Annonce

Hvorfor anbefaler I kosttilskud?

Af: Tine Juul Andersen

16 april 2017

Jeg er i den grad forvirret. I anbefaler ofte ret mange vitaminer og tilskud.

Efter jeres artikel om at tage D-vitamin i rigelige mængder, gik jeg på apoteket for at købe det. Apotekeren spurgte ind til, hvorfor jeg ville købe D-vitamin. Jeg henviste til jeres artikel. Apotekeren sagde, at Sundhedsstyrelsen ikke anbefaler D-vitamin som sådan, man skal have det gennem kosten, da det kan ophobe sig i kroppen og ikke kan udskilles.

Så læser jeg en stor artikel i Samvirke om netop vitaminer, hvor overskriften er: Du behøver ikke at tage vitaminer. Her lyder rådet også: Få varieret kost og få vitaminerne derigennem og pas på med D-vitamin.

Jeg tager en multivitaminpille hver dag, hvor jeg får en del vitaminer dækket. Her i også D-vitamin.

Er det ikke forkert at opfordre folk til at tage alle disse kosttilskud, som I tit anbefaler? Der er jo i hvert fald stor uenighed om dette hos forskellige eksperter.

Venlig hilsen

L

 


 

Jeg forstår virkelig din forvirring. Uanset, så skal man tænke på det som kost-“tilskud” – altså ikke i stedet for kosten … Og ellers kan dygtige behandlere anbefale, hvilke vitaminer, urter, kosttilskud m.m. som du kan have glæde af, hvis du har ekstra behov.

Men som dagligt kosttilskud kan man starte med at spørge sig selv, om hvorvidt vores fødevarer i dag indeholder de samme fyldige næringsstoffer, som de gjorde den gang vores bedsteforældre var børn.

I dag ser vi kun på, hvad de indeholder af fedt, kulhydrater og energi. Man har i “forædlingen” (virkelig misvisende ord) af grøntsagerne glemt eller ikke været klar over, hvad de samlede indholdsstoffer i maden gør for vores sundhed. Man har set på smagen og hårdførhed, men ikke hvilke andre vigtige stoffer vi har brug for.

F.eks. har vi gjort de gamle kålsorter mildere i smagen og ikke haft forståelse for, hvad bitterstofferne i maden har af betydning for vores sundhed. Fortykket skallen på tomater, så de ligger pænt i supermarkedet, men har mistet de stoffer, som både findes i smag og farve.

Og så har vi forenklede systemer til at måle næringen, som jeg håber bliver udviklet med tiden. Jeg kan stærkt anbefale at læse forskeren Jens-Otto Andersens bog ‘Vitalitet’, som netop beskriver det her yderligere samt hvilken kost, vi skal bruge, så vi ikke har brug for medicin og kun kosttilskud en gang i mellem.

Jorden i dag er så udpint, at du ikke kan få de næringsstoffer, som et travlt menneske har brug for. Så multivitamin er for de fleste en god idé. Men tænk altid kost først. Det er næringen til vores celler og burde have langt højere prioritet.

Med hensyn til farligheden af kosttilskud er det lige som med alt andet. F.eks. er A-, D-, E- og K-vitamin fedtopløselige vitaminer og kan overdoseres, men der skal virkelig meget til og i virkelig lang tid.

Håber det bringer flere vinkler på emnet, og naturligvis skal vi også bruge vores sunde fornuft og hver især træffe de valg, der føles rigtige for os.

De bedste hilsner

Tine Juul Andersen, skønheds- og sundhedskonsulent

Annonce

Annonce

7 kommentarer

Som mor til en datter, med d-vitaminforgiftning, vil jeg stærkt anbefale, men tænker sig grundigt om og ikke blind bare tager ekstra vitaminer. Få evt. taget en blodprøve analyse hos lægen, hvor du kan se, om du har nogle bevidste mangler. Jeg bliver så harm, da jeg igen og igen læser om f.eks. vigtigheden af D-vitamintilskud, for langt de flest behøver IKKE tage D-vitamin og jeg kan om nogen sige, det IKKE er ufarligt at tage for meget!

Men hvordan kan man vide hvad man mangler af vitaminer og mineraler ?? Jeg var hos en biopat som sagde at jeg manglede b12 vitamin, som hun så sagde at jeg skulle have i store mængder. Dagen efter gil jeg til lægen og fil en blodprøve, og den viste at jeg havde over normalværdien af b 12 i blodet. Jeg tør ikke stole på biopaten, det virker også mystisk den måde de måler på…!!!!
Vh. B. K.

