Annonce

Vi sidder os ihjel

04 november 2014

Du ved sikkert, at motion forlænger livet, men vidste du, at stillesiddende arbejde kan forkorte livet – selvom du dyrker motion?

Uanset hvor meget motion du dyrker, er det at sidde ned i længere perioder særdeles sundhedsskadeligt. Flere undersøgelser peger på, at en stillesiddende adfærd er skyld i ikke bare for tidlig død, men også kroniske sygdomme som type-2 diabetes, hjertekarsygdomme og overvægt.

Stillesiddende arbejde nedbryder musklerne

Du mister nemlig evnen til at forbrænde fedt, dine muskler bliver nedbrudt, konditionstallet falder og du får mere af det farlige fedt omkring de indre organer, hvis du har en meget inaktiv livsstil.

Danskerne sidder rigtig meget ned. Voksne danskere sidder i gennemsnit stille 383 minutter om dagen, og vi er dermed det næstmest stillesiddende folkefærd i Europa lige efter Holland, viser en Eurobarometer-undersøgelse fra 2013.

– Det er skræmmende tal. Især fordi vores kroppe ikke har ændret sig synderligt gennem de sidste mange tusinde år. Det er vores livsstil, der er forandret. Kroppen er ikke blevet bedre til at håndtere en mere stillesiddende tilværelse”, siger Laura Höger, der er fysioterapeut i Falck Healthcare.

Arbejd stående

Men hvad kan du så gøre, når nu vores arbejde, livsformer og mange timer bag rattet rent faktisk er en del af hverdagen for en meget stor del af befolkningen?

Hvis du laver skrivebordsarbejde, har du forhåbentlig et hæve-sænke-arbejdsbord. Sørg for, at du står op nogle timer hver dag. Når du står, bruger du kroppen meget mere. Det kan ikke aflæses i kalorieforbrændingen, men mange muskler i ben, ryg og mave hjælper dig til at holde balancen.

Pausegymnastik var en fast tradition på DR-radio op til 1980’erne, og ideen er fortsat god. Brug en lille pause til at løbe op og ned af nogle trapper, lave nogle armbøjninger eller lignende. Lige så pulsen kommer en anelse op.

Hold stående møder

Næste gang, du skal til møde, kan du foreslå, at mødet bliver stående. Det er der flere gevinster ved. Mødet bliver sjældent længere end nødvendigt, og der bliver truffet bedre beslutninger, når iltforsyningen til hjernen er optimal.

Derudover bør du følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger om 30 minutters motion hver dag og fysisk aktivitet med høj intensitet mindst 2×20 minutter om ugen. Du skal ganske enkelt sidde mindre ned, lyder anbefalingen fra Laura Höger.

Kilde: Falck

Annonce

Annonce

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*