8 fødevarer, der booster din koncentration, lykke og sexlyst - Naturli

8 fødevarer, der booster din koncentration, lykke og sexlyst

Vi har samlet 8 sunde fødevarer, der på hver deres måde kan booste dit humør og velvære.

Det smager dejligt, gør, at vi kan fungere, og så kan det kan samle os i sociale sammenhænge – mad er et omdrejningspunkt i de fleste menneskers liv. Men vidste du, at det, du indtager, også kan påvirke den måde, din hjerne reagerer på situationer?

1. Fede fisk gør dig glad

Der skal omega-3 til for, at dine hjerneceller kan opbygges og trives, derfor kan omega 3 forebygge depression. Det finder du i fede fisk som makrel, laks, sild og ansjoser, samt i frø og kerner som hørfrø og valnødder.

Som en ekstra bonus hjælper omega 3 også til at sænke kolesteroltallet og nedsætte risikoen for blodpropper. Og den tanke kan man da også kun blive lidt glad af!

2. Grove grøntsager og fuldkorn giver ligevægt og koncentration

Det er vigtigt med et stabilt blodsukker niveau! Er det lavt eller svingende kan det blive svært at koncentrere sig, gøre dig mere irritabel og i værste tilfælde aggressiv eller depressiv.

Du holder dit blodsukker stabilt ved at spise regelmæssigt. Derudover skal du vælge de grove, langsomt optagelige kulhydrater for at sikre et moderat og konsekvent insulin-niveau. Det vil sige grove grøntsager, fuldkorn, bønner, linser, kerner, nødder – de forkæler alle både din krop og dit sind.

3. Hotte krydderier booster blodomløb og velvære

Sved på panden skal der til. Og du behøver ikke gå i fitnesscenteret for at opnå det – stærke krydderier som chili, peber, wasabi og ingefær påvirker nemlig nervecellerne, og det registreres som en lille smerte. På trods af dette skal du ikke afholde dig fra at nyde de stærke retter, da kroppen reagerer på smerten ved at frigive endorfiner.

Endorfiner er morfinlignende stoffer, som virker mildt bedøvende og giver en behagelig fornemmelse i hele kroppen. Derudover giver de stærke krydderier et spark til blodomløbet, så blodet løber hurtigere og giver en varmefølelse. Så på bordet med chili con carne, når du begynder at skutte dig i efteråret.

4. Basilikum er godt for lyst, humør og antibakteriel

Basilikum er en gammel lægeurt, der hævdes at modvirke melankoli og stimulerer humøret, så du bliver glad og opstemt. Medicinsk bruges den også mod nervøsitet, søvnløshed og svimmelhed.

Den er styrkende, betændelseshæmmende, bakteriedræbende, muskelafslappende og skulle hjælpe på potensen og gøre kvinder frugtbare. I de gamle nonneklostre var det forbudt at putte basilikum i maden, fordi man mente, at det gav nonnerne lystfølelse.

5. Bælgfrugter, granatæbler og lever styrker nervefunktionen i hjernen

Sæt tænderne i bælgfrugter, grønne grøntsager, granatæbler og lever, hvis du vil sikre humøret. De er nemlig fyldt med folsyre, et B-vitamin, der har vist sig at være essentielt for vores humør og nervefunktion i hjernen. Tegn på folsyremangel kan være depression.

En kop kogte linser sikrer 90 procent af det anbefalede daglige folsyreindtag, og som en ekstra bonus er linser fyldt med fibre og proteiner, der er med til at stabilisere blodsukkeret.

6. Vandmelon øger sexlyst

Blot seks stykker vandmelon med skræl skulle ifølge forskere svare til én Viagrapille. Bum.

Vandmelon indeholder stoffet citrullin, der gennem enzymer bliver omdannet til aminosyren arginin. Og arginin omdannes i kroppen til nitric oxid, som er afgørende for den seksuelle funktion hos både mænd og kvinder.

Uden arginin ville der ikke være noget nitric oxid – og uden nitric oxid ville mænd ikke kunne få erektion. Et studie blandt kvinder har ligeledes vist, at 73,5 procent af de kvinder, der tog supplerende arginin, oplevede større seksuel tilfredsstillelse.

Du kan også få arginin og øget sexlyst gennem kosten ved at spise nødder, frø, flæskesvær (!) og hvidløg.

7. Bananer styrker lykken

Tryptofan er en essentiel aminosyre, der hjælper kroppen med at producere “lykkehormonet” serotonin, og som findes i store mængder i banan.

Hvis vores hjerner ikke producerer eller optager nok serotonin, kan vi blive deprimerede eller nedtrykte. Tryptofan findes også i mælk, yoghurt, kød, fjerkræ, fisk, kerner og nødder. Husk dog også at spise kulhydrater. De frigiver insulin, som hjælper tryptofan til en plads på transportvognen til hjernen.

8. Chokolade gør dig glad og lysten

Chokolade er ikke kun noget, der kan sætte sig på sidebenene, men også en fødevare, der påvirker hjernen til blandt andet at frigive de kemiske stoffer dopamin og opioider, der giver dig vellyst og gør dig glad.

Gå efter den rene, mørke chokolade, for jo højere kakaoindholdet er, jo bedre er virkningen. Chokolade indeholder som bonus masser af antioxidanter og er seksuelt stimulerende.

 

Kilde: https://mitskoen.dk/8-ting-du-glad-laaget-spise/

 

1 kommentar

  • Leif S. Jakobsen siger:

    Ovennævnte råd tager IKKE hensyn til Diabetikere !!!!!

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *