Få 8 gode råd til at gøre din grill-aften sundere med mindre kræftrisiko - Naturli

8 tips til en kræftfri grill-aften

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Adobe Stock

Den exceptionelt gode sommer, vi for tiden oplever i Danmark, inviterer til hyggelige grill-aftener på terrassen – hvad der er mindre hyggeligt, er, at alt for få danskere er klar over, at grillet kød kan udgøre en stor risiko for kræft.

Men kræftrisikoen kan heldigvis reduceres afhængigt af, hvilke fødevarer du griller, og hvordan du griller dem. Den største kræftrisiko kommer af at grille kød ved høj varme, men også af forkulningen af kødet pga. flammer.

Og det er lige meget, om du griller rødt kød, fjerkræ, fisk eller skaldyr – for det er nemlig et protein i kødets muskler, som under høj varme reagerer ved at danne kræftfremkaldende stoffer kaldet heterocykliske aminer (HCA’er), der kan beskadige DNA i vore gener og starte en kræftudviklingsproces.

Udviklingen af HCA’er er hovedsagelig forbundet med kræft i tyktarmen og maven. En undersøgelse har vist, at personer, der spiser meget grillet rødt kød (oksekød, svinekød og lam) næsten fordobler deres risiko for tarmpolypper, som kan udvikle sig til tyktarmskræft.

Disse oplysninger kan måske spolere lidt af fornøjelsen ved en af sommerens dejlige traditioner – men ved at følge disse otte råd kan risikoen for kræft reduceres, når du starter din grill op:

1. Rengør din grill

Ligesom du vasker din pande af efter at have stegt bacon, skal du også huske at skrabe din grillrist ren hver gang du har brugt den. Så slipper du nemlig af med de sortsvedne rester. En beskidt rist kan afsætte sod, som indeholder kemikalier, der øger kræftrisikoen, næste gang du griller.

2. Undgå fedt kød

Welldone eller ligefrem forkullet kød forøger risikoen for kræft i bugspytkirtlen, viser en undersøgelse fra University of Minnesota, der fulgte spisevanerne hos over 62.000 mennesker i ni år.

Undgå alt for fedt kød, der kan få flammerne til at blusse op, når fedt og safter drypper ned på kullene. Røg kan faktisk sætte sig i kødet og danne kræftfremkaldende stoffer. Vælg magert kød og vend det ofte for at undgå, at HCA’er udvikler sig. Undersøgelser har vist, at det kan reducere dannelsen med op til 95 procent.

3. Mariner dit kød

Er du vild med marinerede spareribs eller koteletter på grillen? Så har vi en god nyhed – for selvom forskerne ikke er helt sikre på hvorfor, så kan en marinade fungere som en barriere mellem dit kød og kræftfremkaldende stoffer. Det amerikanske Institute for Cancer Research, siger at marinering af kød i mindst 30 minutter kan reducere dannelsen af HCA’er.

Forskning har ydermere vist, at en marinade baseret på rosmarin og timian reducerer indholdet af HCA’er med 87 procent.

4. Grill i kort tid

Tilberedning af kød i lang tid udvikler også kræftfremkaldende stoffer, fordi det er udsat for røg og flammer i længere tid.

Skær derfor kødet i mindre stykker eller tyndere skiver, så kødet ikke kræver så lang tid på grillen. Det amerikanske Institute for Cancer Research foreslår at forstege kødet, før du smider det på grillen. Det kan reducere udviklingen af HCA’er med op til 90 procent.

5. Brug stegetermometer

Det er en god ide at bruge et stegetermometer for at være sikker på, at kødet er stegt tilstrækkeligt for jo længere tid du steger kødet herefter, jo flere HCA’er dannes.

6. Drop pølserne

Lad være med at grille pølser. De indeholder nemlig konserveringsstoffer, der ifølge det amerikanske Institute for Cancer Research kan udvikle kræftfremkaldende stoffer og øge risikoen for mavetarmkræft.

7. Undgå flammer

Sørg for at grillen er sat på en lav varmeindstilling, så du undgår, at kødet bliver brændt eller forkullet. Kullene skal helst have en grålig farve, før du begynder at grille. Giv risten en gang olie, så kødet ikke hænger fast.

8. Grill grønt

Du kan stadig nyde den grillede smag, og reducere din risiko for kræft ved kun at grille grøntsager og frugter, eftersom HCA’er og PAH’er kun udvikles i kødmusklers proteiner.

Dertil kommer, at antioxidanter og andre mikro-ernæringsstoffer i frugt og grøntsager faktisk reducerer visse former for kræft. Faktisk stimulerer de naturlige fytokemikalier i grøntsager de enzymer, der kan konvertere HCA’er til en inaktiv, stabil form, der let fjernes fra kroppen.

Kilde: https://klogkost.dk/nyheder/sygdomme/kraeft/157-kraeftsikker-grill.html

 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*