6-årigs favoritmad: Er råstegte kartofler usundt?

Min søn på 6 år er blevet fuldstændig vild med mormors kartofler på pande. Dvs. rå kartoffelskiver steges på pande i lidt smør og olivenolie.

Jeg kan se, at kartoflerne suger til sig af fedtstoffet, så jeg lurer på, hvor sundt det egentlig er?

Og så har jeg læst, at kartoflerne vil suge mindre fedtstof, hvis man skruer højt op for varmen, men så beskadiger man vel den ellers sunde olivenolie? Eller hvad? Og hvad er så bedst/værst?

Kan du hjælpe mig med at få lidt vished, om det er noget, jeg bare kan stopfodre ham med, om hvad der er bedst ift. tilberedningen, og i det hele taget hvor sundt/usundt den her tilberedningsform er?

På forhånd tusind tak for svar.

Mvh Monica

 


 

Det er helt normalt, at børn får favoritmad i perioder. Det er sundt at spise varieret for at få dækket alle næringsstoffer ind og for at få stimuleret smagsløgene. Så hvis aftensmaden i en periode bliver lidt ensformig, så kan man gøre lidt ekstra ud af at spise varieret til dagens øvrige måltider.

Stegte kartofler er ofte populært. De lidt brankede kulhydrater sammen med fedt og salt stimulerer vores medfødte lyst til kombinationen af fedt, sødt og salt.

Kartofler er som udgangspunkt en sund og nærende fødevare. Den indeholder mere stivelse end grøntsager gør, men det kan børn som regel godt brænde af.

Kartofler indeholder blandt andet C-vitamin, B-vitaminer, fosfor, magnesium og kalium. Husk helst at vælge økologiske kartofler for at undgå unødige kemiske stoffer og for at få kartofler med flest mulige næringsstoffer.

Børn har brug for sunde fedtstoffer til blandt andet hjerne, nervesystem og til energi. Så jeg synes ikke, du skal være så bekymret for, om kartoflerne suger fedt. Det er bedre at have fokus på, at fedtet er af en god kvalitet. Smør skal komme fra økologiske køer, der har gået på græs om sommeren.

Olivenolie skal være koldpresset og økologisk.

Hvis man steger ved høj varme, skal man udelukkende vælge mættet fedt – altså smør eller kokosolie. Hvis man steger ved lidt mere forsigtig varme, kan man godt bruge olivenolie. Hvis olivenolie bliver for varmt ødelægges de sunde egenskaber.

Husk også gerne at vælge en pande uden Teflon. Hvis det skal være med slip-let kan man med fordel vælge en keramisk belægning. Hvis man alligevel vælger teflon, så må der absolut ikke være ridser eller skrammer i belægningen – så skal den smides ud med det samme.

Med disse ting in mente, så kan I med god samvittighed nyde mormors dejlige kartofler.

De bedste hilsner

Anette Straadt, sundhedsplejerske

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*