Hvilken sundhedstype er du?

Af: Berit Udbye

Føler du, at statens sundhedskampagner taler ned til dig, så er der en god grund til det. Kampagnerne tager nemlig ikke højde for, at danskerne allerede ved, hvad der er sundt.

De statslige kampagner om sundhed og livsstil kommunikerer under borgernes niveau. Det viser en ny undersøgelse fra RUC.

- Inden for oplysningskampagner opfatter man folk som passive modtagere af information, der er godt for dem. Man ser ikke borgerne som brugere, der for eksempel kan være ligeglade eller fortolke informationen ind i deres dagligdag, siger professor Bente Halkier fra Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier ved RUC til videnskab.dk.


Hverdagen spænder ben for kostråd

Det ser ud til, at folkene bag kampagnerne går ud fra, at kender man vejen til sundhed, vil man også gå den vej, men den antagelse tager ikke højde for hverdagen, der besværliggør at følge eksempelvis kostråd.


- Der foregår en forhandling i hjemmene, som for eksempel kan være, at konen vil have fisk, manden vil have medisterpølse, og børnene vil ikke have grøntsager. Det er en misforståelse at tro, at man kan ændre folks adfærd, selv om det lykkedes at ændre et enkelt familiemedlems holdninger. Vores beslutninger som mennesker er meget afhængig af konteksten, siger professor Bente Halkier til videnskab.dk.



Hun inddeler danskerne i fire idealtyper, afhængig af hvordan de forholder sig til sundhed:


1. Den proaktive engagerede

  • Indretter hverdagen efter sine sundhedsidealer
  • Er først med ny viden om sundhed



2. Den pragmatiske praktiske

  • Har viden om, hvad der er sundt
  • Er sund, når det passer praktisk i dagligdagen



3. Den ambivalente praktiske

  • Sætter lighedstegn mellem det usunde og god smag
  • Synes, at det er besværligt at følge kostråd
  • Regulerer selv, når han/hun vil spise sundt



4. Den ikke-prioriterende

  • Har viden om, hvad der er sundt
  • Prioriterer livretter, madens smag og familierelationer højere end sund mad



Vi kan alle bevæge os mellem de fire typer, eller for eksempel være en type i hverdagen og en anden i weekenden. Fælles for de fire typer er, at de godt ved, hvad der er sundt. Derfor skal undersøgelsens resultater bruges til at forbedre fremtidige sundhedskampagner, så de ikke længere bare fortæller danskerne noget, de allerede ved.


Online siden Tirsdag, 21. februar 2012 12:11




Naturli er Danmarks mest aktuelle magasin om sundhed, helse og vejen til en bedre livsførelse. Naturli giver gode råd til læseren, men er ikke et alternativ til en egentlig medicinsk behandling. Bladets redaktion består af nogle af landets anerkendte eksperter - bl.a. radiodoktoren Carsten Vagn-Hansen. Rådene på siden følges under eget ansvar.

Skriv gerne til vores webmaster. Indhold på naturli.dk må kun gengives med skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af naturli.dks brugere er ikke nødvendigvis overensstemmende med redaktionens.

Vi tager forbehold for ændringer og tastefejl.

© Naturli, Forlaget Mediegruppen