Nyheder

0 genstande om ugen allerede inden graviditet

6. april 2009

Kampagne fra Sundhedsstyrelsen skal få kvinder til helt at droppe alkohol og til at tage folsyretilskud, blot de tænker på at blive gravide.

Sundhedsstyrelsens har lanceret kampagnen “Den Bedste Start”, der opfordrer til at sige nej til alkohol, når man er gravid eller tænker på at blive det. Kampagnen opfordrer samtidig kvinderne til at tage folsyretilskud, allerede fra de overvejer at blive gravide og tre måneder ind i graviditeten. Formålet er at forebygge fosterskader forårsaget af alkohol og manglende folsyre. Målgruppen for kampagnen er kvinder, der overvejer graviditet eller allerede er gravide, samt deres sociale netværk. Skærpede anbefalinger fra 2007 Sundhedsstyrelsen besluttede i 2007 at skærpe anbefalingerne om alkohol og graviditet. De nye anbefalinger er et forsøg på at forebygge både lette og svære alkoholskader. Anbefalingerne bygger på et forsigtighedsprincip. Man ved nemlig ikke endnu med sikkerhed, hvor lidt alkohol, der skal til, for at fosteret bliver skadet. Men man ved, at alkohol er det farligste af alle rusmidler – set fra barnets perspektiv, og at et forbrug på ca. 1 genstand om dagen eller derover kan være skadeligt for fosteret. I Norge, Sverige, Frankrig og USA bruger man samme grundlag for anbefalingerne om alkohol og graviditet. De fleste gravide drikker intet eller lidt De fleste kvinder i Danmark holder op med at drikke alkohol eller nedsætter deres forbrug, når de opdager, at de er gravide. Knap en tredjedel af de gravide er totalt afholdende, og det gennemsnitlige alkoholforbrug er cirka en genstand om ugen. Kun 1 % af de gravide danske kvinder indtager mere end 6 genstande om ugen. Folsyre allerede inden graviditeten Kampagnens andet budskab er, at kvinder bør begynde at tage folsyretilskud, allerede hvis de tænker på at blive gravide. Folsyre forebygger nemlig misdannelser af hjernen og rygmarven (neuralrørsdefekter). Folsyre er et B-vitamin, der også findes i forskellige fødevarer, men i forbindelse med graviditet er det nødvendigt at tage folsyretilskud for at få tilstrækkeligt. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder tager 400 mikrogram folsyre som tilskud, fra de overvejer at blive gravide og tre måneder ind i graviditeten. Man får også folsyre gennem fx spinat, broccoli, kinakål, bælgfrugter, brune bønner, brød og gryn. Andre kilder er bær (fx jordbær og hindbær) og frugter (fx mangofrugt og papaya).

Kilde: Folkesundhed.dk

Forrige artikelHver anden ung går i solarium

Næste artikelSund morgenmad giver læring og ernæring

Bliv medlem af Naturli+
helt gratis

 

Få tips og hacks til et lykkeligt liv med naturlig sundhed.

Velkommen du er nu tilmeldt Naturli+ klubben.