Annonce

Vand er vigtigt: Skyl symptomer væk

14 juni 2016

En tredjedel af vores krop består af vand, og det er vigtigt at skifte det ud med nye forsyninger i løbet af dagen. Men hvordan ser et godt vanddøgn ud?

Vand er livsnødvendigt, og hvis vi ikke får nok, gør kroppen oprør. Vi føler svimmelhed, det bliver svært at bevare koncentration, og kroppen bliver sløv. Det er ikke altid, vi er opmærksomme på, hvor meget vi drikker. Og rent faktisk kan et konstant underskud på vandbalancen på sigt føre til både sygdom og forskellige gener. Derfor kan det være en god idé at give dit vandindtag et eftersyn.

Hvor meget skal vi drikke?

Størstedelen af kroppen består af vand. Jo yngre du er, jo mere vand indeholder du. En baby på en måned indeholder ca. 75 pct. vand, mens en ældre kvinde består af ca. 45 pct. vand. Voksne mænd indeholder som regel mere vand end kvinder, fordi de har en større muskelmasse.

Gennem maden får vi ca. en liter vand om dagen. Resten af kroppens væskebehov skal komme fra 1,5-2,5 liter drikkevarer, der helst skal være vand. Som hovedregel har din krop behov for ca. 30 milliliter vand pr. kilo legemsvægt. Hvis du vejer 70 kilo er det altså 2,1 liter vand.

I varme lande eller hvis du er ekstremsportsudøver, vil der dog være behov for at drikke mere vand. Når kroppens celler er i væskeunderskud, bliver du tørstig. Men hvis kroppen befinder sig i meget varme og fugtige omgivelser eller udsættes for hård, intensiv træning, kan den naturlige tørst ikke kompensere for væsketabet.

Når vandet skal ud igen

I munden, maven og tyndtarmen udskiller vi hele tiden væske, der er vigtig, for at vi kan fordøje maden. Faktisk transporteres der i alt omkring 9-10 liter væske igennem vores fordøjelseskanal i løbet af et døgn.

Vand er en transportvej for stoffer imellem kroppens væv og celler. Derfor er det vigtigt at sørge for at indtage den rigtige mængde væske, for at vores krop kan fungere. Hver dag taber vi vand fra kroppen. Vi udskiller vand i urin og afføring for at udskille affaldsstoffer og gennem sved for at opretholde en normal kropstemperatur. Derfor har kroppen regelmæssigt brug for at få tilført ny væske.

Hver morgen tisser vi ca. 5-6 deciliter vand. Det er som regel den største mængde, vi udskiller i løbet af et døgn. Vi udskiller omkring 1,5 liter urin i løbet af en dag. Hvis du har en god balance, vil du typisk gå på toilettet 5-6 gange om dagen uden at skulle op på det lille hus om natten.

Hvis det kniber med at holde på vandet, kan du starte dagen med vand tilsat lidt salt. Saltet binder væsken til cellerne, så du bedre optager det i kroppen og opnår en bedre væskebalance.

God start på dagen

Det er altid vigtigt at få tanket godt op på væskebalancen fra morgenstunden. Når du sover om natten, arbejder din lever på højtryk for at rense din krop for affaldsstoffer.

Et gammelt råd fra ayurveda (medicinsk praksis indenfor hinduismen) siger, at det er godt at starte dagen med et stort glas tempereret vand. Udover at kickstarte leveren, stimulerer det tarmfunktionen og sætter skub i fordøjelsen. Vandet skal ikke være kogt, da det dræner kroppen for mineraler, mens iskoldt vand lammer fordøjelsen.

Det kan også være en god idé at komme citron i det lune vand. Citron gør dit indre miljø basisk. Vi danskere indtager store mængder af kød, brød, sukker og mælkeprodukter, som er syredannende. Derfor kan det være godt at starte dagen ud med en basedannende drik. Og så giver citronen jo den bonus, at den styrker immunforsvaret.

Det kan også være en fordel kun at drikke meget lidt vand til selve måltiderne. For meget vand kan fortynde fordøjelsesenzymerne, så de bliver mindre effektive. Derfor er det en god idé at få din væske uden for måltiderne. En ekstra bonus ved at undlade vand til måltider er, at du undgår at skylle maden ned, og i stedet vil få den tygget mere grundigt.

Få selv kroppen i balance

I takt med at alderen stiger, går muskelmassen den modsatte vej, og det betyder altså, at kroppens væskeindhold falder. Kombineret med en svækket tørst, og at mange ældre får vanddrivende medicin, gør den ældre generation særligt udsat for dehydrering.

Men dehydrering kan ramme alle, der ikke indtager nok væske. I en stresset hverdag kan det være nemt at glemme at indtage de værdifulde dråber. Det er normalt med mørk urin om morgenen, men er din urin mørk i løbet af dagen, kan det være tegn på, at du er dehydreret.

Heldigvis kan du selv få kroppen i balance igen ved dehydrering. Der findes pulvere, der kan købes som tabletter i håndkøb. Men bedre endnu kan du nemt selv lave en væske, der hjælper – se boksen med opskriften.

Du er ikke syg, du er tørstig

Lægen Fereydoon Batmanghelidj har skrevet bogen ”Your Body’s Many Cries for Water.” Her beskriver han, hvordan mange sygdomme kan kureres blot ved at drikke nok vand. Nogle af de sygdomme, der kan skyldes manglende væske, er for højt blodtryk, astma og mavesår.

Hvis du har ondt i leddene, kan det også skyldes mangel på væske. Det kan nemlig få bruskoverfladerne til at tørre ud, og så bliver det smertefuldt at bevæge sig. Så hvis du mærker tegn på ledsmerter, prøv så først at drikke mere vand. Så længe du ikke overstiger det anbefalede væskeindtag, kan det aldrig skade at prøve.

Kolesterol findes naturligt fordelt rundt i vores krop. Den dækker cellemembranerne, så cellevæggene er vandtæt. Men ved mangel på væske ophobes kolesterolet i arterierne. Derfor kan det også være en god idé at give dit vandindtag et eftersyn, hvis du har forhøjet kolesterol.

__________

Væske mod dehydrering

•   1 liter kogt vand

•   2 spiseskefulde almindeligt sukker

•   1/2 teskefuld salt

•   Saften af en presset citron eller appelsin.

Væsken skal være nogenlunde lige så salt som dine tårer.

Annonce

Annonce