Forebyggelse af diabetes med E-vitamin |
|
Frie radikaler dannes, når ilten sammen med næringsstoffer fra maden omsættes i cellernes 'kraftværker', mitokondrierne, hvor kroppens energi dannes. Der sker en oxidation (forharskning), fordi ilten 'stjæler' elektroner. Det er en naturlig proces, men brændes der for meget mad af, kan der opstå skader− for eksempel øges risikoen for åreforkalkning og Alzheimers demens, hvis man overspiser. Oxidationen modvirkes af antioxidanter, som det er vigtigt at få nok af, først og fremmest gennem kostens indhold af vitaminer og mineraler, men også ved hjælp af kosttilskud, hvor C- og E-vitamin er de vigtigste. Antioxidanterne erstatter de tabte elektroner. Finske forskere fra universitetet i Kuopio har opdaget, at diabetikere har et lavt indhold af E-vitamin i blodet, og mener, at der er en klar sammenhæng mellem dette og udviklingen af type 2-diabetes, hvor de fleste er overvægtige. I en mindre undersøgelse fandt de samme forskere, at et kosttilskud af E-vitamin forbedrede virkningen af insulin. Forskerne mener, at en kost med et højt indhold af E-vitamin og kosttilskud er vigtig i forebyggelsen og behandlingen af diabetes. (BMJ, 28. oktober, 1995). |

Naturli er Danmarks mest aktuelle magasin om sundhed, helse og vejen til en bedre livsførelse. Naturli giver gode råd til læseren, men er ikke et alternativ til en egentlig medicinsk behandling. Bladets redaktion består af nogle af landets anerkendte eksperter - bl.a. radiodoktoren Carsten Vagn-Hansen. Rådene på siden følges under eget ansvar.
Skriv gerne til vores webmaster. Indhold på naturli.dk må kun gengives med skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af naturli.dks brugere er ikke nødvendigvis overensstemmende med redaktionens.
Vi tager forbehold for ændringer og tastefejl.
© Naturli, Forlaget Mediegruppen


