7 simple øvelser, der gør din flyrejse udholdelig

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Adobe Stock

Mens sommerrejser ofte betyder masser af sjov og afslapning, er det modsat mindre afslappende at sidde fastklemt på sæde 22B i timevis på sin flyrejse. Heldigvis er der et par simple udstrækninger, du kan lave i 8.000 meters højde, så du minimerer risikoen for at få en blodprop.

Vi glæder os til sommerferien, som nærmer sig med hastige skridt – men før vi kan ligge på en strand og nyde kolde drinks sydpå, kommer vi ikke udenom et par timer – eller mere – i flyet.

Øm nakke, en sovende numse og kramper i benene. Flyrejser er ikke det mest komfortable, i hvert fald ikke, hvis du, som de fleste, rejser på økonomiklasse. Disse øvelser kan foregå i sædet og gøre din rejse mod sol og oplevelser en smule mere behagelig. De udføres ca. ti gange i træk eller i 30 sekunder.

1. Krum ryggen

Skub skuldrene langsomt fremad, og kum ryggen. bevæg herefter skuldrene bagud, og stræk ryggen.

2. Løft knæet

Hold hænderne på armlænene, og løft hver fod. Hold dem oppe et par sekunder.

3. Knæ mod bryst

Løft hvert knæ så langt som muligt op mod brystet.

4. Roter anklen

Løft foden, og roter vandret så langt ud til begge sider som muligt.

5. Løft hælene

Plant fodballerne i gulvet og løft hælene så meget som muligt.

6. Løft tæerne

Plant hælen i gulvet, og løft tæerne så meget som muligt.

7. Gå på stedet

Spænd lårmusklerne, og løft benene skiftevis.

 

På længere flyrejser er det godt at komme op og gå lidt en gang i mellem. Her gælder det om at forstyrre mindst muligt – medpassagerer og personalet – men er der kø til toiletterne, er her en oplagt mulighed for at stå og trippe og vippe lidt på fødderne.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*