Annonce

Bedre madpakker?

Af: Trine Vesteraa

07 april 2017

Har du et par gode råd til madpakker til min datter på 6? Måske et link til opskrifter?

Hun kan ikke nå at spise sin mad, men jeg tror også det handler om motivation. Jeg synes, hun er lidt for bleg og træt. På forhånd tak for hjælpen.

PS. Hvis du har link til børnevenlige sunde opskrifter i det hele taget, er jeg meget interesseret.

Med venlig hilsen 

Lene

 


 

Der er selvfølgelig ikke så lang tid til at spise sin mad i skoletiden, inden man skal ud i den friske luft og holde resten af frikvarteret. Desuden kan man hurtigt blive optaget af noget andet, når man sidder sammen med mange klassekammerater, så jeg kan sagtens forstå, det kniber med at nå hele madpakken.

Hvis din datter ikke allerede er med til at bestemme, hvad der skal i madkassen, så kan det være første skridt. Det kan muligvis være en motivationsfaktor til at få spist. Det skal naturligvis stadig være sundt.

Frugt og grønt kan skæres i mundrette stykker, så det er let at tygge. Godt fuldkornsbrød med pålæg f.eks. avokado, kogt og let most sød kartoffel, fisk eller kød kan suppleres af frugt og grønt.

I kan også lave en smoothie med frugt og grønt og chiafrø, som hun spiser med en ske. Chiagrød kan også være en mulighed, hvis hun bryder sig om det. Det smager godt at blande chiafrø med f.eks. havregryn, for så bliver det mindre “klistret”. Bare søg på chiagrød på nettet, og der kommer masser af opskrifter. Du kan også bruge denne som udgangspunkt: www.naturli.dk/artikel/natten-over-groed

Det kan være en god afveksling til rugbrødsmadder, selv om det er lidt anderledes at have med på madpakken. Begge dele kan hun have med i en bøtte eller et rengjort syltetøjsglas.

Mads Bo har lavet bogen “Flydende magi til børn”, der kan måske være inspiration at hente.

Andre og nok også traditionelle forslag er:

– mad-muffins med grøntsager, ost, kød

– minipizzaer + gnavegrønt

– fuldkorns pizzasnegle med tomat, ost, majs + gnavegrønt

– pirogger med fyld af tomatsauce, kød og grønt + gnavegrønt

– wraps med tunfyld og spinatblade

Ellers prøv at tjekke denne hjemmeside: www.sundemadpakker.dk

Jeg håber, det kan hjælpe dig videre.

Mange hilsner fra

Trine Vesteraa, ernæringsterapeut

Annonce

Annonce

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*