Nyheder

9 mere eller mindre sande myter

27. juni 2022

Vi snakker en masse om, hvad der er sundt eller skidt, skadeligt eller virksomt, når det kommer til sundhed. Vi har taget fat i 9 af myterne.

Knækker du fingrene? Og frygter du derfor at få leddegigt? Drikker du vand for at tabe dig – og træner du på tom mave? Vi får hele tiden så mange oplysninger, at nogen af historierne bliver lige lovligt overtolket og ender som vandrehistorier. Vi har fundet nogle sande og falske myter på prevention.com.

Stærk mad øger forbrændingen

Selvom det hævdes, at stoffet capsaicin i chili kan få dig til at forbrænde ekstra kalorier lige efter indtaget, er der ikke noget, der tyder på, at det kan påvirke stofskiftet. Desværre! Og stofskiftet, som varierer efter køn, højde, vægt og alder, afgør, hvor mange kalorier vi forbrænder.

Vand giver vægttab

Du taber dig ikke, bare fordi du drikker mere vand. Men hvis vandet erstatter mere kalorierige drikkevarer, eller det tager noget af appetitten, kan det selvsagt hjælpe ved et vægttab.

Sukker forårsager diabetes

Der er ikke helt samme direkte vej, som f.eks. at cigaretter forårsager lungekræft, men forskning viser, at sukker kan spille en rolle – og at det er godt at begrænse dit indtag. Derimod har overvægt en klar rolle i forbindelse med risikoen for at udvikle type 2 diabetes. Og sukker kan medvirke til overvægt.

Muskler kan blive til fedt

Vi kender alle synet af en tidligere bodybuilder eller vægtløfter, der stopper med at træne og stadig er stor – bare på den forkerte måde. Det er dog ikke muligt for muskler at blive til fedt, da det er to forskellige slags væv. Til gengæld forbrænder fedt mindre end muskler – og hvis du stopper træningen, men fortsætter kalorieindtaget, varer det ikke længe, før fedtet overtager pladsen.

Man får leddegigt af at knække fingre

Du udvikler IKKE leddegigt af at gå og knække fingrene, men din gribestyrke kan rent faktisk blive reducere, så der er grund til at smide den enerverende vane.

G-strengs-trusser kan give underlivsbetændelse

Det er muligt. Den tynde stofstrimmel kan fungere som en motorvej, hvor bakterierne kan komme frem og tilbage mellem bagdel og skede. Og bakterier fra anus kan forårsage infektion i underlivet. Du skal dog bevæge dig meget – som f.eks. under træning, hvor du også kan få små rifter i mellemkødet af strengen. Hvis du ikke oplever gener og trives med trusserne, er der dog ingen grund til at smide dem ud.

Man må ikke drikke alkohol på antibiotika

Det er faktisk bedst at holde sig fra alkohol, hvis du er på antibiotikakur. Det er nemlig ikke let at forudsige, hvordan din krop reagerer under kuren – og alkohol kan interagere med medicinen, så du enten mister noget af effekten eller får andre andre bivirkninger. Selv små mængder alkohol kan give dig kvalme, maveproblemer, hovedpine el. lign.

Træning på tom mave forbrænder mere fedt

Der er faktisk forskning, der viser, at flere af de kalorier, du forbrænder på tom mave kommer fra fedt end ellers. Det betyder dog noget for dit energiniveau, om du har fået noget i maven inden træning. Din krop vil nemlig vægre sig mod at forbrænde for at spare på energien, når du sulten – kroppen ved jo ikke, hvornår næste måltid kommer.

Måltider efter kl. 21 vil sætte sig på sidebenene

Det kan de godt, men ikke fordi stofskiftet pludselig ændrer sig op mod natten. Det er hovedsageligt mængderne og ikke, hvornår du spiser, der bestemmer, hvorvidt du tager på. Meget aftenspisning sker på grund af kedsomhed eller dårlige vaner og ikke på grund af sult – så du ender med at spise mere, end du kan nå at forbrænde.

Kilde: Prevention.com

(Oprettet den 17. Marts 2010)

Forrige artikelSøvnmangel skader, selvom vi er friske

Næste artikelBliver du brun af betacaroten?