Annonce

Kan mælk ødelægge huden?

Af: Tine Juul Andersen

15 august 2016

Jeg er en pige i slutningen af 20’erne, som altid har haft en skør hud, som jeg har følt mig meget hæmmet af. Jeg har en meget lys og sart hud og ikke nok med det, så er jeg også ramt af hudorme og store porer.

Det drejer sig ikke kun om ansigtet, men andre dele af kroppen, såsom ryg, brystet, mave mv.

Jeg har prøvet følgende i min ’’jagt’’ efter, at få en nogenlunde rolig hud:

– Lægeordinerede piller.

– Skiftet over til økologiske plejeprodukter (eller så rene som muligt).

– Droppet sodavand, slik, chips og kage o.l.

– Spise mere grønt og varieret (prøver i hvert fald).

– Er meget aktiv og dyrker motion næsten hver dag.

Derudover har jeg været til kosmetolog et par gange og fået renset huden igennem (dog ikke diamantslibning, laser eller andet).
Under en behandling siger eleven til mig, at hun godt kan se, at jeg spiser mange mælkeprodukter!

Det er ikke rigtig noget jeg har skænket så mange tanker. Og ja, jeg elsker mine mælkeprodukter; mælk, ost, koldskål, yoghurt, ymer – you name it, og jeg har det sandsynligvis stående i køleskabet.

Men efter, at have kigget lidt rundt på internettet er der flere, som siger, at det er den store synder, når det gælder dårlig hud og andre afviser det.

Kan det evt. være det der får min hud til, at være så skør? Derudover er der flere, der skriver, at det er skummetmælk, der gør det?

Håber, du kan hjælpe mig med min skøre hud.

Mælkeentusiasten

 


Mange tak for dit spørgsmål, og du har fat i gode undersøgelser omkring din hud!

For der kan naturligvis være mange ting i spil. Lige fra genetik, hormoner, kost og dermed hudpleje indefra, men også hudpleje udefra. Det er de ca. 80 pct. af hudens tilstand, der styres indefra, men de sidste 20 pct. i plejen af den yderste del er også vigtig for hudens trivsel og sundhedsbarriere.

Jeg synes bestemt også, det er en undersøgelse værd at undlade mælk – faktisk kan det være en indikator, at det vil være godt for dig med en pause, at du har decideret craving på det. Du ville kunne undlade det helt i en periode (3-6 måneder) og tage et billede af din hud f.eks. hver 14. dag for at følge udviklingen. Der er mange, der oplever forbedringer i huden, når de stopper med mælk.

Hvis vi tænker lidt over, hvad mælk egentlig er, så er det modermælk til små kalve, der har 4 maver (vom, netmave, bladmave og løben) og som tager 4 -5 kg. på om ugen det første leveår, og det er ret så meget på kort tid, så tænk lige hvad mælk egentlig er for en tung størrelse.

Mælk fra menneskemødre til menneskebørn er anderledes sammensat og egnet til vores maver, det samme gælder for næbdyr til deres unger, aber til deres, grise til deres unger osv … Derfor oplever mange, at de faktisk har svært ved at omsætte og tåle laktose og mælkeprotein. Udfordringen ligger i, at det kan smage så utroligt godt, og at ikke mindst indholdstoffer i ost kan være stærkt vanedannende.

Så jeg ville også klart anbefale, at du prøver at udelukke alle mælkeprodukter i en periode og fortsætte den gode linje med minimum af (helst ingen) sukker, slik, chips og sodavand. Perioden kunne f.eks. være tre måneder. Du vil evt. kunne genintroducere mælk i din kost, men i små doser og vælg med omhu og ellers findes der virkelig mange plantemælk at vælge imellem – alt fra rismælk, hirsemælk, mandelmælk, sojamælk og mange flere.

I din hudpleje udefra vil det også være godt at gå efter mere fugt og mindre fedt. Altså cremer, der tilfører og holder mere på fugten og ikke så meget olie og derfor godt til kombineret hud.

Så det øko mærke du har valgt – prøv det, hvis det har cremer til fugt mere end fedt. På et tidspunkt kunne du unde dig selv Annemarie Børlinds Skin and Pore Balancer, som giver et ekstra fugtboost, men samtidig har en sammentrækkende effekt på porerne. Rens dagligt kunne være den let peelende Konjac Sponge, og jeg ville starte med at vælge den hvide, mens der kom mere ro på huden. Fedt og olie kan omsættes indefra, er det også vigtigt du får nok fedtsyrer. F.eks. er hørfrøolie og kæmpenatlysolier rigtig gode for omsætningen og ikke mindst til hud og hormoner.

Brug også gerne en ansigtsmaske en gang om ugen. Lermasker fra f.eks. Cattier er særligt gode som proptrækkere (til at fjerne hudorme). Man kan blande dem i sin dagcreme på de mere tørre områder og så i ren form på T-zonen, og hvor der er særligt mange hudorme.

På kroppen ville jeg vælge at bruge den hvide krop Konjac Sponge, den originale. Den svamp har med konjacrøddernes særlige evne til at danne en gelé, som både er let peelende og rensende, virkelig god til en sart og urolig hud. En del har også haft glæde af Røllike-sæben fra Morgenfruerne på Læsø til kroppen.

Til natten på huden (også bryst og ryg) er ren hybenkerneolie virkelig godt, men bare få dråber, der duppes på og kan på sigt udelades, hvis man spiser nok olier, der kan virke indefra. Husk at drikke vand eller urtete. Særlige gode hudteer er grøn te, roiboos-te, alle teer med fordøjelses- og leverstyrkende urter i som lakridsrod, mælkebøtte, marietidsel mm. Hvis du vil gøre ekstra for huden indefra, er det ikke mindst silicium, B-vitaminer, zink og A-vitaminer. Der kunne man vælge en multivitamin og få en allround-dækning.

Jeg ved godt, at dette er en noget udførlig beskrivelse, men på din grundighed i det, du har prøvet, kan jeg høre, det er vigtig for dig, og at du ønsker forbedring, så håber det her kan være til lidt inspiration til dine videre undersøgelser og ønsker dig rigtig meget held og lykke!

Bedste hilsner

Tine Juul Andersen, skønhedskonsulent

Annonce

Annonce

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*