Annonce

Tør hud og galdeblære?

Af: Tine Juul Andersen

17 marts 2011

Jeg er 44 år og har altid haft tør hud, der har let til irritation. Jeg har i stressede perioder haft rosacea på næse og ud på kinderne.

Nu har jeg fået fjernet min galdeblære for et par uger siden, og allerede nu synes jeg, min hud er endnu mere tør. Mit ansigt strammer og svier hele tiden.

Kan det være fjernelsen af galdeblæren, der gør det, og hvad i alverden skal jeg smøre mig med?

Allerede en time efter jeg har taget dagcreme på, kan jeg mærke, det begynder at stramme.

Jeg bruger aldrig foundation eller løs/fast pudder pga. min tørre hud (så ser det bare træls ud). Kun øjenmakeup og lipgloss. Så det kan ikke være det, der generer. Jeg bruger samme cremer som altid, det eneste, der er forandret er, at min galdeblære er fjernet.

Derudover har jeg nedsat stofskifte og tager Eltroxin, men det har jeg også gjort nogle år. Og jeg har lige fået målt stofskiftet, det ligger ret stabilt.

Med venlig hilsen

Jette
 

 


 

Det kan sagtens passe, at din hud føles mere tør, efter du har fået fjernet din galdeblære. Galdeblæren er depot for galden, der bruges til at fordøje olier og fedstof i din kost. Når den er fjernet, mangler kroppen så at sige en hjælper. Dit olie-/fedtstofindtag bliver ikke fordøjet ordentligt, og dermed kommer det heller ikke din hud til gavn (hvis du f.eks. spiser kosttilskud med olier, som ellers netop er med til at smøre huden indefra).

Jeg kender ikke nogen nem og ligetil løsning, men vil forslå, at du kontakter en behandler, der har erfaring med eftervirkningerne, prøv f.eks. Center for Ernæring og Terapi (se mere på www.cetcenter.dk). I forlængelse deraf vil jeg også foreslå, at du får hjælp hos en kosmetolog med at finde frem til den helt rigtige creme. Kan forestille mig, at du skal have en creme, der indeholder hyaloronsyre (den naturlige variant, f.eks. fra majs), som øger hudens evne til at holde på fugten med 30 pct. på 30 dage.

Det giver også god mening, hvis hun foreslår dig, at du bruger en creme med et højere indhold af planteolier, end du har gjort tidligere. Rigtig god fornøjelse. Jeg er sikker på, at du kan få din hud til at føles behagelig igen, den skal bare hjælpes lidt mere, end den plejer.

Mange hilsner Katja

Annonce

Annonce

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*