Annonce

Vitaminer og mineraler – hvornår på døgnet?

Af: Anna Iben Hollensberg/ Carsten Vagn-Hansen

28 marts 2012

Jeg har brug for at undersøge eller vide om, det jeg gør er rigtigt.

Hver morgen efter spist måltid (min morgenmad består af varm havregrød og en fiberrig bolle med banan eller æble og et krus grøn te) tager jeg 2 Omnimin, 4 EPA-GLA+, 1 multi-B, 2 magnesium +300, 2 kæmpenatlysolie og 1 d-sun 20 ug.

Vores læge har anbefalet kalk. Hvad med calcium? F.eks. Omni-C.

Hvornår er det egentlig bedst at tage vitaminer og mineraler? Jeg har læst et sted, at calcium er bedst ved sengetid.

Fortsat god dag.

Med venlig hilsen

K

 


 

Tak for mailen. Det er bedst at tage mineraler om aftenen, da de bedst optages om aftenen og natten. Hvis man spiser en sund kost med godt med grøntsager og drikker vand, er det ikke så nødvendigt med tilskud af calcium (kalk). Det er langt vigtigere at få nok af D3-vitamin, magnesium, K2-vitamin, kisel, bor, B12-vitamin, C-vitamin og at have en god produktion af mavesyre.

Du bør tage mindst 100 mikrogram D3-vitamin til et fedtholdigt måltid for at være sikker på at få nok, og du bør tage din magnesium om aftenen, sammen med f.eks. 50 eller 100 mg B6-vitamin, de er vigtige for magnesiums gode virkning i kroppen.

Man må aldrig tage kalk uden samtidig at få nok magnesium, D3-vitamin og K2-vitamin. Ellers risikerer man, at kalken havner i pulsårer, hjertet og andre bløde væv i stedet for i knoglerne. K-vitamin får man fra grønne grøntsager og en sund sammensætning af tarmbakterierne, men de fleste vil have gavn af at tage et tilskud af K2-vitamin.

Mange gode hilsener

Carsten Vagn-Hansen

Annonce

Annonce

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*