Sodavand fører til øget vold

Et nyt studie har vist, at teenagere, der drikker meget sukkerholdigt sodavand, har en større tendens til at blive voldelige end teenagere, der kun drikker lidt eller ingen sodavand.

Forskere fra Harvard University har ved hjælp af spørgeskemaer udspurgt en gruppe på 1.878 teenagere i alderen 14-18 år fra den centrale del af Boston om, hvor meget sodavand de havde drukket i de foregående syv dage. De blev også spurgt om, hvor ofte de bar våben, drak alkohol, røg, og hvor ofte, de havde haft en voldelig konfrontation med en anden person.

Undersøgelsen viste, at der var en klar sammenhæng mellem brugen af sodavand og voldelige episoder, ikke alene mod andre unge, men også mod kærester og søskende. De deltagere, der drak en dåse sodavand eller ingen om ugen, var kun halvt så tilbøjelige til at tage en kniv eller revolver med i skole, og kun halvt så tilbøjelige til at begå vold mod en partner eller at være voldelige mod andre teenagere.

Forskerne udtaler dog, at indtagelsen af sodavand også kan være markør for andre problemer, f.eks. at voldelige unge har en tendens til at ryge og drikke mere alkohol, samtidig med at de drikker meget sodavand. (Injury Prevention. Okt. 2011. Online)



Tip en ven

Naturli er Danmarks mest aktuelle magasin om sundhed, helse og vejen til en bedre livsførelse. Naturli giver gode råd til læseren, men er ikke et alternativ til en egentlig medicinsk behandling. Bladets redaktion består af nogle af landets anerkendte eksperter - bl.a. radiodoktoren Carsten Vagn-Hansen. Rådene på siden følges under eget ansvar.

Skriv gerne til vores webmaster. Indhold på naturli.dk må kun gengives med skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af naturli.dks brugere er ikke nødvendigvis overensstemmende med redaktionens.

Vi tager forbehold for ændringer og tastefejl.

© Naturli, Forlaget Mediegruppen