Skøn

Bæredygtig kosmetik er en hjertesag

Foto: Shutterstock
27. januar 2021

Under coronapandemien har kosmetikkunder styrket interessen for at kigge kosmetikproducenterne i kortene – ikke mindst når det handler om bæredygtig produktion og klimahensyn. Men hvordan sikrer du dig ren samvittighed, når du vælger rensecreme?

Kosmetik har en virkning på os. Det påvirker vores hud, hår, negle på en måde, vi ønsker. Makeup og parfume har måske ikke en direkte fysisk påvirkning på vores organisme. Men de klare dufte og smukke farver viser os, at også disse kosmetiske produkter har virksomme stoffer i sig.

Traditionelt har vi været optaget af, at kosmetik ikke måtte gøre skade på vores krop. Indholdet må naturligvis ikke fremkalde allergiske reaktioner, og der er udviklet en lovgivning om deklaration, som giver os mulighed for at undgå det, vi ikke kan tåle. Det manglede også bare.

Men kosmetik påvirker mere end det enkelte individ.

Det er en verdensomspændende industri, som benytter både traditionelle og topmoderne produktionsmetoder. De fleste ingredienser stammer fra naturlige produkter, men der er foregået en udvinding og forædling af de virksomme stoffer, vi har brug for.

– Stadig flere forbrugere ønsker at kende mere til baggrunden for det enkelte produkt. Er produktionen foregået bæredygtigt? Skaber produktionen problematiske affaldsstoffer, hvordan bliver medarbejderne behandlet, hvorfor benyttes der emballage af plastic? forklarer Tine Juul, skønhedskonsulent og Naturli’s faste ekspert på det kosmetiske område.

Baggrund og den store sammenhæng

Coronarestriktionerne har påvirket os på alle mulige måder, man ikke kunne have forudsagt. Den store lockdown skabte fokus på en faldende luftforurening, og det var måske med til at vække en bevidsthed hos kosmetikforbrugere.

I hvert fald oplever Tine Juul en større interesse for at kende den store sammenhæng, når kunderne køber en ny creme eller neglelak.

– Vi hører så meget om bæredygtighed. Mange produkter slår sig op på, at deres produktion tager et hensyn til verdens klima. Men der er måske svært at få et overblik over, hvem der virkelig gør en forskel, og derfor søger forbrugerne noget baggrundsinformation.

– Jeg kan mærke det på de spørgsmål, jeg får af kunder i den naturkost, hvor jeg arbejder. Jeg hørte også fra den store tyske producent af naturkosmetik, Weleda, at de under coronakrisen har haft betydeligt flere klik på den del af websitet, hvor de forklarer virksomhedens baggrund og filosofi, siger hun.

Tine Juul kan godt forstå, at forbrugerne vil have klar besked, så de kan træffe deres egne beslutninger. Hun anbefaler, at man spørger ind til tingene hos sin forhandler af naturkosmetik.

– Men ellers kan man ofte skrive direkte til producenten. Det har jeg selv gjort, og jeg har fået gode og grundige svar hver gang. Kontaktinformation findes altid på deres website, siger skønhedseksperten.

Økologisk pleje til alle formål

Hvis du interesserer dig for bæredygtighed, kan du godt bruge kosmetik og plejeprodukter med god samvittighed og uden at skulle betale en formue for det.

– Det er vigtigt at sige, at der findes gode, økologiske cremer til alle formål inden for en fornuftig prisramme, slår Tine Juul fast.

I den gruppe kan bl.a. nævnes Lavera, Dr. Hauschka, Green People, Weleda, Mellisa, Bioselect, AVIVIR og Isangs.

De økologiske cremer findes også i mere eksklusive udgaver, som derfor er mere kostbare at erhverve. Men det er bestemt også pengene værd.

“Det, du betaler ekstra for, er, at produkterne skal præstere noget ekstra for dig – ud over normal, daglig pleje.”

Hvis du f.eks. har udfordringer med rosacea, akne eller pigment. Eller hvis du ønsker en anti-age effekt, siger Tine Juul.

Det gælder f.eks. Annemarie Börlind, Zinobel Organic Boost, Esse Probiotic Skincare og Miild.

– Det samme er tilfældet, når der f.eks. er arbejdet ekstra med duften, konsistensen, beholderens æstetik – og det har jo også en virkning på dig. Noget som giver dig velvære og livskvalitet, fordi det bare er lækkert, forklarer skønhedseksperten.

Produkter som falder i denne kategori, omfatter Evolve, Rudolph Care, Vølve og Inika – eller et andet produkt, du bare godt kan lide, for æstetik er naturligvis også op til den enkeltes opfattelse.

Natur og parfume

De fleste af os er klar over, at der skal være indholdsdeklaration på alle produkter. Sådan er det også på kosmetik og plejeprodukter, hvor der er udførlige krav til det, man plejer at kalde INCI-listen. Den detaljerede liste kan måske også være lidt forvirrende.

Eksempelvis er der krav om, at alle typer duftstof skal deklareres som parfume. Det gælder også, hvis duften skabes ved at tilsætte en rose: Blomstens forskellige, kemiske indholdsstoffer skal deklareres hver for sig på listen. Også hvis produktet kun indeholder det, der svarer til én rose.