Det er desværre ikke sikkert at den blodprøve, som lægen har taget, er retvisende. Læs selv Carsten Vagn Hansen forklaring her: “Om man mangler B12-vitamin og/eller folinsyre kan måles i blodet. Det er et problem, at man ikke alene kan stole på måling af B12-vitamin i blodet, da det ikke altid er udtryk for vævstilgængeligheden af vitaminet (Läkartidningen 2000; 97:4131-6). Målinger af plasma-homocystein og plasma-methylmalonat (P-MMA) belyser mere sikkert, om man omsætter vitaminerne rigtigt i kroppens væv og har nok af dem. Man kan se forhøjede værdier af disse to ting (der er udtryk for mangel på B12-vitamin og folinsyre) på trods af, at blodværdierne for B12 og folinsyre er inden for det normale område. Let forhøjelse skal dog ikke tages som udtryk for sygdom.
Et tredje indirekte mål for mangel på B12-vitamin er måling af holo-trans-cobalamin, som er et B12-holdigt protein i blodet, som det er vigtig at have nok af for, at B12-vitaminet kan leveres i kroppen, hvor der er brug for det. (Clinical Chemistry 49: 2076-2078, 2003; 10:1373/clinchem.2003.020743)
En dansk undersøgelse har vist, at først når man får mere end 6 mikrogram B12-vitamin dagligt, tyder værdierne for holo-trans-cobalamin, MMA og homocystein på, at der ikke længere er mangel. (Am J Clin Nutr. 2006 Jan; 83(1): 52-8). ” Jeg ville følge biopatens råd, Britta for det ganske ufarligt at indtage for meget B12, langt værre at mangle det. 🙂

Måske er normalværdien af b12 ikke nok for dig. Læger har sagt at jeg har alt for meget B12 i blodet, så jeg har ikke taget de dråber jeg ellers tog, og skiftet til et B-komplex der har mindst muligt B12. Jeg har haft taget adskillige blodprøver og gradvis er B12 blevet mindre så det ikke er for meget mere. Men i dag hos biopaten fik jeg at vide at jeg manglede B12. Jeg stoler mere på biopaten end på lægerne.

Fordi vores jord er så udpint, og mange af vores fødevarer i dag produceres under yderst kritisable forhold, hvor alt handler om at gøre tingene hurtigst muligt, er det nødvendigt at supplere sin kost med tilskud. Hertil kommer, at der er forskel på ADT og ODT. Anbefalet daglig tilførsel er mindste dosis (læs overlevelsesdosis – testet på soldater under 2. verdenskrig for at undgå mangelsygdomme). I dag kaldes ADT for RI (reference-indtag), men værdierne er de samme, som blev sat for 70 år siden !! ODT betyder optimal daglig tilførsel, og det er set med mine øjne langt mere realistiske tal, og det betyder, at vi har brug for mere, end der foreskrives.

Hej Birgit.

Kan du dokumentere, at ADT / RI – værdierne er de samme som for 70 år siden ? Hvilken vitaminer /mineraler taler du i så fald om ?

ADT-værdierne er blevet diskuteret og vurderet gennem årene. F.eks bliver mængder ( 100 % ADT ) vurderet i de nordiske NNR, som kommer med års mellemrum. Jeg mener, at den sidste er fra cirka 2012-2013, men jeg kan ikke helt huske det på stående fod, så det vil jeg ikke hænges op på.

ADT er efter min mening ikke minimums-værdier. F.eks er der indbygget en sikkerheds-zone i flere af ADT-værdierne, så man f.eks kun behøver en mindre del af ADT af vitamin C for at forebygge skørbug.

Når alt det er sagt vil jeg sige, at jeg ikke nødvendigvis er enig i ADT-værdierne for flere vitaminer og mineraler. Måske er ODT bedre end ADT. Det er svært at sige. Jeg kan selvfølgelig godt forstå det at kalde ADT for minimums-værdier i forhold til ODT. Men jeg synes, at man skal passe på med sådanne formuleringer, da folk uden fagviden kan misforstå det.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

Kender I nogen som ikke får det bedre af at komme ned til de varme lande med megen sol ? Specielt i vinterhalvåret.
. Det kan også fås som kosttilskud. Derfor. Det var så om D-vitamin.

Abernes kost er langt mere C-vitaminholdig end vi menneskers. Man siger at for vi mennesker er ADT 60 mg. Det ville en abe nok dø af. Se også http://www.helse.dk/helsedebatten/c-vitamin-til-hjernen/
Det fås også som kosttilskud. Det var så C-vitamin.

Zink indgår i 200-300 forskellige processer i kroppen. Så det var nok rart, hvis der helt sikkert var zink nok i kroppen.
Zink fås også som kosttilskud. Specielt hvis jeg ikke får zink som kosttilskud så klør mine sår. Det er mit barometer.
Derfor tager jeg zink som kosttilskud. Også for de 200-300 andre årsager.
Vi har alle svagheder

Så jo jeg tager kosttilskud. Problemet er at finde ud af noget der hjælper.

Helt fundamentalt. Sygdom er forretning, – en kæmpe forretning.
Dig og din sygdom er bare objektet. Og jo flere objekter af din slags desto bedre.
Derfor fortæller systemet dig aldrig sandheden om hvad du skal gøre.
Der er milliarder af kroner i at misinformere dig.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*