Er du træt af at være oppustet og have en topmave? Årsagen kan måske findes i kosten. Her er en række gode råd.

Topmaven skyldes ikke nødvendigvis overflødige kilo. Her er 10 veje til at undgå den oppustede mave, som kan gøre det svært at lukke bukserne.

For det er faktisk ikke så svært at komme af med den oppustede mave - medmindre den altså skyldes 10 kilo for meget omkring livet.

Sundheds- og videnskabssitet webmd.com har talt med Michael Jensen fra den medicinske klinik Mayo Clinic.

Han er fedmeforsker og endokrinolog, hvilket betyder, at han beskæftiger sig med hormonelle forstyrrelser, heriblandt stofskiftesygdomme.

“Det er en myte, at oppustethed i maven hos raske voksne kommer af væskeansamlinger, for maven er ikke det sted, hvor væske samles først. I stedet ses væsken i fødderne eller anklerne, når man står op," siger Michael Jensen til webmd.com.

Han tilføjer, at oppustheden skyldes luft i tarmene. Her er de 10 veje, som man ifølge webmd.com bør gå, for at undgå topmaven.

1. Undgå forstoppelse.

For få fibre og for lidt fysisk aktivitet kan føre til forstoppelse. Sørg derfor for at spise rigeligt med frugt, grøntsager, nødder og fuldkornsprodukter. Driuk derudover seks-otte glas væske om dagen og forsøg at være fysisk aktiv 30 minutter om dagen.

2. Udeluk hvedeallergi eller lactoseintolerans.

Allergier og overfølsomheder kan give luft i maven og oppustethed. Men sørg for, at gå til lægen med din mistanke om allergi. Mange diagnosticerer nemlig sig selv, hvorefter de unødvendigt udelukker ellers sunde mejeri- og kornprodukter fra deres kost. .

3. Spis ikke for hurtigt.

Når man spiser for hurtigt og ikke tygger maden godt nok, kan man komme til at sluge luft, hvilket fører til oppustethed. Et måltid bør vare mindst 30 minutter. Undersøgelser har desuden vist, at hvis man spiser langsomt, kan man også ende med at spise mindre.

4. Hold igen med kulsyreholdige drikkevarer.

Brusen i kulsyreholdige drikkevarer kan få luft til at blive fanget i maven.

Drik i stedet vand med citron, lime eller agurk, eller prøv pebermynte-te, som kan være med til at formindske oppustetheden.

5. Hold igen med tyggegummi.

At tygge tyggegummi kan føre til, at man sluger luft og dermed får oppustet mave. Prøv at sutte på et bolsje i stedet eller at spise frugt eller grøntsager som snacks.

6. Pas på sukkerfri produkter.

Eksperter anbefaler, at man ikke får mere end to-tre portioner af kunstigt sødede madvarer eller drikkevarer om dagen.

7. Begræns indtaget af natrium.

Industrielt fremstillede madvarer har en tendens til at have et lavt indhold af fibre og et højt indhold af natrium, oftest i form af salt. Begge dele kan føre til oppustethed.

Når du køber færdiglavet mad, frossen mad eller mad på dåse, så tjek, at der ikke er mere end 500 mg natrium per portion. Man bør højst få 2.300 mg natrium om dagen, siger eksperterne.

8. Spis bønner lidt ad gangen

Hvis du ikke er vant til at spise bønner eller grøntsager som broccoli, rosenkål og blomkål, der alle kan give luft i maven, så lad dem indgå i din kost stille og roligt.

Du bør dog ikke undgå disse grøntsager.

9. Spis mindre måltider oftere.

I stedet for tre store måltider om dagen, så forsøg at spise mindre måltider fem-seks gange om dagen.

10. Prøv disse fødevarer og drikke.

Visse studier peger på, at pebermynte-te, ingefær, ananas, persille og visse typer yoghurt kan være med til at afhjælpe oppustethed.

Kilde: fpn.dk

(oprettet 16. oktober 2009)


Online siden Tirsdag, 13. oktober 2009 09:49




Naturli er Danmarks mest aktuelle magasin om sundhed, helse og vejen til en bedre livsførelse. Naturli giver gode råd til læseren, men er ikke et alternativ til en egentlig medicinsk behandling. Bladets redaktion består af nogle af landets anerkendte eksperter - bl.a. radiodoktoren Carsten Vagn-Hansen. Rådene på siden følges under eget ansvar.

Skriv gerne til vores webmaster. Indhold på naturli.dk må kun gengives med skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af naturli.dks brugere er ikke nødvendigvis overensstemmende med redaktionens.

Vi tager forbehold for ændringer og tastefejl.

© Naturli, Forlaget Mediegruppen