Nyheder

Amarant – en urt slår rødder i Danmark

27. juni 2022

Selvom aztekerne og mayaerne dyrkede amarant 5.000 år før vor tidsregning, er den proteinrige urt først ved at slå rødder i den vestlige verden nu.

Og der god grund til at lære at bruge den i maden. Den er nemlig rig på proteiner og aminosyrer.

Portræt af amarant

– Er faktisk en urt, men frøene fra amarantblomsterne kan bruges i stedet for korn.

– Der findes cirka 60 forskellige amarantarter.

– En enkelt blomst kan frembringe en halv million frø.

– Er den dag i dag en vigtig afgrøde i Sydamerika, hvor man har dyrket den i cirka 7.000 år.

– Dyrkes primært i Mellemamerika og Afrika.

– Kan klare sig i meget forskellige klimaforhold, fra subtropisk til tørt. 

– Frøene kan males og bruges som mel.

– Indeholder flere proteiner end hvede og byg, faktisk 12-17 %.

– Har en optimal sammensætning af aminosyrer.

– Indeholder aminosyren lysin, som kun findes i meget små mængder i korn. Lysin er med til at opbygge vores celler.

– Indeholder ikke gluten – kan spises af mennesker med cøliaki.

– Indeholder mere fedt end almindelige korntyper. Til gengæld er 77 % af fedtet umættet. De umættede fedtsyrer sænker bl.a. blodets indhold af kolesterol.

– Bladene indeholder 25 % protein, ser lækre ud og kan bruges i salater.

– Der er faktisk skrevet digte om amarant – måske fordi blomsterne er smukke.

 

Amarant smager lidt af nødder

Har du allerede smagt quinoa, så kan du sikkert godt lide amarant, for de minder lidt om hinanden. Amarant er mild i smagen og har et ´strejf af nød over sig´ siger de på hjemmesiden madogvenner.dk.

Aarhus Universitet har deltaget i EU-projektet AMARANTH:FUTUREFOOD-projektet sammen med bl.a. Spanien og Argentina. Derfor har man med godt resultat dyrket amarant på Fejø og i Ringkøbing. Projektet har også delt smagsprøver ud til de aarhusianske borgere, der tog godt imod kiks, hummus, pandekager, smoothies og meget andet med amarantfrø.

 

Sådan bruger du amarant

– Kog de hele frø og spis dem i stedet for ris, i salat eller pitabrød.

– Kog grød og spis den, som den er.

– Brug amarantmel i dit brød – det giver en nøddeagtig smag.

– Da amarant ikke indeholder gluten, har brødet svært ved at hæve. Man kan blande amarantmelet med andre melsorter i forholdet: 3 dele mel med god bageevne og 1 del amarantmel.

– Køb færdiglavede amarant-produkter – man kan bl.a. få poppet amarant, energibarer og mysli

– Brug amarantblade i salater.

 

 

Kilder: madogvenner.dk, dr.dk, Wikipedia, Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet: Bliver amarant fremtidens afgrøde?

Forrige artikelGuldbrød med cider

Næste artikelDiagnosen skygger for mennesket bag