Mere kalium for blodtrykket og hjertet

Højt blodtryk og hjertesygdom er den førende dødsårsag i USA og kan blandt andet skyldes en dårlig kost og for lidt motion. En ny rapport fra US Institute of Medicine peger på, at mangel på mineralet kalium også kan være en vigtig medvirkende faktor.

Et studie fra 2010 har påvist, at godt 4,5 gram kalium dagligt klart kan forbedre blodtrykket og nedsætte risikoen for hjerte-karsygdomme. Kalium er også vigtigt for syre-basebalancen, knoglerne, nervesystemet, musklerne, nyrernes og binyrernes funktion.

Mange får alt for lidt kalium dagligt. Det anbefalede daglige mindsteindtag er 4,7 gram kalium, hvilket svarer til indholdet i 10 bananer eller tre avocadoer, og det vil være bedst at få endnu mere end det. Andre fødevarer med et godt indhold af kalium er rodfrugter, rosenkål, sølvbeder, limabønner, kartofler og rosiner. Der er også meget kalium i squash, tomater, spinat og svesker.

Tomater indeholder også lycopen, der er en effektiv antioxidant, og en oversigt over studier med lycopen har vist, at det har en positiv virkning på blodtrykket og nedsætter risikoen for hjertet og blodkarrene ved at modvirke åreforkalkning. Lycopen optages bedst fra kogte tomater eller tomatpuré. (Maturitas)



Tip en ven

Naturli er Danmarks mest aktuelle magasin om sundhed, helse og vejen til en bedre livsførelse. Naturli giver gode råd til læseren, men er ikke et alternativ til en egentlig medicinsk behandling. Bladets redaktion består af nogle af landets anerkendte eksperter - bl.a. radiodoktoren Carsten Vagn-Hansen. Rådene på siden følges under eget ansvar.

Skriv gerne til vores webmaster. Indhold på naturli.dk må kun gengives med skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af naturli.dks brugere er ikke nødvendigvis overensstemmende med redaktionens.

Vi tager forbehold for ændringer og tastefejl.

© Naturli, Forlaget Mediegruppen