tema i baghovedet og så lade din hverdag udvikle sig.

Mindfulnesstemaet

Ganske mange af os lever i en mere eller mindre konstant tilstand af åndsfraværelse, fordi vi er så fortravlede. Smartphonen bimler med nye mails, mens vi drikker en kop kaffe, vi ikke rigtig smager og fører en samtale, som vi har glemt om en time. Vi er for lidt til stede i øjeblikket.

Mindfulness har vist sig effektiv imod bl.a. overspisning, stress og visse kroniske sygdomme. Det er ligeså enkelt, som det er effektivt: Du skal bare vælge at være mere til stede i det, du foretager dig. Smag på kaffen – er det en god kop? Betragt ansigtstrækkene hos et andet menneske. Mærk og nyd luften i ansigtet, sålerne mod jorden, en sten i hånden m.v. mens du går en tur. Sæt dig på en bænk og lyt efter fuglene, mens du tømmer hovedet for alt andet.

Bevægelsestemaet

Kroppen er lavet til bevægelse, men alt for mange typer arbejde er stillesiddende. Et bevægelsestema er at indtænke mere bevægelse i dagligdagen. Hvis du arbejder på et kontor med hæve- sænkebord, kan du beslutte, at du hver anden time skifter mellem stående og siddende. Det kræver ikke mere energi at stå op, men dit incitament til at bevæge dig er større, når du står op, end når du sidder ned. Du kan vælge at tage en tur op og ned af trapperne hver gang, der er gået en time. Stig af bussen et par stop før arbejde. Parkér bilen nogle gader væk.

Hav hele tiden i baghovedet, hvordan du kan putte mere bevægelse ind i din dagligdag. Kan du nå en powerwalk efter aftensmaden? Var en gåtur med en god podcast fra radioen måske mere afstressende end to timer foran tv?

Glædestemaet

Hvis du modvilligt forsøger at spise sundt og motionere, kan du forsøge at putte et glædestema på. Hvordan finder du større glæde ved den kogte brocolli eller løbeturen i rimtåge? Hvis du er kørt træt i brocollien, kunne det være en idé at udforske nye opskrifter med denne eller andre grøntsager. Hvis det er en test af viljestyrke, hver gang du skal motionere, kunne du måske gøre det sjovere ved at finde en træningskammerat, nye træningsformer eller måske begynde at lytte til musik eller lydbøger under strabadserne.

Næringstemaet

I en travl hverdag er det let at vælge for meget fastfood. Fastfood i frysedisken, der bare skal en tur i mikroovnen eller hurtigmad fra en take-away, hvor hurtighed er vigtigere end kvalitet og næringsværdi.

Det bidrager til fedmeepidemien, når vi får alt for meget fedt og samtidig kommer i underskud med vitaminer og mineraler.

Hvis du vælger et næringstema, tænker du over næringsværdien i alt, hvad du spiser. Tænk på, at maden skal være en belønning til din krop. Tænk på, om måltidet er brugbart brændstof for dit immunforsvar – eller om det bare tilfredsstiller et hurtigt behov. Hvis du har næringstemaet i baghovedet, vil du ofte vælge appelsinen frem for vingummierne, fordi du kan mærke hvor meget godt, appelsinsaften gør for dig, når den driver ned igennem spiserøret. Du kan ligefrem smage vitaminerne og mærke energien.

Du kan også udvide begrebet til at omfatte daglige opgaver, der nærer din sjæl: Find tid til en ny hobby eller spar op til en rejse.

Kilde: Huffingtonpost.com

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*