– Naturlige, æteriske olier er også angivet under betegnelsen ’parfume’. Det betyder ikke, at de ikke er naturlige. Det er bare sådan, reglerne er skruet sammen. Du kan jo altid spørge i butikken, hvor de aktive duftstoffer stammer fra, siger Tine Juul.

Ingredienslisten har et vigtigt budskab, men den kan aldrig fortælle hele historien. Vildhøstet gran til æteriske olier må f.eks. aldrig kaldes økologisk, selvom den vokser vildt og naturligt.

I dag ved mange, at palmeolie ofte produceres under forhold, som er voldsomt belastende for det lokale miljø. Men hvad med den producent, der for år tilbage baserede sin creme på palmeolie fra bæredygtige plantager?

Igen er det nok en god ide at spørge personalet i din helsekost til råds.

Plejeprodukter og livsfilosofi

Grundlæggende kan du altså være sikker på, at der findes gode, økologiske og allergivenlige produkter til dit formål. Men selve indholdet og virkningsstofferne i et produkt er jo kun ét aspekt, du kan interessere dig for.

Hvordan behandler producenten sine medarbejdere? Hvad med det uundgåelige affald, der er biproduktet af alle typer produktion? Og hvilken bæredygtighedsprofil har emballagen, forhandleren, transportfirmaet?

Her er det relevant at minde om, hvad producenten selv har mulighed for at fortælle. Ikke mindst det, de fortæller om deres filosofi og forretningsmetode.

Mange producenter forpligter sig til at overholde diverse certificeringer – fx Astma & Allergi, Økologi, Vegansk, Ecocert og ikke mindst NaTrue – og det er meget troværdige anprisninger.

Desuden har mange producenter skrevet udførligt om deres oprindelse og deres forretningsfilosofi.

Når f.eks. et stort brand som Weleda beskriver sine næsten 100 års erfaring med at producere plejemidler af naturlige og økologiske ingredienser, er det naturligvis en måde, hvor producenten præsenterer sig i det mest positive lys. Men som eksportør til mere end 50 lande er Weleda altså nødt til at overholde markedsføringslovgivning i det halve af verden. Det ville være katastrofalt, hvis de blev grebet i at lyve.

I tilfældet Weleda kan du derfor godt stole på virksomhedens ambition om at behandle både medarbejdere, kunder og vores fælles klode så godt, som de magter.

Find gerne selv flere eksempler på nettet med løfter, der fremsættes af andre store producenter som dr. Hauschka og Lavera (Laverana).

Økologi er svagere – men bedst

På samme måde er troværdigheden i orden, når f.eks. det danske, økologiske pioner-brand Mellisa oplyser, at de økologisk dyrkede planter og urter ikke nødvendigvis er bedre – faktisk endda nogle gange svagere end syntetisk fremstillede stoffer. Alligevel satser Mellisa udelukkende på økologi, fordi det ikke indeholder rester af sprøjtegift og dyrkes på en måde, der er mere skånsom for både mennesker, jord og dyr.

”Økologiske skønhedsprodukter har altså en effekt, der ligger langt ud over den skønhedseffekt, de umiddelbart har på hud og hår,” konkluderer den Hørsholm-baserede virksomhed.

Og mange kunder er enige, for der er ikke noget at udsætte på virkningen af populære Mellisa-produkter som Multivitamin Serum, Deep Moisture Mask og Advanced Eye Cream.

For mere inspiration kan du bruge et par minutter af din fritid på websitet www.thebeautyshortlist.com, der fokuserer på naturlig skønhedspleje.

Emballage – fortsættes

Et emne, der får stigende fokus i disse år, er plejeprodukternes emballage. Mange producenter arbejder med forskellige bæredygtige materialer – men samtidig er det jo vigtigt, at selve produktets egenskaber bliver bevaret. Hvis du er nødt til at smide creme ud, fordi det bliver dårligt, er det jo bare en anden slags spild, end hvis smider en tom tube i skraldespanden.

Ofte oplyser producenterne i deres web-univers, hvordan de arbejder med emballage i disse år. Vi kigger mere detaljeret på emnet i næste udgave af Naturli.

Ikke mere fri for

Tidligere så du ofte producenter skrive på produktet, når man havde udeladt en tvivlsom komponent – fx ”fri for phtalater” eller ”uden parabener”. Ny lovgivning begrænsede i 2019 lovligheden i at angive disse oplysninger på den måde.

Hvis du fx vil undgå parabener, skal du løbe ingredienslisten igennem. Alle parabener har et kemisk navn, der slutter på ’-paraben’ (fx butylparaben eller propylparaben), og det er dem, du skal kigge efter på deklarationen. De fleste parabener er blevet forbudt. De to nævnte i ovenstående anbefales ikke til børn under 3 år.

Du kan læse mere om reglerne for deklareringen på Miljøstyrelsens website www.mst.dk


Læs mere om certificeringer

NaTrue certificerer naturlig og økologisk kosmetik – mere end 7000 produkter www.natrue.org

The Beauty Shortlist kigger producenterne i kortene og præmierer hvert år de bedste, naturlige produkter www.thebeautyshortlist.com

Forrige artikelSnør støvlerne og tag på mini-camino

Næste artikelFlourstof fundet i grundvandsboringer