Nyheder

7 ting, din blære ikke er begejstret for

Du ved, hvordan forskellige fødevarer påvirker din hjertesundhed. Men hvad kan din blære bedst lide, du undgår eller begrænser?

Foto: Shutterstock
13. september 2023

Du ved garanteret, hvordan forskellige fødevarer påvirker din hjertesundhed. Men hvad kan din blære bedst lide? Vi har fundet syv ting at undgå eller begrænse – og to gode tip til øget blæresundhed.

Nogle føde- og drikkevarer kan forårsage blæreirritation eller forværre symptomer på problemer, du måske allerede har.

– For patienter med følsomme blærer eller overaktiv blære (OAB), er det vigtigt at indse, at kost kan gøre deres symptomer værre, siger Dr. Anika Ackerman, urologisk specialist, til Huffington Post.

Problemer med blæren er lidt tabubelagt

Det er ofte lidt tabubelagt at have problemer med blæren, men det er desværre meget udbredt. Inkontinens eller tilstande, hvor du lækker en smule urin, når du ikke ønsker det, er meget udbredt. Ekstrem hyppigt behov for vandladning er også en meget almindelig lidelse og kan være særligt generende, når det mærkes om natten.

Interstitiel cystitis, også kendt som smertefuldt blæresyndrom, er en langvarig tilstand, der forårsager smerte og ubehag i blæren, som ofte er irriteret, eller i bækkenområdet. Der er også en følelse af at skulle tisse ofte og akut.

– Når patienter oplever overaktiv blære eller symptomer på interstitiel cistitis/smertefuld blæresyndrom, er vores første anbefaling at begrænse blæreirriterende stoffer, siger Anika Ackerman.

Den gode nyhed er, at ændring af din kost kan reducere dine problemer. Ofte vil diæt alene og eliminering af blæreirriterende stoffer kunne kontrollere de mest kedelige symptomer.

Selvom du har en sund blære, kan de syv “irritationsmomenter for blæren” være værd at have i baghovedet – især når du nærmer dig en alder, hvor blæreproblemer bliver mere almindelige.

1: Kaffe

Er dagen ikke rigtig i gang, før du har fået én eller tre kopper? Du vågner sikkert og bliver skarp af kaffen, men din blære er måske ikke helt så glad. Kaffe indeholder et par irriterende stoffer – koffein og syre.

Koffeinen i kaffe er et kendt vanddrivende middel, hvilket betyder, at det får dig til at producere mere urin, hvilket øger blærefrekvensen. Koffein øger også presserende vandladning, hvilket gør det sværere at kontrollere din blære og mere tilbøjelige til at have blærelækager.

De, der allerede har smerter eller hyppig vandladning, skal muligvis begrænse eller eliminere kaffe, indtil symptomerne aftager. Alle andre kan forsøge at drikke de styrkende dråber med måde.

2: Citrusfrugter og juice

Surhed er ikke godt for din blære. Citrusfrugter er gode for dig, men hvis du lider af symptomer på dårlig blære, er det bedre at begrænse eller reducere dem i din kost.

Grapefrugt eller appelsiner, inklusive juice, har en lav pH-værdi. Surheden kan forårsage irritation af blæreslimhinden og øge smertefulde blæresymptomer.

3: Tomater

Er du fan af tomater eller tomatbaserede produkter, såsom ketchup, pizza eller pastasauce? Det kan være bedst at skære ned på forbruget, hvis du oplever blæresymptomer.

Tomater er meget sure, hvilket i lighed med citrusfrugter kan udløse blæresmerter.

Syren i tomater påvirker urinen. Tomater øger surhedsgraden af urin mere end sodavand og forårsager markant irritation af blærens slimhinde. Derudover har kogte tomater mere syre end friske tomater.

Tomater bliver mere sure, jo længere de koger, så tomater er mindre irriterende for blæren, når de er friske.

4: Forarbejdet kød

Elsker du at spise spegepølse eller andre typer pølser? Urologer anbefaler, at du ser på, hvor tit du spiser forarbejdet kød – såsom pålæg og pølser.

De tilsætningsstoffer, der forlænger forarbejdet køds holdbarhed og styrker smagen er ikke gode for din blære. Meget af det indeholder nitrater, som er en blanding af forbindelser af nitrogen og oxygen. Biprodukterne af nitritter tilsat rødt kød er forbundet med øget risiko for blærekræft.

5: Krydret mad

Er du fan af krydret mad, og giver du altid maden et skud chili? Hvis du lider af blæreproblemer, er det sandsynligvis i din bedste interesse at reducere krydret mad i din kost. Krydret mad irriterer nemlig slimhinden i blæren.

6: Cola og energidrikke

Kombinationen af sukker, koffein og kulsyre kan virkelig irritere blæren.

Cola og energidrikke indeholder koffein, der er et naturligt vanddrivende middel. Det forårsager dehydrering og mere koncentreret urin. Sukker forårsager en stigning i urinens surhedsgrad, hvilket fører til øget risiko for blæreinfektioner.

Plus, sodavand er kulsyreholdigt, hvilket betyder, at det har gennemgået en kemisk proces med kuldioxid. Kuldioxid forårsager blæreirritation, hvilket også fører til urinvejssymptomer.

7: Tobak

Selvom det hverken er en mad eller en drik, kan tobaksrygning føre til blærekræft. Tobak kan være synderen i forbindelse med rigtig mange kræftformer. Ifølge det amerikanske “Centers for Disease Control and Prevention” kan tobak forårsage kræft i mund og svælg, strubehoved, spiserør, mave, nyre, bugspytkirtel, lever, blære, livmoderhals, tyktarm og endetarm og en type leukæmi.

Tobak er tilmed den største risikofaktor for blærekræft, selvom det ikke er velkendt. Stofferne i tobakken forarbejdes og frigives, når en person tisser. De skadelige kemikalier i tobaksprodukter filtreres gennem nyrerne og elimineres i urinen. Kemikalierne påvirker slimhinden i blæren, hvilket forårsager cellulære ændringer, der fører til blærekræft.

To gode tip til en sundere blære:

1: Drik mere vand

De fleste urologer råder til at drikke masser af vand for en sund blære.

Hvis du allerede har problemer, kan det virke kontraintuitivt at drikke masser af vand. Men hvis vandindtaget er spredt ud over dagen, vil det ikke øge frekvensen af toiletbesøgene. Det hjælper derimod med at fortynde urinen, hvilket forårsager mindre irritation.

2: Lyt til din krop

Selvom der er fødevarer og drikkevarer, der ikke er ideelle til en sund blære, reagerer hver person forskelligt på de fødevarer, de indtager.

Hvis du lider af problemer, vil du måske straks fjerne alle fødevarer, der kan udløse eller forværre symptomer, men det er bedre at fjerne dem langsomt fra din kost. Start med at eliminere en type mad eller drikke ad gangen i mindst en til to uger for at se, om du bemærker nogen ændring.

Når du udelukker bestemte fødevarer eller drikkevarer fra din kost, ser du muligvis ikke øjeblikkelige resultater. Enhver kost- eller væskeændring, du laver, kan tage tid, før mærkbar forbedring af dine urinsymptomer ses. Du skal være tålmodig og konsekvent.

Hvis du bliver ved med at have urinvejsproblemer, er det naturligvis en god idé at søge læge.

Kilde: Huffington Post

Forrige artikelGurkemeje kan hjælpe på fordøjelsen

Næste artikel5 indsatser, der holder huden sund under klimakteriet

Thomas la Cour

Journalist